• Beste allemaal,

We hebben het signaal gekregen dat niet iedereen zich even goed kan vinden in hoe wij als moderatorteam te werk gaan. Dat nemen we serieus, want we willen dat deze community een plek blijft waar iedereen zich welkom voelt en gehoord wordt.

Daarom willen we dit onderwerp graag open bespreken met jullie.
    We nodigen jullie uit om constructieve feedback te geven over:
    •⁠ ⁠Hoe jullie onze huidige aanpak ervaren,
    •⁠ ⁠Wat beter kan/anders zou mogen
    •⁠ ⁠Wat volgens jullie wel goed werkt

Ons doel is om samen te bekijken hoe we ons moderator-werk zo eerlijk, duidelijk en transparant mogelijk kunnen houden. Als jullie met zorgen zitten, is dit dus het uitgelezen moment om het te delen.
    We willen verder ook dit moment nemen om met jullie te delen dat het contact met RJ momenteel spijtig genoeg stilstaat. Net zoals jullie, willen wij ook graag de aanpassingen aan de site zien gebeuren, maar helaas hebben we hier geen invloed op. Ook als jullie hier rond iets kwijt willen, kan dat in dit topic.

We horen het graag!
    Liefs
    Anne, Bes, Froukje & Melissa

Even the smallest can change the course of the future

glowfaery schreef:
    ik sluit me aan bij Maxime qua punten!

(...)

ik vind dit alleen wat raar. logisch dat het per situatie de sanctie soms zwaarder kan zijn . maar dan alsnog zou het wel benoemd moeten staan. Als is het enkel benoemen dat een waarschuwing het gevolg is, met de toevoeging dat een (tijdelijke) ban kan worden ingezet bij een zwaardere overtreding.
    Als het niet benoemd is kunnen we er ook niet van uit gaan dat het een gevolg is

(Misschien komt het omdat ik op mijn werk dagelijks met officiele waarschuwingen bezig ben dat ik hier wat anders/strenger naar kijken. Is er beetje ingedramd dat mensen moeten kunnen weten wat de sancties zijn )

Goede tip! De huisregels herbekijken staat alleszins bovenaan onze prioriteiten-lijst, dus dit nemen we zeker mee.
    Moest je trouwens ook een privé gesprek willen met de mods om aan te geven wat er precies dwars ligt, kan dit zeker.

Leodh schreef:
    (...)

Klopt, de vorige is al een tijdje dicht, met het idee dat de to-do lijst van RJ op dat moment dusdanig vol stond met belangrijke prioriteiten dat er (nog) niet direct plaats was voor nieuwe suggesties. Momenteel vind ik het persoonlijk niet enórm relevant om zo'n topic weer opnieuw te openen, want als Qrew kunnen we zulke suggesties ter verbetering van de site in 99% van de gevallen zelf toch niet doorvoeren. Dus dan gooi je suggesties het niets in :')

ik snap dat een lijst blijven aanvullen terwijl er niet aangewerkt word niet het handigst is inderdaad
    maar denk dat suggesties doen en bespreken met elkaar nooit kwaad kan, ook over andere dingen zoals hoe we misschien nieuwe leden kunnen bereiken. (want volgens mij is de instroom van actieve users minimaal)
    Juist niet alleen de technische kant, maar ook wat wij eventueel kunnen doen voor de site!

en het is altijd fijn als user om een overzicht te hebben van dingen die al eventueel gemeld en benoemd zijn. Ook als het stil staat qua ontwikkeling en updates

--

Leodh schreef:
    (...)

Ik wil hier kort nog even aan toevoegen dat dat ging om echt enorm extreme posts, ik kan me iets heugen van iemand die het heel actief over zelfbeschadiging had en dat grafisch had neergeschreven. Zulke dingen op de site laten staan ben ik echt geen voorstander voor, ook niet onder een spoiler. Ook nog eens omdat het in de zoekmachines e.d. dan wel aan de site gekoppeld wordt + het op het internet blijft staan.

Ik kom ook even mijn mening delen omtrent het leeghalen van dit soort berichten, want dit was ik toentertijd (er waren wel meer mensen wiens berichten rond die tijd leeg werden gehaald, want er waren gewoon een stuk meer jonge en impulsieve users die hun problemen van hun ouders geheim hielden en alleen hier erover posten - maar ik zat daar toen dus bij). Als iemand die inderdaad zoiets gepost heeft in die tijd, en daarna linkjes naar hulpverlening kreeg, moet ik zeggen dat ik liever heb dat dit soort berichten leeg worden gehaald dan dat ze blijven staan onder een spoiler. Ik weet namelijk dat ik zelf constant getriggerd werd door zulk soort berichten in het LJH en mezelf erdoor erger ging beschadigen dan daarvoor - het kan zorgen voor zo'n competitieve en ongezonde sfeer dat het heel erg veel invloed kan geven, juist op de personen die zelf de posts maken. Daarbovenop moet ik zeggen dat ik het toen ik dit probleem had heel erg vond wanneer niemand leek te reageren op zulk soort berichten, dus had ik de link naar hulpverleningen echt heel hard nodig. Het zette me vast in een spiraal van competitie met anderen om gehoord te worden, en het was echt een probleem. Ik ben dus een voorstander voor af en toe wel berichten leeg te halen, niet omdat ik geen medelijden heb met degenen die dit soort dingen posten, maar juist omdat ik weet wat de gevolgen kunnen zijn voor wanneer niemand dan lijkt te reageren of op te letten - en ook hoeveel impact het kan hebben op degenen die het lezen.

"I have love in me the likes of which you can scarcely imagine and rage the likes of which you would not believe."

inktzwart schreef:
    (...)

Ik kom ook even mijn mening delen omtrent het leeghalen van dit soort berichten, want dit was ik toentertijd (er waren wel meer mensen wiens berichten rond die tijd leeg werden gehaald, want er waren gewoon een stuk meer jonge en impulsieve users die hun problemen van hun ouders geheim hielden en alleen hier erover posten - maar ik zat daar toen dus bij). Als iemand die inderdaad zoiets gepost heeft in die tijd, en daarna linkjes naar hulpverlening kreeg, moet ik zeggen dat ik liever heb dat dit soort berichten leeg worden gehaald dan dat ze blijven staan onder een spoiler. Ik weet namelijk dat ik zelf constant getriggerd werd door zulk soort berichten in het LJH en mezelf erdoor erger ging beschadigen dan daarvoor - het kan zorgen voor zo'n competitieve en ongezonde sfeer dat het heel erg veel invloed kan geven, juist op de personen die zelf de posts maken. Daarbovenop moet ik zeggen dat ik het toen ik dit probleem had heel erg vond wanneer niemand leek te reageren op zulk soort berichten, dus had ik de link naar hulpverleningen echt heel hard nodig. Het zette me vast in een spiraal van competitie met anderen om gehoord te worden, en het was echt een probleem. Ik ben dus een voorstander voor af en toe wel berichten leeg te halen, niet omdat ik geen medelijden heb met degenen die dit soort dingen posten, maar juist omdat ik weet wat de gevolgen kunnen zijn voor wanneer niemand dan lijkt te reageren of op te letten - en ook hoeveel impact het kan hebben op degenen die het lezen.
    Ik wil even een kinda offtopic shoutout doen en zeggen dat ik het dapper vind dat je hier zo open over praat en je ervaringen deelt. <3

inktzwart schreef:
    (...)

Shoutout hierboven seconded.

En ik sluit me hierbij aan. Ik zie niet helemaal in hoe een spoilerknop de oplossing is van het probleem, zelf klik ik die altijd aan uit nieuwsgierigheid, zéker als ik niet weet of eronder gewoon heel veel info staat of dus iets triggerends.

Wat Inktzwart hierboven ook zegt. En dat geldt echt niet alleen voor kinderen of jongeren. Vaak als je dat soort berichten plaatst, is dat echt een soort cry for help: je zit er zó erg doorheen dat je het met jezelf niet redt, en dan spuw je het op een forum, maar vervolgens reageert niemand erop en dan raakt dat onbewust alsnog (dat hoeft echt niet per se bewust te zijn). En daarnaast kan zo'n bericht echt triggerend werken voor mensen die zelf mentale issues ervaren (dat is dus dat Werther-effect).
    En ik kan me zo voorstellen dat het daarmee ook genormaliseerd wordt en dat vind ik echt niet oké. Ik merk dat ik dergelijke berichten steeds meer loslaat, dat ze me steeds minder raken, terwijl het verschrikkelijk is dat iemand dat soort gedachten heeft. Dus ik denk echt dat het goed is om hier juist scherper op te zijn. Ook omdat enkel het plaatsen van zo'n bericht op het forum verder niet gaat helpen om de werkelijke uitvoering te voorkomen.

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Caverna schreef:
    (...)

Shoutout hierboven seconded.

En ik sluit me hierbij aan. Ik zie niet helemaal in hoe een spoilerknop de oplossing is van het probleem, zelf klik ik die altijd aan uit nieuwsgierigheid, zéker als ik niet weet of eronder gewoon heel veel info staat of dus iets triggerends.

Wat Inktzwart hierboven ook zegt. En dat geldt echt niet alleen voor kinderen of jongeren. Vaak als je dat soort berichten plaatst, is dat echt een soort cry for help: je zit er zó erg doorheen dat je het met jezelf niet redt, en dan spuw je het op een forum, maar vervolgens reageert niemand erop en dan raakt dat onbewust alsnog (dat hoeft echt niet per se bewust te zijn). En daarnaast kan zo'n bericht echt triggerend werken voor mensen die zelf mentale issues ervaren (dat is dus dat Werther-effect).
    En ik kan me zo voorstellen dat het daarmee ook genormaliseerd wordt en dat vind ik echt niet oké. Ik merk dat ik dergelijke berichten steeds meer loslaat, dat ze me steeds minder raken, terwijl het verschrikkelijk is dat iemand dat soort gedachten heeft. Dus ik denk echt dat het goed is om hier juist scherper op te zijn. Ook omdat enkel het plaatsen van zo'n bericht op het forum verder niet gaat helpen om de werkelijke uitvoering te voorkomen.

Dan moet er boven de spoiler knop ook een triggerwarning staan uiteraard. Misschien was dat niet helemaal duidelijk

Take it slow babe, I'm having too much fun with this xoxo.

SPECS schreef:
    (...)

Dan moet er boven de spoiler knop ook een triggerwarning staan uiteraard. Misschien was dat niet helemaal duidelijk

Ik snap wat je bedoelt, en ik weet dat dit vanuit de gezonde blik een heel logische optie lijkt, maar helaas ken ik van het perspectief van ziek zijn zelf dat je heel vaak juist zulke spoiler knoppen opent, juist als je weet dat je het niet kan hebben. Ik schaam me enorm voor die periode van mijn leven, want het was gewoon ronduit zelf sabotage, maar weet dat het niet te vermijden valt voor mensen met heftige problemen - dat is de vicieuze cirkel waar je in gevangen raakt (al helemaal als je sociale leven op Qreaties is en het goede vrienden zijn die posten, want het zijn heel vaak groepjes van mensen met problemen, en het is erg lastig om dat te negeren). Als het bericht weg gehaald wordt, is er geen optie tot zulk soort sabotage. Het is namelijk wel rond te tijd van het leeghalen van dit soort posts dat ik uit deze loop kwam - daarvoor lukte het me niet.

(Maar ik hoop ook echt dat er een oplossing is waarbij niemand het idee heeft gesust te worden, dus is het super fijn dat er naar oplossingen worden gezocht die iedereen met rustig hart achterlaten.)

"I have love in me the likes of which you can scarcely imagine and rage the likes of which you would not believe."

Ik denk dat een berichtje bij het leeghalen misschien ook al kan helpen?

Dat er zoiets bijstaat: we hebben je berichtje leeggehaald om anderen te beschermen. We begrijpen echter dat je het heel moeilijk hebt en we zien je. Op deze site [insert een goede hulplijn] kan je misschien meer hulp en steun krijgen.

Dit is misschien niet ideaal, maar ik denk dat het algemeen misschien beter en transparanter aanvoelt voor iedereen op de website als er iets meer bijstaat, zonder de privacy te schenden uiteraard.

Mijn brein breint zoals het breint.

Frisk schreef:
    Ik denk dat een berichtje bij het leeghalen misschien ook al kan helpen?

Dat er zoiets bijstaat: we hebben je berichtje leeggehaald om anderen te beschermen. We begrijpen echter dat je het heel moeilijk hebt en we zien je. Op deze site [insert een goede hulplijn] kan je misschien meer hulp en steun krijgen.

Dit is misschien niet ideaal, maar ik denk dat het algemeen misschien beter en transparanter aanvoelt voor iedereen op de website als er iets meer bijstaat, zonder de privacy te schenden uiteraard.

Zoals eerder vermeld sturen we altijd een pb als we een bericht leeghalen. Denk je dat het een idee is om beiden te doen (pb én bericht in het topic)? Want zo’n bericht in het topic voorbij zien komen, lijkt me voor andere users wel heel fijn.

Dit topic een beetje verschoven naar gesprek rond LJH - wat uiteraard heel goed en nodig is - maar vergeet niet dat jullie ook nog feedback mogen geven op onze manier van werken! Dat was uiteindelijk ook het oorspronkelijke doel van het topic (:

Frodo schreef:
    (...)

Zoals eerder vermeld sturen we altijd een pb als we een bericht leeghalen. Denk je dat het een idee is om beide te doen (pb én bericht in het topic)? Want zo’n bericht in het topic voorbij zien komen, lijkt me voor andere users wel heel fijn.

Ja, ik denk dat iets meer uitleg in het topic zelf ook handig is, juist voor die transparantie. Daar moeten helemaal geen details in staan, maar het is altijd fijn om duidelijk te zien dat er iets mee gedaan wordt.

Mijn brein breint zoals het breint.

Frisk schreef:
    (...)

Ja, ik denk dat iets meer uitleg in het topic zelf ook handig is, juist voor die transparantie. Daar moeten helemaal geen details in staan, maar het is altijd fijn om duidelijk te zien dat er iets mee gedaan wordt.

Ik zou het dan wel logischer vinden om er een algemeen bericht van te maken. Iets in de trant van: ‘Dit bericht is leeggehaald om andere users te beschermen. De user is gecontacteerd en wordt verder geholpen.
    Zit je zelf met iets, kan je terecht op XXX’

Ik zag mijn naam een paar keer voorbij komen, dus ik wilde toch ook even graag mijn zegje hier doen.

Hi,
    Voor degene die het niet weten; ik ben Danique en ik ben al jaren bemiddelaar hier op Q. En ik merk dat mijn functie altijd een beetje verstopt raakt met de tijd.

Van origine ben ik bemiddelaar. Dus mochten er ruzies zijn op Qreaties, wordt ik ingeschakeld door de moderators om te bemiddelen bij die ruzies. Of Users kunnen zelf ook naar mij toekomen. Mijn inbox staat altijd voor jullie open.
          Daarnaast biedt ik een luisterend oor aan waar nodig. Zo wordt ik ook bijvoorbeeld ingeschakeld rondom triggerende berichten, zoals Bes al eerder vermeldde. Ik neem contact op met diegene en biedt een luisterend oor aan en verwijs naar evt. hulpinstanties. Wat tussen mij en diegene wordt gezegd is absoluut tussen ons, zelfs de mods krijgen niets van die berichten te zien, mits diegene mij toestemming geeft iets met de Mods te delen. Mocht je een keer zoiets hebben van, ik wil ook wel een keer even een luisterend oor, mag je me natuurlijk ook gewoon altijd een pb sturen, maar ik ben niet de hulpinstantie of professional (;

En daarnaast zag ik iets in dit topic over het is moeilijk in te schatten of er rechtvaardig gehandeld wordt (@maxime). Mochten jullie ooit dat gevoel hebben, kan je ook contact opnemen met mij. Ik maak geen deel uit van het Moderator-team. Ik heb ook niets van doen met waarschuwingen of straffen uitdelen, maar kan wel beoordelen of het rechtvaardig was of niet. Het kan zijn dat ik niet in detail over sommige zaken kan treden ivm privacy, maar een van mijn taken is om toe te zien dat de moderators overal eerlijk handelen. Dus hopelijk neemt dat iets van je zorgen weg.

[ bericht aangepast op 6 nov 2025 - 20:40 ]

It's never gonna happen, Guys.

Nouja, ik vind het oprecht lastig om feedback te geven wanneer onze administrator het laat afweten een beetje. Daarbij heb ik ook nul idee wat achter de schermen gebeurt, dus dat vind ik dan lastiger om zoiets te doen. Ik heb ook mijn grootste respect voor jullie dames, dat jullie dit ook op jullie nemen. Ik weet van toendertijd Krull en Rutger dat dit niet de meest makkelijke rol is. En het is absoluut niet om te slijmen of iets dergelijks.

80% van mijn feedback is dan ook administratief gok ik erop.

Het enige wat ik misschien zou zeggen is wat meer mods? Ik ben zelf vaker gewoon online en zie vaker geen mod online. Het is geen aanval ofzo, we zijn ondertussen allemaal adulting adults ofzo. Maar ik denk als ik het voorbeeld van bovenstaande neem met het LJH topic is het wel verstandig dat de Qrew erbovenop zit. Niet dat ik denk dat dit nu nog het geval zal zijn maar wel iets wat we in ons achterhoofd moeten houden.

Verder wil ik nogmaals aangeven dat als ik iets voor jullie kan doen of meedenken met iets, wil ik dat graag doen. Heb nooit de ambitie gehad om Qrew te worden ofzo. (Geloof me, ik vraag me ook af en toe af met mijn persoonlijkheid/ gedrag, hoe ik begeleider kan zijn :Y) )

Ik ben verder benieuwd wat andere users inbrengen voor feedback! Dus ik volg dit even

"I whisper 'what the fuck' to myself at least 50 times a day."

HalfBloodPrince schreef:
    Nouja, ik vind het oprecht lastig om feedback te geven wanneer onze administrator het laat afweten een beetje. Daarbij heb ik ook nul idee wat achter de schermen gebeurt, dus dat vind ik dan lastiger om zoiets te doen. Ik heb ook mijn grootste respect voor jullie dames, dat jullie dit ook op jullie nemen. Ik weet van toendertijd Krull en Rutger dat dit niet de meest makkelijke rol is. En het is absoluut niet om te slijmen of iets dergelijks.

80% van mijn feedback is dan ook administratief gok ik erop.

Het enige wat ik misschien zou zeggen is wat meer mods? Ik ben zelf vaker gewoon online en zie vaker geen mod online. Het is geen aanval ofzo, we zijn ondertussen allemaal adulting adults ofzo. Maar ik denk als ik het voorbeeld van bovenstaande neem met het LJH topic is het wel verstandig dat de Qrew erbovenop zit. Niet dat ik denk dat dit nu nog het geval zal zijn maar wel iets wat we in ons achterhoofd moeten houden.

Verder wil ik nogmaals aangeven dat als ik iets voor jullie kan doen of meedenken met iets, wil ik dat graag doen. Heb nooit de ambitie gehad om Qrew te worden ofzo. (Geloof me, ik vraag me ook af en toe af met mijn persoonlijkheid/ gedrag, hoe ik begeleider kan zijn :Y) )

Ik ben verder benieuwd wat andere users inbrengen voor feedback! Dus ik volg dit even

Bedankt voor je reactie! Dat helpt sowieso al met meedenken :)

We hebben het als Qrew zelf ook al eens gehad over meer mods toevoegen aan de Qrew. Want het zou op sommige vlakken inderdaad kunnen helpen, zeker op momenten dat er meer activiteit is. Echter was er toen (en is er nu) over het algemeen te weinig activiteit om een nieuwe mod goed op te kunnen leiden. Daarom is het hier nog niet van gekomen.

If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn