• Beste allemaal,

We hebben het signaal gekregen dat niet iedereen zich even goed kan vinden in hoe wij als moderatorteam te werk gaan. Dat nemen we serieus, want we willen dat deze community een plek blijft waar iedereen zich welkom voelt en gehoord wordt.

Daarom willen we dit onderwerp graag open bespreken met jullie.
    We nodigen jullie uit om constructieve feedback te geven over:
    •⁠ ⁠Hoe jullie onze huidige aanpak ervaren,
    •⁠ ⁠Wat beter kan/anders zou mogen
    •⁠ ⁠Wat volgens jullie wel goed werkt

Ons doel is om samen te bekijken hoe we ons moderator-werk zo eerlijk, duidelijk en transparant mogelijk kunnen houden. Als jullie met zorgen zitten, is dit dus het uitgelezen moment om het te delen.
    We willen verder ook dit moment nemen om met jullie te delen dat het contact met RJ momenteel spijtig genoeg stilstaat. Net zoals jullie, willen wij ook graag de aanpassingen aan de site zien gebeuren, maar helaas hebben we hier geen invloed op. Ook als jullie hier rond iets kwijt willen, kan dat in dit topic.

We horen het graag!
    Liefs
    Anne, Bes, Froukje & Melissa

Even the smallest can change the course of the future

SPECS schreef:
    (...)

Wellicht dat er dit soort content geplaatst kan worden onder een spoiler kopje? Met de waarschuwing voor een trigger? Dan kan iedereen kiezen of ze daar wel of niet mee geconfronteerd willen worden

Dit vind ik alvast een goed voorstel!
    Wat denkt de rest hierover?

Caverna schreef:
    (...)

Ik vind dit best een lastig onderwerp om hier publiekelijk te bespreken, niet zozeer om het onderwerp zelf als wel omdat het snel persoonlijk wordt…
    Toch denk ik dat het wel belangrijk is om hier scherp op te zijn (wij als users dus ook). Er zitten nu eenmaal best veel mensen met psychische issues op deze site en het is uit onderzoek gebleken dat dergelijke berichten dan erg triggerend kan werken (heet het Werther-effect). Niet voor niets staat het ook in de beginpost dat daar andere hulplijnen voor zijn, en het wordt ook altijd genoemd voor films en series het onderwerp behandelen. Ik denk dat we elkaar daar echt een beetje in moeten beschermen, hoe fijn het wss soms kan ook kan zijn om die gedachten even van je af te gooien.

Persoonlijk merk ik dat ik direct in paniek-/hulp-modus schiet of wil schieten, en dat ik me ook schuldig ga voelen als ik een dergelijk bericht negeer. Waarbij ik ook wel besef dat dat iets van mij is, maar je voelt je vrij machteloos aan de andere kant van het scherm terwijl het wel raakt 😅
    Couldn’t agree more.

Ik weet dat dit vraagstuk jaren geleden ook al een ding was in het LJH en dat daarop een poos veel berichten met deze strekking onder een spoilerknop werden geplaatst. Zo kan het toch gelezen worden door de users die er op dat moment de headspace voor hebben, maar wordt het ook gefilterd voor de users die dat er op het moment gewoon niet bij kunnen hebben.
    Ik weet ook nog dat dat niet door iedereen werd gewaardeerd, maar zoals Caverna al beschreef: we moeten elkaar ook beschermen, zeker omdat veel users weten hoe klote/kut mentale problemen (kunnen) zijn. Ja, we willen ons allemaal uiten. Maar, veel van ons zijn volwassenen en ik denk dat we allemaal oplettender kunnen zijn in het plaatsen van deze berichten onder de spoilerknop.

Edit: SPECS was me voor, great minds enzo. :Y)

Edit 2: vanuit het moderatorteam zou ik posts met deze strekking ook nooit leeghalen, overigens. Eerder de post bewerken door een spoiler toe te voegen.

[ bericht aangepast op 5 nov 2025 - 21:49 ]

Paracosmoses schreef:
    (...)Couldn’t agree more.

Ik weet dat dit vraagstuk jaren geleden ook al een ding was in het LJH en dat daarop een poos veel berichten met deze strekking onder een spoilerknop werden geplaatst. Zo kan het toch gelezen worden door de users die er op dat moment de headspace voor hebben, maar wordt het ook gefilterd voor de users die dat er op het moment gewoon niet bij kunnen hebben.
    Ik weet ook nog dat dat niet door iedereen werd gewaardeerd, maar zoals Caverna al beschreef: we moeten elkaar ook beschermen, zeker omdat veel users weten hoe klote/kut mentale problemen (kunnen) zijn. Ja, we willen ons allemaal uiten. Maar, veel van ons zijn volwassenen en ik denk dat we allemaal oplettender kunnen zijn in het plaatsen van deze berichten onder de spoilerknop.

Edit: SPECS was me voor, great minds enzo. :Y)

Edit 2: vanuit het moderatorteam zou ik posts met deze strekking ook nooit leeghalen, overigens. Eerder de post bewerken door een spoiler toe te voegen.

We hebben in het verleden wel al eens een gevoelig bericht leeggemaakt in het LJH omdat het, ook onder een spoiler knop, aanstootgevend was. Ik vind eerlijk gezegd dat we dat recht moeten behouden. Sommige zaken horen nu eenmaal niet op een openbaar forum thuis. We zijn nu allemaal ouder/volwassener dan toen Q begon, maar er kunnen nog steeds nieuwe, jonge users zich aanmelden en die kunnen ook gewoon op een spoiler knop duwen.
    Dit is uiteraard mijn mening. Wat denken jullie over het leeghalen van berichten? Ik moet hier wel bij vermelden dat we dit bijna nooit doen, alleen na melding/uitgebreid overleg tussen de mods.

Leodh schreef:
    ^Wat fijn dat je dit gesprek met ons wil aangaan, Maxime ^^ Ik zal hieronder op een paar punten openlijk reageren en verder kunnen we hier dan privé over in gesprek gaan. We zetten het volgende wel als openbare reactie neer, voor anderen die nieuwsgierig zijn naar onze huidige kijk daarop!

1. Te snel een sussend bericht / mods hebben een betuttelende rol
    Wat vervelend om te horen dat je dat zo ervaart :c We snappen wel waar je vandaan komt, maar tegelijkertijd blijven wij het als Qrew belangrijk vinden dat discussies met respect gevoerd kunnen worden. Zolang er respectabel met elkaar wordt omgegaan, gaat er wat ons betreft niets fout. Maar het is niet de bedoeling dat mensen persoonlijk aangevallen worden wegens meningsverschillen, uitgescholden worden / zich weggepest voelen.
    Verschil van mening moet kunnen bestaan, zeker! Maar alle users moeten zich daarin veilig kunnen voelen, wat wegvalt als we het laten gebeuren dat we elkaar uitschelden wegens overtuigingen. Daarom, bij posts die de algemene regels schenden, posts die agressief of aanvallend zijn, of zelfs subtiel pestgedrag bevatten, zal er een waarschuwing verstuurd gaan worden naar de auteur. Dat is immers niet de manier waarop we op Qreaties.nl met elkaar om willen gaan, toch?

Het staat iedereen vrij hun mening te uiten. Je mag zeggen dat een topic / post / mening je frustreert en dat je het er helemaal fucking de fuck mee oneens bent—maar de ander uitschelden en beledigen gaat een grens over en is niet het gedrag dat we verwachten van onze users.

Belangrijk om daarbij wel te noemen is dat een waarschuwing vooral de rol omvat van "Hé, let op: dit is niet de bedoeling!". Hiermee hopen we users te wijzen op onjuist gedrag, onjuiste creaties of andere fouten die ze (mogelijk per abuis) gemaakt hebben. Mocht hetzelfde gedrag hierna alsnog voortzetten, gaan de sancties escaleren, in de hoop de ernst van de zaak duidelijk te maken. Zodoende is een waarschuwing niet per direct enorm ernstig, het is een correctie van gedrag in de hoop dat het erna in de toekomst niet meer nodig zal zijn (:
    En, natúúrlijk mag je dus bij jezelf denken, vinden, schreeuwen dat iemand onuitstaanbaar is, een achterlijke kloothommel en meer: maar houdt die emotie privé en bij jezelf. Sommige dingen hoeven niet openbaar gedeeld te worden waar de ander het kan horen / lezen. De kernwaarde van deze site is om iedereen in zijn waarde te laten en iedereen welkom te heten; we hopen dat jullie die waarde ook delen.
    Wellicht zou het ook helpend kunnen zijn om op zo’n momenten toe te voegen aan het ‘sus’bericht wát er in de ogen van de mods fout gaat, eventueel met concrete voorbeelden. Is het leuk dat jouw bericht/woordkeuze/zin wordt gebruikt als voorbeeld? Nee. Tegelijkertijd zijn veel users volwassen en weten we ook dat je gedrag consequenties kan hebben. (Als mijn 7 jarige leerlingen dit snappen, snappen wij als users dit ook.) Daarbij zijn we allemaal oud en wijs genoeg om te begrijpen dat je op zo’n moment niet wordt aangevallen als persoon, maar dat er tegen je wordt gezegd: ‘hey, wat je zei was niet zo tof.’ Elkaar op die manier aanspreken is tegenwoordig niet meer gebruikelijk in de samenleving (want elkaar aanspreken is ‘eng’ en dan voel je je daarna ‘slecht’?) maar het is eigenlijk niks geks!)

Frodo schreef:
    (...)

We hebben in het verleden wel al eens een gevoelig bericht leeggemaakt in het LJH omdat het, ook onder een spoiler knop, aanstootgevend was. Ik vind eerlijk gezegd dat we dat recht moeten behouden. Sommige zaken horen nu eenmaal niet op een openbaar forum thuis. We zijn nu allemaal ouder/volwassener dan toen Q begon, maar er kunnen nog steeds nieuwe, jonge users zich aanmelden en die kunnen ook gewoon op een spoiler knop duwen.
    Dit is uiteraard mijn mening. Wat denken jullie over het leeghalen van berichten? Ik moet hier wel bij vermelden dat we dit bijna nooit doen, alleen na melding/uitgebreid overleg tussen de mods.
    Ik vind deze kwestie lastig aangezien het zo’n grijs gebied is. Wat is té aanstootgevend? Wat is té gevoelig? Trekken jullie de grens bij ‘iemand overhalen tot’ / ‘iets in details bespreken’ of ‘een donkere gedachte die je even van je wil schrijven’?

Note: ik ben ook van mening dat het altijd een optie moet zijn om bepaalde berichten leeg te halen, maar ik speel nu even advocaat van de duivel in het kader van transparantie en alles duidelijk krijgen!

Frodo schreef:
    (...)

Ik sluit me hier volledig bij aan, om heel eerlijk te zijn, en zou me hier goed in kunnen vinden.

Omnia mutantur, nihil interit

Frodo schreef:
    (...)

Ik wil hier kort nog even aan toevoegen dat dat ging om echt enorm extreme posts, ik kan me iets heugen van iemand die het heel actief over zelfbeschadiging had en dat grafisch had neergeschreven. Zulke dingen op de site laten staan ben ik echt geen voorstander voor, ook niet onder een spoiler. Ook nog eens omdat het in de zoekmachines e.d. dan wel aan de site gekoppeld wordt + het op het internet blijft staan.

Three words, large enough to tip the world. I remember you.

Leodh schreef:
    (...)

Ik wil hier kort nog even aan toevoegen dat dat ging om echt enorm extreme posts, ik kan me iets heugen van iemand die het heel actief over zelfbeschadiging had en dat grafisch had neergeschreven. Zulke dingen op de site laten staan ben ik echt geen voorstander voor, ook niet onder een spoiler. Ook nog eens omdat het in de zoekmachines e.d. dan wel aan de site gekoppeld wordt + het op het internet blijft staan.
    Dit valt in mijn optiek inderdaad onder het ‘te’ kopje!

Paracosmoses schreef:
    (...)Ik vind deze kwestie lastig aangezien het zo’n grijs gebied is. Wat is té aanstootgevend? Wat is té gevoelig? Trekken jullie de grens bij ‘iemand overhalen tot’ / ‘iets in details bespreken’ of ‘een donkere gedachte die je even van je wil schrijven’?

Note: ik ben ook van mening dat het altijd een optie moet zijn om bepaalde berichten leeg te halen, maar ik speel nu even advocaat van de duivel in het kader van transparantie en alles duidelijk krijgen!

Ik begrijp volledig dat je hier vragen bij stelt. Het is inderdaad een grijs gebied, zeker in een topic dat bedoeld is om te ventileren. Tot nu toe hebben we berichten leeggehaald als we merken dat het andere mensen triggert (en we dus een melding ontvangen hebben) of als het bericht, zoals Froukje al zegt, expliciet of grafisch wordt. Maar feit blijft dat we hierin vaak ons buikgevoel volgen en het niet zo zwart-wit is.
    Hebben jullie graag dat we meer, expliciete regels maken over wat je wel of niet mag plaatsen? Mij lijkt het dat je dan een stukje vrijheid afpakt maar als jullie graag meer duiding willen, snap ik dat ook wel.

Frodo schreef:
    (...)

Ik begrijp volledig dat je hier vragen bij stelt. Het is inderdaad een grijs gebied, zeker in een topic dat bedoeld is om te ventileren. Tot nu toe hebben we berichten leeggehaald als we merken dat het andere mensen triggert (en we dus een melding ontvangen hebben) of als het bericht, zoals Froukje al zegt, expliciet of grafisch wordt. Maar feit blijft dat we hierin vaak ons buikgevoel volgen en het niet zo zwart-wit is.
    Hebben jullie graag dat we meer, expliciete regels maken over wat je wel of niet mag plaatsen? Mij lijkt het dat je dan een stukje vrijheid afpakt maar als jullie graag meer duiding willen, snap ik dat ook wel.
    Wat mij betreft zijn regels daarvoor niet nodig, inderdaad om het ‘afnemen’ van vrijheid, maar ook omdat het zo moeilijk te pinpointen is.

Ik neem aan dat jullie een bericht sturen naar users waarvan berichten worden leeggehaald? Misschien iets om daar, bij dit soort momenten, een regel aan toe te voegen over het vinden van hulp online? (En dan niet per se het vertrouwenspersonen initiatief van Q., hoe leuk ook, maar eerder een 113 initiatief.) Ik begrijp dat dit niet de taak is van het Q. team, jullie zijn hier immers mods en geen sociaal hulpverleners, maar baat het niet dan schaadt het niet?

Edit: spelling

[ bericht aangepast op 5 nov 2025 - 22:13 ]

komt er trouwens weer een suggesties topic? misschien lees ik er overheen, maar de vorige is al tijdje dicht toch?

--

Paracosmoses schreef:
    (...)Wat mij betreft zijn regels daarvoor niet nodig, inderdaad om het ‘afnemen’ van vrijheid, maar ook omdat het zo moeilijk te pinpointen is.

Ik neem aan dat jullie een bericht sturen naar users waarvan berichten worden leeggehaald? Misschien iets om daar, bij dit soort momenten, een regel aan toe te voegen over het vinden van hulp online? (En dan niet per se het vertrouwenspersonen initiatief van Q., hoe leuk ook, maar eerder een 113 initiatief.) Ik begrijp dat dit niet de taak is van het Q. team, jullie zijn hier immers mods en geen sociaal hulpverleners, maar baat het niet dan schaadt het niet?

Momenteel halen we zo'n bericht leeg en vragen we daarna aan Danique (Slughorn, bemiddelaar) of zij de zaak wil oppakken. Zij neemt dan contact op met deze users, geeft ruimte om te luisteren naar problemen en verwijst hen opnieuw door naar hulpinstanties zoals 113 zonodig.

Paracosmoses schreef:
    (...)Wat mij betreft zijn regels daarvoor niet nodig, inderdaad om het ‘afnemen’ van vrijheid, maar ook omdat het zo moeilijk te pinpointen is.

Zeker, users worden op de hoogte gesteld als hun bericht wordt leeggehaald! We verwijzen ook vaak door naar onze bemiddelaar, die de inhoud van de berichten opneemt met de user, maar daar kan Danique je meer over vertellen (:

Edit: Froukje was me voor haha

[ bericht aangepast op 5 nov 2025 - 22:20 ]

glowfaery schreef:
    komt er trouwens weer een suggesties topic? misschien lees ik er overheen, maar de vorige is al tijdje dicht toch?

Klopt, de vorige is al een tijdje dicht, met het idee dat de to-do lijst van RJ op dat moment dusdanig vol stond met belangrijke prioriteiten dat er (nog) niet direct plaats was voor nieuwe suggesties. Momenteel vind ik het persoonlijk niet enórm relevant om zo'n topic weer opnieuw te openen, want als Qrew kunnen we zulke suggesties ter verbetering van de site in 99% van de gevallen zelf toch niet doorvoeren. Dus dan gooi je suggesties het niets in :')

Heeeel eerlijk gezegd zie ik spoiler-knoppen niet zoveel doen, aangezien mensen daar vaak uit muscle memory toch wel op klikken. Daarbij hou je, ook met spoiler-knoppen, toch een bepaalde cultuur/sfeer in stand met het toelaten van o.a. suïcidale berichten op dit platform. Ik denk, ook om het benoemde grijze gebied misschien wat verder uit te sluiten, dat iets duidelijkere regels beter werken in dit opzicht.

hodie mecum eris in paradiso