• Na een succesvolle eerste editie organiseer ik opnieuw een potje Weerwolven en Waaghalzen - een variant op de gewone Weerwolven van Wakkerdam! In deze editie spelen we maar één nachtfase en één dagfase. Daarna volgt de stemming en is het spel alweer voorbij.

SPELREGELS
    STORY MET SPELREGELS EN ROLLEN
    Hier vind je een uitgebreide uitleg van de spelregels en rollen. Als er nog vragen zijn, laat het me weten! De rollen die in het spel meedoen, zijn afhankelijk van het aantal spelers dat meedoet. Het spel kan al doorgaan vanaf 3 spelers, maar gebaseerd op de eerste editie wordt het een stuk leuker als er meer mensen meedoen!

DUUR VAN HET SPEL
    Nachtfase: Start: Vr 09/05/2025
    Iedereen krijgt zijn rol te horen en van de speciale rollen wordt gevraagd wat zij willen doen.

Dagfase: Start: Ma 12/05/2025 (00:00 uur)
    Deze duurt 7 dagen. Hierin krijgen de spelers de ruimte om uitgebreid te discussiëren, theorieën met elkaar te bespreken, etc.

Stemming: Eindigt: Zo 18/05/2025 (23:59 uur)
    Aan het einde van de dagfase moet iedereen in een privébericht zijn/haar stem uitgebracht hebben. Zo snel mogelijk daarna volgt de uitslag.

ROLLEN
    Team Dorpeling

- De dorpeling heeft geen speciale vaardigheden. (2x)
    - De ziener mag 's nachts de rol van een andere speler inkijken, of 2 van de 3 overgebleven rollen bekijken. (1x)
    - De dief mag er 's nachts voor kiezen om zijn eigen rol te ruilen met die van een andere speler. Hij krijgt te horen wat zijn nieuwe rol is, maar mag de eventuele actie van die rol niet meer uitvoeren. De andere speler weet niet dat zijn kaart is geruild en dat hij nu dus de dief is. (1x)
    - De onruststoker mag 's nachts de rollen van twee andere spelers met elkaar wisselen. De onruststoker mag de nieuwe rollen van die spelers niet weten. De spelers wiens rollen gewisseld zijn, weten dit niet. (1x)
    - De vrijmetselaar zit in een geheim genootschap. Hij weet wie de andere vrijmetselaar is, als die in het spel zit. (2x)

Team Weerwolf
    - De weerwolf krijgt te horen wie de andere weerwolf is. Als die er niet is, mag de weerwolf een overgebleven rol bekijken. (2x)

Team Looier
    - De looier is klaar met zijn leven en wil er graag uitgestemd worden. Als hij eruit gestemd wordt, wint hij het spel en verliezen Team Weerwolf en Team Dorpeling. (1x)

Volgorde acties ‘s nachts:
    1. Ziener
    2. Dief
    3. Onruststoker

DEELNEMERS
    Belle - Kobyla
    Lieke - Zoya
    Joy - lustforlife
    Froukje - Leodh
    Marrit - Necessity
    Natas - Ringwraith
    Bes - Frodo

Inschrijvingen zijn open!

[ bericht aangepast op 8 mei 2025 - 17:52 ]

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Caverna schreef:
    Gezien de voorpret obviously al begonnen is: wat vinden jullie van deze planning?

Vr 9 mei - Rolverdeling en acties
    Ma 12 mei - Start discussie+ stemmen
    Zo 18 mei - Deadline stemmen
    Ma 19 mei - Uitslag

Dan kunnen mensen zich t/m donderdag nog inschrijven als ze willen

Prima hoor!

|| I told you not to play with the misfit toys ||

Caverna schreef:
    Gezien de voorpret obviously al begonnen is: wat vinden jullie van deze planning?

Vr 9 mei - Rolverdeling en acties
    Ma 12 mei - Start discussie+ stemmen
    Zo 18 mei - Deadline stemmen
    Ma 19 mei - Uitslag

Dan kunnen mensen zich t/m donderdag nog inschrijven als ze willen

Dan wordt dit de planning! Zoals het nu lijkt, hebben we 7 deelnemers, superleuk! Ik ga de rollen vrijdag willekeurig verdelen. Deze rollen doen dan mee in de roulatie:
    - 2 weerwolven
    - 1 ziener
    - 1 dief
    - 1 onruststoker
    - 2 dorpelingen
    - 2 vrijmetselaars
    - 1 looier

In principe zijn de rollen verdeeld, tenzij er nu nog een last-minute aanmelding bijkomt natuurlijk :3

Ik heb ook de rollen in de beginpost gezet die in het spel zitten als we inderdaad met 7 spelers gaan spelen. Het is fijn als jullie die even door kunnen lezen, zodat je ook weet welke andere rollen dan je eigen erin zitten. Morgenochtend krijgen jullie bericht! (:

Zin in c:

Al eeuwen wordt het dorp Wakkerdam geteisterd door aanvallen van weerwolven met volle maan. Elke maand leeft men weer in angst: is er iemand gedood? Wie is er het slachtoffer geworden? Maar ook de dag erna is het een lugubere traditie geworden om een stemming te laten plaatsvinden wie er verdacht wordt van wolfachtige activiteiten. Zelden wordt er een werkelijke weerwolf gepakt. Maar de dorpelingen weten niet anders.
    Misschien dat het deze keer anders is. Misschien dat ze deze keer wel een wolf te pakken krijgen. Of misschien - heel misschien - laten de wolven hen eindelijk met rust. Een hoop die velen na al die jaren nog steeds koesteren - rust in Wakkerdam.
    Het lijkt een kalme nacht. Een nacht zonder gegil. Zonder heftige voorvallen. Maar dan klinkt er een hoge, angstaanjagende toon door de donkere nacht - het geluid van het gejank van een ...

HET SPEL IS BEGONNEN!

Jullie hebben allemaal een rol gekregen, als het goed is. Als er vragen over zijn, stuur ze dan vooral in een privébericht! Zo weinig mogelijk in dit topic qua vragen om te voorkomen dat je toevallig iets over je rol verraadt (:

Er zijn drie rollen meer in het spel dan er onder de deelnemers verdeeld zijn. Je weet dus niet precies welke rollen er allemaal meedoen. Ik wens jullie verder heel veel plezier! En moge het beste team winnen: Team Dorpeling, Team Weerwolf of Team Looier...

[ bericht aangepast op 9 mei 2025 - 13:08 ]

Aaah shittie ik ben te laat.. ik dacht nog ik wil me hier voor aanmelden, maar ben het vergeten haha volgende keer wil ik meeedoen 🐝

someone out there feels better because you exist

Iotte schreef:
    Aaah shittie ik ben te laat.. ik dacht nog ik wil me hier voor aanmelden, maar ben het vergeten haha volgende keer wil ik meeedoen 🐝

Aaaahhh sadddd, volgende keer lekker snel inschrijven hoor ;'D

Caverna schreef:
    (...)

Jaaa, ga ik meteen doen!

someone out there feels better because you exist

Goeiemorgen Wakkerdam! 😊

let the fears you have fall away

All right, let’s go kill someone :'D het spel is nu begonnen toch?

The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

Necessity schreef:
    All right, let’s go kill someone :'D het spel is nu begonnen toch?

Yes! We zitten nu in de nachtfase. Er zijn enkele rollen die iets aan mij door moeten geven, als ze in het spel zitten.

Nog even een paar dingen voor de duidelijkheid:
    - De dorpelingen winnen als ze er een weerwolf uitstemmen.
    - De looier wint als hij eruit gestemd wordt.
    - De weerwolven winnen als er op iemand anders wordt gestemd dan de weerwolven of de looier.

Let op: Mocht er géén weerwolf in het spel zitten, dan winnen de dorpelingen als zij allemaal op elkaar stemmen, en er niemand uitgestemd wordt.

Bij gelijke stemming wordt er echter eerst nog een tweede stemronde gedaan, waar iedereen opnieuw (zonder overleg!) anoniem stemt. Is het dan alsnog gelijk, dan wordt er niemand gedood.

Caverna schreef:
    (...)

Kan Lotte dan niet gewoon een van de rollen die toch al 'te veel' in het spel zitten?

Every villain is a hero in his own mind.

Ringwraith schreef:
    (...)

Kan Lotte dan niet gewoon een van de rollen die toch al 'te veel' in het spel zitten?

Uuuuhm dat kan wel, er komt dan alleen een dorpeling bij dus dan weet iedereen wel dat de kans 1 op 4 is dat ze dorpeling is (en als ze dat niet is, dan zit er dus een dorpeling in één van die drie overgebleven rollen).

Een andere optie is dat ik de dorpeling niet laat meedoen en iedereen weet dat er 1 dorpeling overblijft. Dat lijkt me de beste optie dan.

Als iedereen daarmee akkoord is, kunnen we dat wel doen, maar het verandert natuurlijk wel een beetje de dynamiek als je die kennis al hebt

[ bericht aangepast op 10 mei 2025 - 7:56 ]

Hoop.
    Hoe klein ook, de inwoners van Wakkerdam hielden zich er altijd weer aan vast wanneer ze op het dorpsplein verzamelden de ochtend na volle maan. Hoop dat er geen aanval was geweest. Dat er geen dorpsgenoten gestorven waren. Dat de weerwolven voor eens en voor altijd verdwenen zouden zijn. En dat hun verschrikkelijke wantrouwen jegens elkaar langzaam maar zeker kon afbrokkelen.
    Het was duidelijk dat hun hoop ook deze maand tevergeefs was toen de burgemeester het podium opstapte met een droevig gezicht. Ze begon met het goede nieuws dat er geen menselijke slachtoffers waren gevallen vannacht - maar dat er helaas wel een hele kudde schapen aan flarden waren gescheurd. Dat betekende dat de stemming van vandaag zou doorgaan. Er zou iemand gekozen worden voor op de brandstapel. En het volk zou beslissen wie.

START DAGFASE

Lieve deelnemers, het is tijd om te discussiëren! Bespreek jullie theorieën, vertel wat jullie hebben gehoord of gezien - of houd je het nog liever even stil? Bluf je in de hoop informatie te vergaren, of spreek je de waarheid?

Jullie hebben t/m zondag 18 mei 23:59 om je stem uit te brengen via een privébericht naar mij. Zo snel mogelijk daarna volgt de uitslag.

[ bericht aangepast op 12 mei 2025 - 8:39 ]