• Welcome to Riverside • 542 001 days without incident

PraattopicSchrijftopic

BACKSTORY

Eind 2019 begonnen de geruchten op social media over afgesloten steden en verlaten straten. Niet lang daarna glipten ontwetende, besmette mensen door de toen nog argeloze vliegveldbeveiliging. In de media doken vage beelden over mensen met vreemd, onstabiel gedrag - totdat alle kanalen werden afgesloten. Als gevolg van een poging om de verspreiding misinformatie tegen te gaan, gingen de meeste mensen ontwetend het einde van de samenleving in. Voordat duidelijk werd wat precies het gevaar was, hadden de overlevers de strijd al verloren.

Enkele weken na het begin van het einde van de wereld heeft een kleine groep overlevers zich relatief veilig gesettled in een afgelegen deel van het Zwarte Woud (link), dichtbij Feldberg. Riverside is een multiculturele kolonie waar zes talen worden gesproken, maar waar Nederlands de voertaal is. Tegen alle verwachtingen in heeft de originele groep weinig problemen ondervonden sinds ze zich vijf jaar geleden hebben gesettled, en dankzij hun zelfvoorzienende samenleving bleven ze relatief onverstoord. De paar 'verlorenen' of 'zombies' die zich in de buurt van de kolonie waagden waren weinig uitdaging voor de bewapende bewoners. De overlevers die zich over de jaren hebben aangesloten brachten verhalen met zich mee over verloren steden en groepen overlevenden die al hun menselijkheid waren verloren.

KAMPSTRUCTUUR

Omdat het kamp al snel is uitgegroeid tot een samenleving van 70+ personen, worden er ieder half jaar zeven vertegenwoordigers aangewezen. Deze vertegenwoordigers maken samen de Raad (of Council). De Raad maakt de belangrijkste bestuurlijke beslissingen voor de groep (bijv. het toelaten van een nieuwe groep). Tijdens de halfjaarlijkse verkiezingen worden de Raadsleden (of Councilmembers) gekozen door middel van stemmen. Bijeenkomsten zijn open voor alle bewoners en er is ruimte om te spreken. Uiteindelijk maakt de Raad de definitieve beslissing. Let op, als je karakter onderdeel is van deze raad, dan is deze verplicht de Raad serieus te nemen en alle bijeenkomsten bij te wonen.

De voertaal van deze bijeenkomsten is Nederlands.

STORYLINE

In de vroege lente breekt er brand uit in een opslagplaats. Kasten vol met zaden en stekjes gaan verloren. De ochtend na de brand worden de bellen geluid voor een Raad. Niemand heeft meer dan een paar uur geslapen. In het daglicht wordt de schade pas duidelijk: de kolonie heeft nog maar voor een paar weken voedsel. Dankzij de strenge winter zijn de voorraden bijna op, met weinig kans om ze bij te vullen binnen de veiligheid van het kamp. Tijdens de Raad wordt besloten dat er geen andere optie is dan een groep aangewezen personen de wereld in sturen om op zoek te gaan naar een nieuwe voedselbron.

Riverside's unieke zelfvoorzienende gemeenschap heeft de laatste jaren weinig tot geen contact gehad met de buitenwereld. Nu moeten ze de nieuwe, immens veranderde wereld in, onbekend voor de meeste bewoners - met uitzondering van de laatste aansluiters. Het laatste nieuws van de buitenwereld was angstaanjagend - de verloren mensen in de steden zijn begonnen met evoluëren, maar niemand weet tot welk einde.

Wie verruilen de veiligheid van het welvarende kamp voor een onbekende wereld?

ROLLEN

Raadsleden
    Benjamin Cervantes-Hererra - 43 - hij/hem - Zoya - ENG - 1.1
    Elliot Callahan - 31- hij/hem - Novalunosis- NL - 1.2
    Nakoma Tanya Sartre - 33 - zij/haar - Kobyla - NL - 1.4

Bewoners
    Cordelia Geneve - 28 - zij/haar- Naoe - NL- 1.2
    Juniper Al'Kapur - 32 - zij/haar- Cecia - ENG - 1.1
    Viktor Kowalski - 35 - hij/hem - Yamato - NL - 1.2
    Jesse Hale - 35- hij/hem - Karlach - ENG - 1.4

Naam - leeftijd - pronouns - schrijver - voertaal - px

INVULLEN

• Naam
    • Leeftijd
    • Pronouns
    • Geschiedenis (vóór de apocalypse}
    • Karakter
    • Relaties
    • Raadslid of bewoner
    • Evt. hoe lang je karakter al onderdeel is van Riverside

REGELS

• De voertaal tegen Nederlandse karakters is Nederlands. Voor de rest ben je vrij om Nederlands of Engels te schrijven.
    • Aangezien de kolonie relatief groot is, is het inzetten van NPC's om een deel van je verhaal voort te zetten toegestaan. Hou het wel redelijk en hergebruik het liefst personages.
    • Er is een minimum van 100 woorden.
    • De hoofdregels van Qreaties gelden ook hier.
    • 16+ is toegestaan, gelieve wel boven je post vermelden.
    • Gebruik triggerwarnings.
    • Maximaal 2 personages per persoon.

[ bericht aangepast op 16 april 2025 - 11:53 ]

Mando -> Zoya

Viperian schreef:
    (...)
    Wat 'vertel'? 😅 Het is algemene informatie die ik vraag over de Raad, kan van alles zijn, voornamelijk nu vraagtekens over het stukje in het topic. Enkele vragen die ik heb zijn
    1) Wat is het doel van de Raad?
    2) Hoe wordt de Raad gevormd?
    3) Wat zijn de bevoegdheden van de Raad? En zijn er beperkingen aan de macht van?
    4) Hoe communiceert de Raad met de rest van de "burgers"?
    5) Hoe reageren de Raad en leden op de zombie-apocalyps zelf? Bijv: Wat is het standpunt ten opzichte van de dreiging van de zombies? Plannen voor herstel van de samenleving of meer voor overleving?
    6) Wat is de geschiedenis van de Raad
    7) En wat is er met de muur? Moet ik dan denken aan de Governor in TWD?

Ah miscommunicatie. Ik dacht dat je bedoelde dat je een aantal vragen had, dus ik bedoelde 'vertel, wat wil je weten?'.

Ik moet eerlijk zeggen dat de Raad voornamelijk een tool was om structuur te geven aan de eerste hoofdstukken. Er is brand uitgebroken in een grote community, hoe gaan 70+ mensen besluiten wat er gedaan moet worden? Mijn gedachte was dat op deze manier mensen (onze karakters) samenkomen om te praten over de grote 'wat nu' zonder dat de boel verzuipt in chaos. Deze tool wordt daarom ook in principe losgelaten als wij, de RPG'ers, de community verlaten. Om deze reden staat in de structuur van de Raad alleen de basics (hoe worden raadsleden gekozen, kunnen mensen spreken tijdens de meetings, etc.).

With that in mind begrijp je hopelijk waarom mijn antwoorden misschien niet zo gedetailleerd zijn als je misschien had gehoopt 🤭

1) Het doel van de Raad is om ervoor te zorgen dat de community geleid wordt zonder dat 70+ mensen over alles moeten stemmen. Zij leiden als het waren de bijeenkomst en zorgen in principe voor de belangrijkste besluitvorming; dat kunnen onderlinge disputen zijn, of topics die zwaarder wegen, zoals wat te doen na deze brand. In principe is er ook ruimte voor de 'gewone burgers' om het woord te nemen, te discussiëren (tot op een bepaald punt) en 'stemmen' als het gaat om bijv. 'laten we deze groep toe?'. Mocht er geen knoop worden doorgehakt tijdens deze stemming, dan heeft de Raad het laatste woord (dit wordt over het algemeen als eerlijk gezien omdat de Raadsleden democratisch worden verkozen). In essentie lijkt het een beetje op de Raad zoals hij in de latere seizoenen van The Walking Dead wordt gehandhaafd in Alexandria, mocht je dat toevallig gezien hebben.

2) Ieder halfjaar is er ruimte om te stemmen op nieuwe Raadsleden. Zoals eerder in het Praattopic genoemd wordt zijn hier geen 'genomineerden' of 'lijsten' voor, en het wordt over het algemeen als distasteful gezien om campagne te voeren. De Raadsleden worden verkozen op basis van wat ze voor de community doen. Mensen zullen dus stemmen op basis van wie ze denken dat het beste is voor de community. Raadsleden kunnen op ieder moment ontslagen worden op basis van een Motie van Wantrouwen (zoals wij deze ook kennen in onze regering), maar hier zitten nog wel wat regels aan (heb ik niet uitgewerkt), dus dit kan niet zomaar gebeuren. Maar verkozen woden betekent dus niet dat je ineens alles kunt doen wat je wilt. Daarom heb ik ook benadrukt dat het belangrijk is dat als je kiest om je personage Radslid te maken, je karakter zich wel moet gedragen als iemand die 1) de community en de mensen (incl hun kleine disputen) serieus neemt, en 2) die realistisch gezien verkozen zou kunnen worden.

3) Ik denk dat de bevoegdheden en beperkingen in deze bovenstaande twee punten al redelijk worden uitgelegd. Het is dus geen almacht, maar wel de volmacht om knopen door te hakken indien nodig. Meer een structuur om alles in goede banen te leiden dan een 'oppermacht', als je begrijpt wat ik bedoel.

4) In principe wordt alles via de bijeenkomsten gecommuniceerd. Van tevoren wordt er een lijst opgehangen met de 'te bespreken punten', en hier kan ter plekke of tijdens de bijeenkomsten wat aan toegevoegd worden mochten anderen een zaak willen voorleggen. De bijeenkomsten zijn vrij toegankelijk voor iedereen, maar het is je eigen verantwoordelijkheid of je komt opdagen.

5) Ik begrijp deze vraag niet helemaal, sorry :/.

6) Hier heb ik niet veel over te vertellen eigenlijk. Het is organisch ontstaan uit noodzaak toen de groep te groot begon te groeien om nuttige discussies te houden.

7) Is je vraag hoe de community ommuurd is?

Meer dan dit heb ik niet, sorry. Het is maar zo'n ontzettend klein deel van de RPG dat ik daar niet zo veel tijd aan heb besteed.

[ bericht aangepast op 5 jan 2025 - 21:54 ]

Mando -> Zoya

Ik zat met de gedachte te spelen om aanstaande zondag misschien het Schrijftopic te openen, maar ik wil jullie absoluut niet objutten als jullie er nog niet helemaal uit zijn met jullie character sheet. Dus ik dacht, ik open even de discussie. Waneer vinden jullie het fijn om te beginnen; rustig afwachten tot iedereen klaar is of een deadline als motivatie?

Mando -> Zoya

^ Zondag als deadline is helemaal prima voor mij persoonlijk (:

Caution first, always.

Whittaker schreef:
    Ik zat met de gedachte te spelen om aanstaande zondag misschien het Schrijftopic te openen, maar ik wil jullie absoluut niet objutten als jullie er nog niet helemaal uit zijn met jullie character sheet. Dus ik dacht, ik open even de discussie. Waneer vinden jullie het fijn om te beginnen; rustig afwachten tot iedereen klaar is of een deadline als motivatie?

Vind zondag prima.

[ I will always love you ]

Ik heb 20 januari een scriptie deadline dus tot die tijd focus ik al mijn schrijf energie daar even op. Wat mij betreft kan het speeltopic in principe wel gewoon zondag geopend worden en dan spring ik iets later in!

maybe I could save you from your sins

Whittaker schreef:

Ik vind zondag ook helemaal prima!

'Three words, large enough to tip the world; I remember you.'

Zondag is voor mij ook prima!

Adventurer at heart, but oh how she loved to be home

lustforlife schreef:
    Ik heb 20 januari een scriptie deadline dus tot die tijd focus ik al mijn schrijf energie daar even op. Wat mij betreft kan het speeltopic in principe wel gewoon zondag geopend worden en dan spring ik iets later in!

Helemaal te begrijpen!

Wat als Astrid vermist is na de brand? Dan kunnen we eventueel al een start maken met de bijeenkomst over 'wat nu' en dan beginnen we ons langzaam te realiseren dat niemand Astrid heeft gezien. Als we het goed timen duikt ze dan op tijd op voordat we weggaan?

Of iets anders, mag ook. Dit was even een spontaan idee haha. c:

[ bericht aangepast op 7 jan 2025 - 20:12 ]

Mando -> Zoya

Whittaker schreef:
    (...)

Helemaal te begrijpen!

Wat als Astrid vermist is na de brand? Dan kunnen we eventueel al een start maken met de bijeenkomst over 'wat nu' en dan beginnen we ons langzaam te realiseren dat niemand Astrid heeft gezien. Als we het goed timen duikt ze dan op tijd op voordat we weggaan?

Of iets anders, mag ook. Dit was even een spontaan idee haha. c:

Oeh, ik denk niet dat Astrid weg zou gaan wanneer er zo iets groots is fout gegaan, waar zij voor een groot deel ook nog eens verantwoordelijkheid over had. Ik denk wel dat ze zich enorm schuldig voelt en het er enorm moeilijk mee heeft en dat ze zich veel zou terug trekken, dus daar zouden we ook wel wat mee kunnen.

Dat Astrid tot ze echt vertrekken heel erg terug getrokken is en nog aan het proberen is te redden wat er te redden valt van de zaadjes en planten etc etc! Denk dat dat al haar tijd wel zou consumen zeg maar.

Denk dat ze dus heel veel in de moestuintjes is en in haar greenhouse! En dat ze daar gwn druk bezig is en we op die manier kunnen tackelen dat ze niet met andere chars is aan het begin, if that sounds good? 😊

lustforlife schreef:
    (...)

Oeh, ik denk niet dat Astrid weg zou gaan wanneer er zo iets groots is fout gegaan, waar zij voor een groot deel ook nog eens verantwoordelijkheid over had. Ik denk wel dat ze zich enorm schuldig voelt en het er enorm moeilijk mee heeft en dat ze zich veel zou terug trekken, dus daar zouden we ook wel wat mee kunnen.

Dat Astrid tot ze echt vertrekken heel erg terug getrokken is en nog aan het proberen is te redden wat er te redden valt van de zaadjes en planten etc etc! Denk dat dat al haar tijd wel zou consumen zeg maar.

Ahh super dat je hier deze draai aan geeft, I love it. Ik kan mij voorstellen dat ze de Raad mist omdat ze helemaal in haar eigen bubbel zit. Gaan de andere karakters er dan vanuit dat ze sowieso mee gaat i.v.m. haar expertise, of is het vanuit haar een last minute waaaait I'm coming tooo?

-

@De rest, dan open ik a.s. zondag het speeltopic!

Ik zag dat een aantal karakters iets in de area van "staat ervoor open om Raadslid te zijn" hebben staan. Is dat meer een soort lieve 'als jullie het oké vinden' of meer een 'hij is nog geen Raadslid maar stel er zouden weer in-game verkiezingen zijn dan zou mijn karakter zich opgeven'? c:

Mando -> Zoya

Ja, zat eraan te denken dat de Raad dat maybe beslist aangezien zij verstand heeft van wat wel zou kunnen groeien in hun grond en wat niet en wat wel eetbaar zou kunnen zijn etc en wat niet!

Dus denk dat het logisch is als er besloten is dat zij ook mee moet! En het mag ook altijd besloten zijn door een karakter dat in de raad zit! So feel free guys om me daar ook over te berichten 😊

Whittaker schreef:
    (...)

Ahh super dat je hier deze draai aan geeft, I love it. Ik kan mij voorstellen dat ze de Raad mist omdat ze helemaal in haar eigen bubbel zit. Gaan de andere karakters er dan vanuit dat ze sowieso mee gaat i.v.m. haar expertise, of is het vanuit haar een last minute waaaait I'm coming tooo?

-

@De rest, dan open ik a.s. zondag het speeltopic!

Ik zag dat een aantal karakters iets in de area van "staat ervoor open om Raadslid te zijn" hebben staan. Is dat meer een soort lieve 'als jullie het oké vinden' of meer een 'hij is nog geen Raadslid maar stel er zouden weer in-game verkiezingen zijn dan zou mijn karakter zich opgeven'? c:

Leuk, ik heb er zin in! ik voeg vanavond nog de laatste dingen toe aan Elliot daarna zal ik ook even op je pb reageren!

In mijn geval was het een ''als jullie het oké vinden'' haha, ik wist niet of er veel animo voor zou zijn of niet.

Novalunosis schreef:
    (...)

Leuk, ik heb er zin in! ik voeg vanavond nog de laatste dingen toe aan Elliot daarna zal ik ook even op je pb reageren!

In mijn geval was het een ''als jullie het oké vinden'' haha, ik wist niet of er veel animo voor zou zijn of niet.

I mean, ik denk zelf dat Elliot een hele goede toevoeging is voor de Raad! Juist omdat hij zo bedachtzaam en slim is. Ziet Elliot het wel zitten om in die spotlight te staan?

Mando -> Zoya

Whittaker schreef:
    (...)

I mean, ik denk zelf dat Elliot een hele goede toevoeging is voor de Raad! Juist omdat hij zo bedachtzaam en slim is. Ziet Elliot het wel zitten om in die spotlight te staan?

Hij zal het niet al te prettig vinden, maar wilt zich graag inzetten voor de samenleving en ook graag voor een genuanceerder besluit zorgen. Ik denk dat hij toch sneller neigt naar een softere aanpak dan de andere leden, maar hij vindt het juist belangrijk om in zulke situaties daarvoor op te komen en dan zal hij zijn eigen ongemak opzij moeten zetten.

Daarbij ziet hij het ook als een groepseffort hahaha.