inktzwart schreef:
(...)
Ik kom ook even mijn mening delen omtrent het leeghalen van dit soort berichten, want dit was ik toentertijd (er waren wel meer mensen wiens berichten rond die tijd leeg werden gehaald, want er waren gewoon een stuk meer jonge en impulsieve users die hun problemen van hun ouders geheim hielden en alleen hier erover posten - maar ik zat daar toen dus bij). Als iemand die inderdaad zoiets gepost heeft in die tijd, en daarna linkjes naar hulpverlening kreeg, moet ik zeggen dat ik liever heb dat dit soort berichten leeg worden gehaald dan dat ze blijven staan onder een spoiler. Ik weet namelijk dat ik zelf constant getriggerd werd door zulk soort berichten in het LJH en mezelf erdoor erger ging beschadigen dan daarvoor - het kan zorgen voor zo'n competitieve en ongezonde sfeer dat het heel erg veel invloed kan geven, juist op de personen die zelf de posts maken. Daarbovenop moet ik zeggen dat ik het toen ik dit probleem had heel erg vond wanneer niemand leek te reageren op zulk soort berichten, dus had ik de link naar hulpverleningen echt heel hard nodig. Het zette me vast in een spiraal van competitie met anderen om gehoord te worden, en het was echt een probleem. Ik ben dus een voorstander voor af en toe wel berichten leeg te halen, niet omdat ik geen medelijden heb met degenen die dit soort dingen posten, maar juist omdat ik weet wat de gevolgen kunnen zijn voor wanneer niemand dan lijkt te reageren of op te letten - en ook hoeveel impact het kan hebben op degenen die het lezen.
Shoutout hierboven seconded.
En ik sluit me hierbij aan. Ik zie niet helemaal in hoe een spoilerknop de oplossing is van het probleem, zelf klik ik die altijd aan uit nieuwsgierigheid, zéker als ik niet weet of eronder gewoon heel veel info staat of dus iets triggerends.
Wat
Inktzwart hierboven ook zegt. En dat geldt echt niet alleen voor kinderen of jongeren. Vaak als je dat soort berichten plaatst, is dat echt een soort
cry for help: je zit er zó erg doorheen dat je het met jezelf niet redt, en dan spuw je het op een forum, maar vervolgens reageert niemand erop en dan raakt dat onbewust alsnog (dat hoeft echt niet per se bewust te zijn). En daarnaast kan zo'n bericht echt triggerend werken voor mensen die zelf mentale issues ervaren (dat is dus dat Werther-effect).
En ik kan me zo voorstellen dat het daarmee ook genormaliseerd wordt en dat vind ik echt niet oké. Ik merk dat ik dergelijke berichten steeds meer loslaat, dat ze me steeds minder raken, terwijl het verschrikkelijk is dat iemand dat soort gedachten heeft. Dus ik denk echt dat het goed is om hier juist scherper op te zijn. Ook omdat enkel het plaatsen van zo'n bericht op het forum verder niet gaat helpen om de werkelijke uitvoering te voorkomen.
If you want the rainbow, you gotta put up with the rain