• Beste allemaal,

We hebben het signaal gekregen dat niet iedereen zich even goed kan vinden in hoe wij als moderatorteam te werk gaan. Dat nemen we serieus, want we willen dat deze community een plek blijft waar iedereen zich welkom voelt en gehoord wordt.

Daarom willen we dit onderwerp graag open bespreken met jullie.
    We nodigen jullie uit om constructieve feedback te geven over:
    •⁠ ⁠Hoe jullie onze huidige aanpak ervaren,
    •⁠ ⁠Wat beter kan/anders zou mogen
    •⁠ ⁠Wat volgens jullie wel goed werkt

Ons doel is om samen te bekijken hoe we ons moderator-werk zo eerlijk, duidelijk en transparant mogelijk kunnen houden. Als jullie met zorgen zitten, is dit dus het uitgelezen moment om het te delen.
    We willen verder ook dit moment nemen om met jullie te delen dat het contact met RJ momenteel spijtig genoeg stilstaat. Net zoals jullie, willen wij ook graag de aanpassingen aan de site zien gebeuren, maar helaas hebben we hier geen invloed op. Ook als jullie hier rond iets kwijt willen, kan dat in dit topic.

We horen het graag!
    Liefs
    Anne, Bes, Froukje & Melissa

Even the smallest can change the course of the future

Frodo schreef:
    ^ om nog even verder in te pikken op het stukje rond triggerende zaken op het forum:
    We kregen vandaag een bericht van een user omtrent het Lucht je hart-topic en het feit dat hier soms heftige berichten in worden gepost (denk bijvoorbeeld aan suïcidale content). Deze user gaf aan hier moeite mee te hebben en als mod-team, delen we die zorg.
    Nadat we (uiteraard) gevraagd hebben of we deze vraag open mochten trekken naar het forum, delen we dit graag met jullie. Het lucht je hart-topic is een safe space, een plek waar geventileerd mag worden, maar het is ook belangrijk dat er geen users getriggerd worden.
    Wat is jullie mening hieromtrent?

Wat betreft dit soort zaken ben ik van mening dat het plaatsen van een duidelijke trigger warning boven de tekst, en/of het gebruik van een spoilerfunctie, voldoende is om andere users te waarschuwen. Zo kan iedereen zelf beslissen of ze verder willen lezen of niet.
    Hoewel de site toegankelijk is voor alle leeftijden, denk ik dat de meeste users hier goed in staat zijn om bewust te kiezen of ze een mogelijk heftig bericht willen openen.

Tegelijkertijd vind ik dat Inktzwart zeker een punt heeft wat betreft het risico op triggers bij mensen die er zelf doorheen zitten—zelfs als het bericht achter een spoiler staat. Een goede tussenweg zou kunnen zijn om dergelijke berichten wél te plaatsen, maar altijd achter een spoiler met daarboven een duidelijke trigger warning.
          Het blijft een gevoelig en complex onderwerp dat niet zwart-wit te beoordelen valt. Er is een groot verschil tussen iemand die zijn frustratie deelt over een lastige dag en iemand die schrijft over zelfbeschadiging of diepere psychische nood.
          Als de moderators vinden dat een bericht te heftig is om openbaar te laten staan, kunnen ze het (tijdelijk) verwijderen of afschermen wanneer dit niet onder een spoiler staat, daarbij kort toelichten waarom, en de betreffende persoon een PB sturen met informatie over hulplijnen en eventueel een doorverwijzing naar een bemiddelaar.
          Op zulke momenten heeft iemand vooral behoefte aan een luisterend oor en steun—niet aan afwijzing of het wegwuiven van het probleem.

[ bericht aangepast op 9 nov 2025 - 22:33 ]

Don't walk. Run, you sheep, run.

Wat betreft tot de algemene vragen:
    Ik ben van mening dat, hoewel de site tegenwoordig minder actief is dan vroeger, er soms moderatoren op de verkeerde plekken aanwezig zijn—of soms helemaal niet zichtbaar zijn. Zoals HalfBloodPrince ook aangaf, komt het voor dat er momenten zijn waarop geen enkele moderator online is.
          Persoonlijk vind ik dat er op z’n minst één moderator aanwezig of bereikbaar zou moeten zijn om de boel in de gaten te houden, juist om snel te kunnen ingrijpen als er iets gebeurt of iemand hulp nodig heeft.

Ik heb zelf ook weleens de ervaring gehad dat, wanneer ik mijn mening of intentie probeerde te verduidelijken, dit verkeerd werd opgevat —door een andere user of door iemand van de Qrew— en dat het gesprek vervolgens werd afgekapt.
          Ik vind dat we als, inmiddels grotendeels volwassen, community juist de ruimte zouden moeten hebben om zulke situaties rustig uit te praten in plaats van een mogelijk misverstand direct te beëindigen.

Natuurlijk is het logisch dat een moderator optreedt wanneer een gesprek escaleert, maar het op een volwassen manier toelichten of bespreken van een mening zou juist aangemoedigd moeten worden—niet ontmoedigd.

Wat me opvalt, is dat gesprekken soms niet zozeer uit de hand lopen door de mensen die in discussie zijn, maar door anderen die zich er plots in mengen. Dat hoort ergens bij op een forum, maar net als in het echte leven hoeven we niet overal op te reageren.
    Hoewel een forum uitnodigt tot deelname, is het belangrijk dat we als volwassen community leren afwegen wanneer deelname constructief is—en wanneer stilte de wijzere keuze is.

Daarbij denk ik ook dat er momenteel niet genoeg bemiddelaars actief zijn om iedereen een luisterend oor te kunnen bieden. Dat is zwaar en intens werk, dat ongetwijfeld ook emotioneel veel vraagt van de bemiddelaars zelf.

Ik hoop dat deze feedback helpt om samen te kijken hoe we het forum weer iets prettiger en evenwichtiger kunnen maken voor iedereen.

[ bericht aangepast op 9 nov 2025 - 22:33 ]

Don't walk. Run, you sheep, run.

^ dank je wel voor de uitgebreide feedback!
    Kan je nog even uitleggen wat je bedoelt met moderatoren die 'op de verkeerde plekken' aanwezig zijn?

Ik ga ook alvast reageren op het online aspect: ik vrees dat het niet mogelijk gaat zijn om op alle momenten van de dag een moderator aanwezig te hebben. Zelfs als we een moderator/meerdere moderatoren extra aannemen, blijft dit voor ons een vrijwilligersbaan, waarnaast we ook nog eens een voltijdse job/studie/bezetting hebben. Wat we bijvoorbeeld wel kunnen overwegen, is een manier om ons als moderators te bereiken als we niet online zijn (denk aan een algemeen telefoonnummer, een berichtje via instagram, ... wat dan ook). Zo kunnen we sneller ingrijpen als er iets gaande is op Q waar onze hulp bij nodig is.

Vervelend dat je weleens het gevoel hebt gekregen dat er geen ruimte is voor gesprek! We willen je graag de optie aanbieden die we anderen ook hebben aangeboden: om een privé gesprek met ons hier rond aan te gaan. Als je dat wil, mag je ons altijd een pb'tje sturen.

Ik ben het met je eens dat Q ondertussen een volwassen community is en dat er ruimte moet zijn voor gesprek. Het is echter wel onze job als moderator om in te grijpen als we merken dat een discussie verhit geraakt/andere users begint te raken in hun waarde. Wanneer dat precies is/gaat zijn, is - net zoals bij het LJH - een grijze zone. We overleggen intern altijd voor we een berichtje sturen (bijvoorbeeld in de trant van: 'jullie mogen discussiëren maar blijf beleefd'). We maken dus gezamenlijk de overweging of zo'n berichtje aan de orde is of niet.

We nemen je suggesties omtrent de bemiddelaars ook zeker mee! Als iedereen zijn/haar/hun mening gedeeld heeft in dit topic, maken we een lijstje met alle feedback en wat we hiermee gaan doen, dus dit komt er al zeker op.

[ bericht aangepast op 9 nov 2025 - 17:32 ]

Beetje laat, maar ik wil hier graag alsnog op reageren, specifiek op het stukje LJH en trigger warnings, mocht daar inmiddels discussie over zijn op het modforum. Dit is alleen wel mijn - hele - persoonlijke mening, ik kan echt alleen maar voor mezelf spreken en het is meer dan fair om in hetzelfde schuitje een andere mening te hebben.

Maar ik merk vaak als slachtoffer van situaties waar mensen van vinden dat daar trigger warnings overheen moeten, dat er soms voor mij wordt gepraat in plaats van in overleg met mensen zoals ik. Niet dat iemand in dit topic dit doet, maar wel vaak als het gaat over trigger warnings.

Ik vind die juist averechts werken namelijk. De dingen die mij zijn overkomen moeten angstvallig weggestopt worden achter balkjes, waarschuwingen, alerts en verhullingen, alsof gesprek erover er maar onder bepaalde omstandigheden mag zijn, terwijl het zoveel van ons overkomt.

Van Q vind ik het juist zo charmant en bevrijdend dat je openlijk mag spreken over wat je denkt en voelt. Alles is gelijk; niks wordt weggestopt. Je mag even uit frustratie iets roepen en het daarbij laten. Het mag groot zijn, klein zijn, want vaak genoeg is trauma ook gewoon heel onpraktisch.

Natuurlijk vind ik grafische beschrijvingen van zelfbeschading of bijvoorbeeld details over eetstoornissen (gewichtnummers, dieetspecificaties bijv.) iets anders en veel te ver gaan. In het bijzonder zelfbeschadiging en eetstoornissen zijn notoir aanstekelijk en (onbewust) competitief. Daar mag wel op gelet worden, een bericht daaromtrent leeghalen is niet meer dan verantwoordt, maar dat heeft meer te maken met het beschermen van een vatbare groep. Hetzelfde zou ik zeggen tot op zekere hoogte over idealisatie van suïcide. Slachtoffer zijn van trauma's is echter niet op dezelfde manier aanstekelijk. Uiteraard kan je getriggerd worden van berichten, maar persoonlijk vind ik het wegstoppen en moeten verbergen onder eindeloze tekstuele en vormgevende maatregelen triggerender dan iets lezen van een lotgenoot. Bovendien, wat iemand eerder ook al aangaf, ik zat nog het meest eindeloze heftige berichten door te lezen toen ik op m'n ongezonds was. Dus ik heb oprecht sterke vragen over de effectiviteit van TWs. Ik heb het idee dat de meeste mensen die ergens vol inzitten, het juist actiever opzoeken.

Nogmaals is dit bovenstaande dus wel heel persoonlijk, het is helemaal niet gek of raar om als slachtoffer van iets het juist anders te voelen. Het topic is een week oud, maar ik vind het wel echt zodanig belangrijk dat ik wel iets wilde toevoegen aan de discussie voordat er ineens iets geïmplementeerd wordt. (krul)

Tijd voor koffie.

Ik wou nog even laten weten dat we achter de schermen bezig zijn met het verzamelen van jullie feedback en het formuleren van een eenduidig antwoord.
    Als jullie in de tussentijd nog opmerkingen hebben: shoot! (hier op in pb)