• Het is wetenschappelijk bewezen dat je hersenen patronen en gewoontes onthouden en opslaan. Hierdoor leer je dingen op de automatische piloot te doen, en kost het minder energie. Het is alsof je een stukje afsnijdt door het gras: de eerste keer moet je over het gras heen, maar hoe vaker je het doet, hoe meer er een paadje ontstaat die uiteindelijk goed begaanbaar is.

    Het lastige hieraan is dat je hersenen niet per se alleen de patronen die goed voor je zijn opslaan. Bepaalde triggers zorgen ervoor dat je datzelfde pad weer beloopt; ook als het bijvoorbeeld gaat cola drinken als je moe bent, of een zak chips eten als je een film gaat kijken. Of de gedachte "Natuurlijk overkomt dat mij weer" als het stoplicht op rood staat. Die laatste heeft te maken met een negatief gedachtenpatroon. Want ook dat slaan je hersenen op.

    Gelukkig is het mogelijk om je slechte gewoonten-paden te overschrijden. Het gemaakte paadje blijft weliswaar bestaan, maar je kunt er wel een ander paadje naast creëren, die prettiger is om te bewandelen en je meer oplevert.

    En daarvoor dit topic! Want een goede manier om je paadje van negatief gedachtengoed te vervangen voor een positievere variant, is om regelmatig even stil te staan bij dingen waar je dankbaar voor bent. En het lijkt me leuk om die positiviteit met jullie te delen (:

    Dit topic is absoluut niet bedoeld om vervelende dingen te bagatelliseren of om te proberen altijd positief te zijn: het is gewoon bedoeld als manier om nét even wat vrolijker in het leven te staan.


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Vandaag ben ik dankbaar voor mijn eigen sociale vaardigheden (:


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Vandaag ben ik dankbaar voor alles wat zij mij heeft meegegeven, voor alle mooie herinneringen, lessen en de liefde welke ik nogsteeds voel 🌹


    You were born original, don't die as a copy.

    Dankbaar voor lieve familie, lieve partner, lieve vriendinnen. Dankbaar voor de zekerheid die ik in heel veel dingen heb, ook al voelt het even helemaal niet zo.


    Omnia mutantur, nihil interit

    Dankbaar voor dit topic. Had ik echt even nodig.


    [ heaven knows ]

    ThestraI schreef:
    Dankbaar voor dit topic. Had ik echt even nodig.


    (flower)


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Dankbaar voor lieve vrienden. Ook al zie ik ze nu weinig, ik weet dat ze van me houden en er voor me zijn.


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Dankbaar voor de nieuwe vrienden die ik twee weken terug gemaakt heb op een plek waar ik toen nog niemand kende en dat ze open staan om te helpen als het even tegen zit ^^

    Dankbaar dat mijn migraine weg is 😅


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Dankbaar voor mijn krullen :3


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Dankbaar voor mijn huidige woning. Ik ben niet heel gelukkig in deze omgeving, maar ben wel heel blij dat ik in elk geval op mezelf kan wonen in deze woningmarkt.


    Caution first, always.

    Dankbaar voor alle complimentjes voor mijn zelfgemaakte kaartjes. Geeft me elke keer een dopamineboost.


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Ik ben dankbaar dat ik, ondanks dat ik door pijn slecht heb geslapen, me best uitgerust voel en de dag aankan (:


    Inspiration can hit you any time

    Ik ben dankbaar dat ik, ondanks mijn verkoudheid, toch nog een beetje energie heb. Vooruitgang!!


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain