Catmint schreef:
Iemand tips tegen die stress-paralysis die je 's avonds hebt op het moment dat je iets wil gaan doen en je uiteindelijk na anderhalfuur youtube, reels of tiktok scrollen toch maar de saltmine genaamd overwatch opstart i.p.v. te gaan schrijven, dice te polishen, of een andere game te doen, om toch maar iets te doen? En je dan constant guilt en stress voelt, omdat je je tijd eigenlijk "beter kan besteden".
Send help :')
Ik "moet" van mezelf vaak eerst iets "nuttigs" doen voordat ik mag doomscrollen (en co), bijvoorbeeld een wasje draaien, een puzzel maken of een paar gedichten lezen. Dan raak ik meestal verdwaald in iets anders ("oh, als ik de was doe kan ik ook nog even gauw ... doen" of "nog éééén hoofdstuk"). En zo niet, dan heb je in ieder geval het gevoel dat je iets hebt gedaan voordat je in het doomscrollen (en co) valt en zit je met minder schuldgevoel.
In mijn ervaring werkt het averechts als ik zulke dingen ga zien als iets dat niet mag, want daar wordt mijn neurospicy brein opstandig van. Zeker 's avonds, want wat jij (gok ik) ervaart noemen ze revenge-procrastination. Basically zegt je brein "ik heb vandaag te veel gemoeten, NU wil ik dingen doen die voor MIJ zijn". Door doomscrollen te zien als iets dat 'verboden' is, denkt je brein "ha-HA, then THAT'S what we'll do! SPITE

"
Anyway, our brains are still toddles and if we have to convince them not to do something, using the word "no" will work against us :') Maar nogmaals, dit is alleen vanuit mijn ervaring gesproken, ik weet niet of het voor jou ook zo werkt!
|| I told you not to play with the misfit toys ||