• Hier kun je al je frustraties, euforische momenten en hersenspinsels kwijt.
    Dus zit je iets dwars? Heb je problemen? Is je ijsje niet lekker? Of voel je je gewoon zo ontzettend blij en wil je dat met de rest van Qreaties delen?

Schrijf hier dan alles van je af.

Voor gevoelige onderwerpen verwijzen de mods je graag door naar het volgende topic: professionele hulpverlening.

It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

Gosh, wat is vandaag een slowpoke dag.. wel een paar nice gesprekken gehad met collega's. Maar ik ben zo sloom of lomp met de rest vandaag.
    En ik ben te shy om dan maar droog het stellen te oefenen, al kan ik het boek daarover wel doorlezen zo. Wordt nog leuk morgen ipv de musicalles: van 9:30 t/m 22u meer van dit. Misschien oefen ik het stellen wel gewoon morgen dan..

If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

🙄🙄🙄 tired of your shit

Don't walk. Run, you sheep, run.

Ik kwam net tot de conclusie dat ik op mijn hypothetische bruiloft wel precies 1 vriendin heb om uit te nodigen en nu voel ik me ineens heel eenzaam

The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

Necessity schreef:
    Ik kwam net tot de conclusie dat ik op mijn hypothetische bruiloft wel precies 1 vriendin heb om uit te nodigen en nu voel ik me ineens heel eenzaam

Ik kom ook wel en als ik een lekker hapje krijg bij de receptie barst ik ook in huilen van geluk uit op het moment suprême

Tijd voor koffie.

Caverna schreef:
    (...)

Aahhh Lieke dit is ook voor mij zo fijn om te horen, ik zit nu in die super intense fase van alles voelen en tegelijk nog steeds niks kunnen in mijn herstel van burnout/long covid en het is zo fucking zwaar :') Ben ook echt de hele tijd zo boos op alles en iedereen (blijkbaar komt die boosheid als verdriet eenmaal geleerd had dat het veilig was) en ik word er helemaal gék van. Ik word nu zelfs 's nachts heel vaak wakker en kan niet verder slapen voor ik even gehuild of in mijn kussens geslagen heb :')

Maar ik houd me echt vast aan dat licht aan het einde van de tunnel en het is heel fijn om te lezen dat dat komt ♥️ Ik vind het zo'n fijn idee dat het me gaat lukken in de toekomst alles wat op me afkomt somehow te dragen omdat ik deze skills en veiligheid nu leer, waardoor ik steeds minder in paniek schiet als ik iets van emoties voel...

En also, een kleine (of eigenlijk grote) persoonlijke overwinning: ik had afgelopen weekend heel slecht geslapen, en schoot in de paniek want slecht slapen = terugval = langer ziek met alle gevolgen van dien, in mijn hoofd. Maar ik herkende het dit keer op tijd en toen heb ik heel bewust mijn aandacht naar mijn lichaam verplaatst en het deed echt pijn, heel veel pijn, in mijn lijf (en zo'n heel, heel naar gevoel bij mij in mijn maag). Dus ik bracht de angst eigenlijk naar de kern van wat het was: een emotie in de vorm van een lichamelijke reactie. En ik bleef bij dat rotgevoel, hoeveel pijn het ook deed, en ik moest een beetje snikken en ik denk dat na een minuut of zo het afzakte en draaglijk werd, en toen werd mijn lichaam rustig.

Een emotie zonder verhaal/triggers duurt dus maximaal maar 90 seconde. Het is ons hoofd dat het vaak blijft stimuleren, dus het was echt supervet om dat aan den lijve te merken en ik ben echt mega trots dat dat nu soms op deze manier lukt :3

Wooww Marjanne, wat mooi en sterk van je dat je niet alleen de helderheid van geest kon hebben op dat moment dat zoiets een goed idee zou zijn om te doen, maar dat je er ook meteen ruimte voor gemaakt hebt, bewust met die angst en nare shit bent gaan zitten en de storm bent gaan overleven. Dat is fucking scary en ontzéttend moedig en ik ben gewoon even heel erg trots op je dat je dat gedaan hebt--en nog veel blijer dat het hielp.

Three words, large enough to tip the world. I remember you.

Leodh schreef:
    (...)

Wooww Marjanne, wat mooi en sterk van je dat je niet alleen de helderheid van geest kon hebben op dat moment dat zoiets een goed idee zou zijn om te doen, maar dat je er ook meteen ruimte voor gemaakt hebt, bewust met die angst en nare shit bent gaan zitten en de storm bent gaan overleven. Dat is fucking scary en ontzéttend moedig en ik ben gewoon even heel erg trots op je dat je dat gedaan hebt--en nog veel blijer dat het hielp.

Dankjewel ❤️❤️ Ik ben er zelf ook heel trots op hihi, geeft ook echt vertrouwen voor de toekomst en laat zien hoe ver ik al ben gekomen 💪🏻

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Ion schreef:
    (...)

Ik kom ook wel en als ik een lekker hapje krijg bij de receptie barst ik ook in huilen van geluk uit op het moment suprême

Aww dat is lief

The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

Why are almost all men so emotionally immature and unavailable? Good lord. 🙄

Don't walk. Run, you sheep, run.

Caverna schreef:
    (...)

Ohja precies wat jij hier zegt eigenlijk: er zit dus heeeel veel onder waardoor je in het hier en nu echt door het kleinste getriggerd kunt worden. Maar dat is dus eigenlijk alle shit die kleine jij moest verdragen, wat supergoed dat het zo ging! Krijg je nu schematherapie? (Misschien is dit gesprek meer pb-waardig hahaha) Ik doe dit nu ook regelmatig via journallen, soms scheld ik mensen echt de huid vol waarom ze me niet begrijpen of wat ze dan bij me deden etc. Ik heb geleerd dat je daarmee het spreekwoordelijke emmertje in je zenuwstelsel, waar al die onderliggende pijn ligt opgeslagen, leegt - en daarmee word je op een gegeven moment minder in het heden getriggerd. Dus heel goed bezig <3

But damn, the road of healing is hard...

Tbh, ik weet niet wat voor soort therapie we mee bezig zijn :') Beetje where the wind takes us, lol. Zij noemde dit specifieke stukje exposure therapie. Journallen zit er voor mij niet zo in denk ik; ik ben slecht in het volhouden van de gewoonte en zodra het eenmaal op papier staat voelt het nog steeds... de "agressors" van de situatie weten nog steeds niet wat ze allemaal fout gedaan hebben. Het voelt voor mij een beetje als gillen zonder geluid, wat een vrij machteloze aftertaste heeft. Terwijl de therapie van vanmiddag... Ik mocht echt tegen mijn vader praten (in mijn verbeelding dan, in die herinnering), inclusief de golf van anxiety die op kwam zetten zodra ik me voorstelde dat ik naar voren stapte en hem zou aanspreken. Alleen was er niet de druk van een echte conversatie en geen antwoorden terug die me uit balans brengen, alleen (eindelijk) terugpraten en hem zeggen dat wat hij deed schadelijk was en niet wat hij had moeten doen. Iets wat ik ook wel wist, al deze jaren, maar... nooit zo sterk als nu. Het was echt fout van hem wat hij deed en daar heb ik, en mijn zusjes, echt onder geleden. Dat zo letterlijk uitspreken, dat was belangrijk en maakte impact.
    Fijn tho, dat journallen voor jou wél werkt. Scheld ze maar de huid vol ja en zeg waar het op staat. Boosheid is vrijwel altijd een secundaire emotie, eentje die volgt als je bang bent, als je pijn hebt, als iets onrechtvaardig was. Je schrijft dat je lang verdrietig bent geweest en nu vooral boos: misschien heb je nu eindelijk ruimte om boos te zijn over het onrecht dat je hebt ervaren: mensen die je niet begrijpen, die je hebben weggewuifd, te veel van je hebben gevraagd, te weinig hebben geholpen. That hurt you. And now that you've allowed yourself to feel sad about that, to accept that it actually happenend, maybe now you're ready to be angry that it had to happen in the first place. En inderdaad, ik kan me heel goed iets voorstellen bij dat spreekwoordelijke emmertje, hahaha.

anyhow, way too tmi voor ljh, maargoeeeed <3
    (lemme know id you'd rather me erase the contents of this post for privacy)

Three words, large enough to tip the world. I remember you.

Ekko schreef:
    (...)

hii

Als je er niet op zit te wachten dat ik me in dit gesprek meng, negeer mij vooral hoor <3

In het begin zijn alle emoties heel Groot. Niet alleen omdat het er veel zijn die opgeborgen zijn, zoals Froukje zegt, maar omdat je lichaam nog helemaal niet snapt wanneer het wel en niet welkom is.

Zie het zo, je koppie heeft eigenlijk al die tijd niet 'de juiste' coping geleerd, dus als je je oude coping weghaalt, wat blijft er dan over? In die zin val je stiekem een beetje terug naar hoe je was als kind, want dat was je startpunt voordat je deze 'schadelijke' coping (wegstoppen) hebt geleerd. Dat is niet zwak/slecht/fout, want een kind is dat ook niet als het veel dingen voelt op momenten die niet uitkomen. Het is gewoon de enige manier die je lichaam kent. In het begin is het dus veel, inconvenient en intens. You're quite literally just a babyyy <3

Het goede nieuws is! Het wordt minder! Minder groot, minder intens, en vooral beter gereguleerd. Mij hielp het heel erg om op die 'veilige' momenten (zoals in de auto) een beetje voorzichtig die emotie te triggeren. Denk aan muziek, een emotionele film kijken (niet tijdens het rijden), schrijven of journallen. Het is net zoals een kind dat op het potje leert gaan, soms helpt het om het lichaam te laten zien "kijk, hier mag het, zo voelt dat". ofccc moet je hier natuurlijk wel verantwoordelijk en veilig mee omgaan, want emoties triggeren is altijd een beetje... tricky. Be safe <3

En in de tussentijd? Wees liefdevol naar jezelf. Het is misschien niet welkom op het toilet van werk, maar het is managable. Je staat niet in het kantoor van je baas, bijvoorbeeld. Gun jezelf het begrip dat je een kind ook zou gunnen, want dit heeft nou eenmaal tijd nodig.

Dit zeg ik allemaal uit ervaring, want ik was ook een pro in emoties wegstoppen - tot er iets op mijn pad kwam waardoor dat niet meer kon. En toen kwam alles. all. at. once. Not my most flattering period, want ik was altijd aan het huilen of really fucking pissed. Honestly I was an asshole :') Anyway, het punt is dus: ik snap het. I've been there (still there sometimes).

be nice to yourself or I'll hunt you down xxx

Altijd welkom hoor, ik ben wel erg "geïnteresseerd" in hoe andere mensen met therapie of i.i.g. dit soort groei omgaan namelijk. Vind het zelf heel lastig, gezien m'n vriend ook een gebrek aan empathie heeft en bijv. dus niet snapt waarom ik moet huilen als de koptelefoon die hij had gevonden en speciaal had doorgestuurd naar me dan niet goed genoeg is (het was nog wel m'n fave koptelefoonmerk ook, maar is blijkbaar to shits gegaan na een overname door HP). I just really wanted to like it, maar ik kon de regen op het raam horen tikken door m'n serie heen. Of waarom ik me slecht voel als ik een stuk uit een bord sla ofzo. En dat accepteer ik ook gewoon van hem, dat is altijd al zo geweest. Misschien is het zijn coping mechanisme of is het gewoon een mens-eigen ding in zijn geval, idk, maar dat maakt het 'ff huilen om vanalles en niks als je thuis komt' niet makkelijker merk ik. Maar het maakt me ook constant chagrijnig/pissed idd en reageer het veel op hem af, maar heb nog niet echt een manier voor mezelf gevonden om het dus eruit te kunnen laten...

@Froukje, you go girl! Trots op je dat je het zo hebt durven te facen allemaal tijdens therapy ^^ Sounds scary, but you did it!

It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

Blijkbaar ben ik nu op het punt aangekomen dat ik ineens niet meer kalm kan blijven, maar wat nu dan? Elke dag aan de kalmeringspillen? Kutzooi.

Caution first, always. || FIYER0 > Lysander

Leodh schreef:
    (...)

Tbh, ik weet niet wat voor soort therapie we mee bezig zijn :') Beetje where the wind takes us, lol. Zij noemde dit specifieke stukje exposure therapie. Journallen zit er voor mij niet zo in denk ik; ik ben slecht in het volhouden van de gewoonte en zodra het eenmaal op papier staat voelt het nog steeds... de "agressors" van de situatie weten nog steeds niet wat ze allemaal fout gedaan hebben. Het voelt voor mij een beetje als gillen zonder geluid, wat een vrij machteloze aftertaste heeft. Terwijl de therapie van vanmiddag... Ik mocht echt tegen mijn vader praten (in mijn verbeelding dan, in die herinnering), inclusief de golf van anxiety die op kwam zetten zodra ik me voorstelde dat ik naar voren stapte en hem zou aanspreken. Alleen was er niet de druk van een echte conversatie en geen antwoorden terug die me uit balans brengen, alleen (eindelijk) terugpraten en hem zeggen dat wat hij deed schadelijk was en niet wat hij had moeten doen. Iets wat ik ook wel wist, al deze jaren, maar... nooit zo sterk als nu. Het was echt fout van hem wat hij deed en daar heb ik, en mijn zusjes, echt onder geleden. Dat zo letterlijk uitspreken, dat was belangrijk en maakte impact.
    Fijn tho, dat journallen voor jou wél werkt. Scheld ze maar de huid vol ja en zeg waar het op staat. Boosheid is vrijwel altijd een secundaire emotie, eentje die volgt als je bang bent, als je pijn hebt, als iets onrechtvaardig was. Je schrijft dat je lang verdrietig bent geweest en nu vooral boos: misschien heb je nu eindelijk ruimte om boos te zijn over het onrecht dat je hebt ervaren: mensen die je niet begrijpen, die je hebben weggewuifd, te veel van je hebben gevraagd, te weinig hebben geholpen. That hurt you. And now that you've allowed yourself to feel sad about that, to accept that it actually happenend, maybe now you're ready to be angry that it had to happen in the first place. En inderdaad, ik kan me heel goed iets voorstellen bij dat spreekwoordelijke emmertje, hahaha.

anyhow, way too tmi voor ljh, maargoeeeed <3
    (lemme know id you'd rather me erase the contents of this post for privacy)

Oooh ja ik kan me heel goed voorstellen dat dit nog veel krachtiger is! Ik wil van alles vragen maar ik laat dat maar even buiten het LJH-topic haha. Maar je mag ook echt heel trots zijn op jezelf, ik ben dat ook want het is wel echt een doorbraak! En om in de metafoor van het emmertje te blijven: je moet eerst die deksel eraf halen voor je hem kunt legen, en dat heb jij gedaan, én je hebt hem al wat geleegd. Er zullen vast nog meer van dit soort sessies komen maar je hebt de eerste stap gezet en ik ben ook trots op jou, hopelijk jij ook op jezelf (flower)

Also, net met mijn eigen therapie/coaching (ik volg nu een mind-body traject, dat is meer gericht op regulatie van het zenuwstelsel en neemt ook mijn fysieke klachten echt mee) ook gehad over die boosheid en dat dat een secundaire reactie is, toevallig :3 En daarnaast nog weer even geleerd over de kracht van visualisatie, en dat je lichaam echt hetzelfde reageert op een visualisatie als op de 'echte' situatie. En dat je dan dus zenuwbanen in je hersenen aanmaakt alsof je het in het echt gedaan hebt - dus dat heb jij gewoon gedaan! Dat is waarom exposure en innerlijk kind-werk ook zo krachtig is, en tegelijk ook waarom piekeren aan de negatieve zijde zo krachtig is (want dan visualiseer je vooral doemscenario's). Dus ik mag de komende dagen/weken lekker voor me zien hoe ik veilig ben bij mezelf, hoe ik me goed voel in mijn eigen erkenning, zodat mijn systeem dat ook leert :3

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Ik heb jarenlang m'n moeder en zusje geholpen met het bekijken van zorgverzekeringen aan het einde van het jaar, maar dit jaar mogen ze het eens een keer zelf doen. I mean, they're grownups too, right?

•

Ik ben het zó zat om constant mensen over de vloer te hebben... is voor het goede doel allemaal (verbouwing) maar ik kan me gewoon niet vrij door het huis bewegen bc there are People™ & ik loop nu al de hele week ontbijt te skippen want mijn brein schreeuwt STRANGER DANGER en gooit me in freeze mode

Dramatic

Oh kom op, nog een week. Dan mag ik ziek worden. Niet nu.

Mijn brein breint zoals het breint.