• Eurovision 2024

    Ta da tadadada daaaaaa da tada dada dadada da dada da da!
    I KNOW! Veel te laat! Dit jaar veel later dan normaal dat ik een topic open, maar ik ben er al wel sinds november mee bezig.

    Het Eurovision Song Contest. Elk jaar weer ben ik er obsessed mee. Ik volg zo goed als alle voorrondes van alle landen. (En ook dit jaar waren er weer geweldige nummers die het jammer genoeg niet gehaald hebben, maar wel goed voor mijn spotify-lijst.

    Wat is ESC?
    Oké, voor de mensen die onder een steen heeft geleefd de afgelopen 68 jaar.
    ESC is sinds 24 mei 1956 een jaarlijks terugkerend muziekfestijn waarbij deelnemende landen een door hun gekozen liedje in stuurt die het opneemt tegen de rest. Het begon ooit met 7 landen (Waaronder NL) om de wereld te verbroederen na de 2e W.O. en is inmiddels uitgegroeid tot een heus wereldwijd fenomeen waar normaal meer dan 40 landen aan mee doen. Deze editie zijn dit er wederom maar 37, net zoals vorig jaar. Landen komen erbij en gaan ook weer weg vanwege financiële, politieke en culturele redenen.

    Of zoals Petra Mede en Måns Zelmerlöw het uitleggen:

    Het thema is niets veranderd met dat van vorig jaar, de EBU heeft ook een officiële statement naar buiten gebracht dat 'United by Music' het vaste slogan word van ESC.

    Wat wel veranderd is dit jaar is de puntentelling. In de halve finales gaat het alleen op televoting, dus zonder een vakjury. Bij de finale kunnen mensen ook direct al beginnen met stemmen zodra het eerste nummer begonnen is.
    Ook nieuw dit jaar is dat de Big 5 "6", in de halve finales ook al in diens geheel de nummers optreden.
    Semi 1: 7 mei (Yes, I know. This already happened.)

    • Cyprus
    • Serbia
    • Lithuania
    • Ireland
    • Ukraine
    • Poland
    • Croatia
    • Iceland
    • Slovenia
    • Finland
    • Moldova
    • Azerbaijan
    • Australia
    • Portugal
    • Luxembourg

    Semi 2: 9 mei

    • Malta
    • Albania
    • Greece
    • Switzerland
    • Czechia
    • Austria
    • Denmark
    • Armenia
    • Latvia
    • San Marino
    • Georgia
    • Belgium
    • Estonia
    • Israel
    • Norway
    • Netherlands

    Finale: 11 mei -running order komt nog

    • Sweden
    • France
    • Italy
    • United Kingdom
    • Spain
    • Germany
    • Cyprus
    • Serbia
    • Lithuania
    • Ireland
    • Ukraine
    • Croatia
    • Slovenia
    • Finland
    • Portugal
    • Luxembourg

    Landen
    Albania
    Armenia
    Australia
    Austria
    Azerbaijan
    Belgium
    Croatia
    Cyprus
    Czechia
    Denmark
    Estonia
    Finland
    France
    Georgia
    Germany
    Greece
    Iceland
    Ireland
    Israel
    Italy
    Latvia
    Lithuania
    Luxembourg
    Malta
    Moldova
    Netherlands
    Norway
    Poland
    Portugal
    San Marino
    Serbia
    Slovenia
    Spain
    Sweden
    Switzerland
    Ukraine
    United Kingdom
    Artiesten
    Besa
    Ladaniva
    Electric Fields
    Kaleen
    Fahree feat. Ilkin Dovlatov
    Mustii
    Baby Lasagna
    Silia Kapsis
    Aiko
    Saba
    5miinust & Puuluup
    Windows95man
    Slimane
    Nutsa Buzaladze
    Isaak
    Marina Satti
    Hera Björk
    Bambie Thug
    Eden Golan
    Angelina Mango
    Dons
    Silvester Belt
    Tali
    Sarah Bonnici
    Natalia Barbu
    Joost Klein
    Gåte
    Luna
    Iolanda
    Megara
    Teya Dora
    Raiven
    Nebulossa
    Marcus & Martinus
    Nemo
    Alyona Alyona & Jerry Heil
    Olly Alexander
    Song titels
    Titan
    Jako
    One Milkali (One Blood)
    We Will Rave
    Özünle Apar
    Before the Party's Over
    Rim Tim Tagi Dim
    Liar
    Pedestal
    Sand
    (nendest) Narkootikumidest ei tea me (Küll) midagi
    No Rules
    Mon Amour
    Firefighter
    Always on the Run
    Zari
    Scared of Heights
    Doomsday Blue
    Hurricane
    La Noia
    Hollow
    Luktelk
    Fighter
    LOOP
    In the Middle
    Europapa
    Ulveham
    The Tower
    Grito
    11:11.
    Ramonda
    Veronika
    Zorra
    Unforgettable
    The Code
    Teresa & Maria
    Dizzy

    [ bericht aangepast op 9 mei 2024 - 13:44 ]


    Credendo Vides

    Phlegethon schreef:
    (...)
    Het helpt ook niet mee dat wij er zelf ook nog zo eeinig van weten en het ook nog niet helemaal snappen. Maar dit is wat NOS tot nu toe weet/ deelt
    Ik heb het ook nog nooit zo messy meegemaakt. En politie is er wel bij betrokken maar ze zeggrn dat er geen aanklacht jngediend is. Dus veel zegt dat ook niet.

    Edit: en nu is er dus wel een aanklacht ingediend gisteren over iets dat donderdag gebeurd is. Maar het is nog onduidelijk wie van de twee kanten gelijk heeft.
    Er is in elk geval nu spoedoverleg over wat ze vanavond gaan doen. (Imo zou het toch iets van onschuld tot schuldig bevonden moeten zijn, zeker als het zo onduidelijk is welke kant de waarheid spreekt.)


    Heel eerlijk, als leidinggevende sprekende zou ik heel goed kunnen begrijpen dat de organisatie Joost uitsluit. Er is duidelijk iets gebeurd en het begint er steeds meer op te lijken dat er een medewerker van EBU/SVT bij betrokken was.

    Ik ben zelf geconfronteerd geweest met een situatie waarbij een medewerker grensoverschrijdend werd benaderd door een bezoeker op mijn vorig werk. Ook dat was een welles nietes spel omdat er geen getuigen waren. Maar ik ben als werkgever achter mijn medewerker blijven staan en die bezoeker heeft het terrein moeten verlaten.


    We will not be quiet, Stonewall was a riot!

    Debbaut schreef:
    (...)

    Heel eerlijk, als leidinggevende sprekende zou ik heel goed kunnen begrijpen dat de organisatie Joost uitsluit. Er is duidelijk iets gebeurd en het begint er steeds meer op te lijken dat er een medewerker van EBU/SVT bij betrokken was.

    Ik ben zelf geconfronteerd geweest met een situatie waarbij een medewerker grensoverschrijdend werd benaderd door een bezoeker op mijn vorig werk. Ook dat was een welles nietes spel omdat er geen getuigen waren. Maar ik ben als werkgever achter mijn medewerker blijven staan en die bezoeker heeft het terrein moeten verlaten.

    Wat er inderdaad niet zo goed uitziet. Het probleem is alleen dat we geen context etc hebben van wat er precies gebeurd is. (Was het een bedreiging out of nowhere, of was hij uitgelokt oid, en wat is er gezegd?) Hem laten optreden terwijl hij schuldig is, is slecht en gaat backslash geven, maar hem niet laten meedoen terwijl hij onschuldig is, gaat ook chaos worden en gevolgen hebben. Dat is het lastige aan de situatie nu. Daarom zou ik eerder zeggen: laat de video zien bij de finale als middenweg en mocht hij winnen (wat ik niet verwacht), laat dan de titel ongeldig worden als hij schuldig is in deze situatie. Maar het is een erg lastige situatie!

    En ik weet niet wat je werk was, maar dat klinkt wel als de beste oplossing in dat geval. Het probleem hier is dat het grote gevolgen heeft aan beide kanten, mocht EBU de 'verkeerde' kant kiezen em dat er geen tijd is om te kunnen wachten op het uitslag van het onderzoek.
    Got to love type 1 and type 2 error-esque things xD

    [ bericht aangepast op 11 mei 2024 - 11:39 ]


    If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

    Maar er zijn ook genoeg filmpjes en statements opgedoken dat de Israëlische delegatie en journalisten andere delegaties lopen te treiteren, emotioneel lastig vallen en hun privacy niet respecteren. Maar daar is geen onderzoek naar.

    Er gaan echt allemaal (complot) theorieën rond, ook waarom ze Israel niet onderzoeken. (Omdat zo goed als de grootste hoofdsponsor van Israelische afkomst is, MaroccanOil.) Maar als ze NL DQ'en zijn er zoveel partijen die de EBU aan kunnen klagen / geld terug vragen en het is nog maar de vraag hoe andere landen en het publiek daar op reageren. De EBU zet nep applaus in en anti-boo tech, maar zelfs als de executive supervisor (Martin Osterdahl) aan het woord is, word hij ook afgejoeld.

    En wie vult dan de plek van Joost op? Want die kunnen ze niet leeg laten, anders kan de nr. 11 van de 2e halve finale daar nog een rechtzaak over aanspannen, eventueel.

    Maar er komen telkens andere geluiden naar buiten. Dan ging het met Joost over een aanvaring met de Israelische delegatie die grappen maakten over zijn overleden ouders, dan opeens een fotograaf, dan een Israelische journalist (Weer met de grap en schending van privacy) en nu blijft het een beetje bij een ESC medewerker, waarover ook weer van alles genoemd word.

    En ondertussen blijft Eurovision hier muisstil over en blijven ze maar 'All is fine, all is good' filmpjes posten op insta, terwijl alle reacties alleen maar vragen naar updates over Joost..

    De internationale stem mogelijkheid, die eigenlijk al vanaf middernacht zouden beginnen, zijn nu ook opgeschort tot er een statement afgelegd is... Dus dat loopt al meer dan 12 uur achter...


    Credendo Vides

    DreamerN schreef:
    Maar er zijn ook genoeg filmpjes en statements opgedoken dat de Israëlische delegatie en journalisten andere delegaties lopen te treiteren, emotioneel lastig vallen en hun privacy niet respecteren. Maar daar is geen onderzoek naar.

    Er gaan echt allemaal (complot) theorieën rond, ook waarom ze Israel niet onderzoeken. (Omdat zo goed als de grootste hoofdsponsor van Israelische afkomst is, MaroccanOil.) Maar als ze NL DQ'en zijn er zoveel partijen die de EBU aan kunnen klagen / geld terug vragen en het is nog maar de vraag hoe andere landen en het publiek daar op reageren. De EBU zet nep applaus in en anti-boo tech, maar zelfs als de executive supervisor (Martin Osterdahl) aan het woord is, word hij ook afgejoeld.

    En wie vult dan de plek van Joost op? Want die kunnen ze niet leeg laten, anders kan de nr. 11 van de 2e halve finale daar nog een rechtzaak over aanspannen, eventueel.

    Maar er komen telkens andere geluiden naar buiten. Dan ging het met Joost over een aanvaring met de Israelische delegatie die grappen maakten over zijn overleden ouders, dan opeens een fotograaf, dan een Israelische journalist (Weer met de grap en schending van privacy) en nu blijft het een beetje bij een ESC medewerker, waarover ook weer van alles genoemd word.

    En ondertussen blijft Eurovision hier muisstil over en blijven ze maar 'All is fine, all is good' filmpjes posten op insta, terwijl alle reacties alleen maar vragen naar updates over Joost..

    De internationale stem mogelijkheid, die eigenlijk al vanaf middernacht zouden beginnen, zijn nu ook opgeschort tot er een statement afgelegd is... Dus dat loopt al meer dan 12 uur achter...

    1. Eens met 'waarom is er geen onderzoek naar wat de Israëlische delegatie aan het doen is?'
    2. Er doet een minder land mee in de finale nu.
    2. Dat steeds andere dingen verteld werden en EBU niets heeft vertelt tot nu, maakt EBU niet erg geloofwaardig voor mij. Want al de geruchten hebben niets geholpen. Daarom, en gezien Joost dit al erg lang wilde - dus hoogstwaarschijnlijk niet out of the blue stom zou gaan doen-, ben ik nu ook eerder geneigd om te denken dat er meer achter dit gebeuren zit qua uitgelokt zijn o.i.d..

    Maar sad update: Joost doet vanavond niet mee omdat het onderzoek nog loopt en het gaat om een incident met een productiemedewerker.
    AVROTROS is het er in elk geval niet mee eens. Wat ze niet zomaar zouden zeggen lijkt me. (Als Joost wel duidelijk de schuldige is, krijgen zij ook backslash.) En gezien we nog niet eens weten wie er schuldig is of zijn, ben ik het hier ook niet helemaal mee eens om eerlijk te zijn. Gezien er betere middenwegen dan dit zijn.
    Misschien stem ik nog wel vanavond though, als tegengeluid tegen een bepaald land.

    [ bericht aangepast op 11 mei 2024 - 12:35 ]


    If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

    Ik ben nu wel benieuwd wat ook de reactie van de andere landen worden. Hoe reageren zij hierop? Hoe chaotisch word de Show? De LIVE show, waarin van alles zomaar kan gebeuren.

    Één ding weet ik zeker, als Israël wint komen er rellen en is dit misschien wel de laatste Eurovision, ooit is misschien een groot woord, maar volgend jaar in ieder geval niet.


    Credendo Vides

    DreamerN schreef:
    Ik ben nu wel benieuwd wat ook de reactie van de andere landen worden. Hoe reageren zij hierop? Hoe chaotisch word de Show? De LIVE show, waarin van alles zomaar kan gebeuren.

    Één ding weet ik zeker, als Israël wint komen er rellen en is dit misschien wel de laatste Eurovision, ooit is misschien een groot woord, maar volgend jaar in ieder geval niet.

    De chaos is er sowieso al met: Noorwegen waarvan de puntengever ivm Israel/Palestina niet komt opdagen; Roemeniië die een statement heeft gemaakt tegen de EBU acties en de crew van Israël; meerdere (semi-)finale artiesten of oud kandidaten die wat hebben laten weten (alleen Luxemburg tegen joost); Griekenland, Ierland en Zwitserland die niet bij de generale/familie optreden vandaag waren door iets met Israël ook volgens mij; en Frankrijk heeft wat gezegd tijdens hun optreden.
    Al verwacht ik dat het niet beter gaat worden mocht Israël winnen..

    Hiernaast lees ik net dat avrotros een statement geplaatst heeft, en als het zoals zij zeggen is gegaan (ik vind ze vrij betrouwbaar + waarom zouden ze hun imago zo erg riskeren?), dan is de DQ zeker niet justified. En dan hoop ik ergens een beetje dat tenminste AVROTROS de EBU om een schadevergoeding gaat vragen, mocht dit ook zo blijken na afloop van het onderzoek.
    Bron: AVROTROS's geschreven statement, en wat de directeur van de AVROTROS zegt.


    If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

    Wilde inderdaad net de statement delen



    Als dit het is, waar ik ook wel sterk in geloof, dan is het echt schandalig wat de EBU flikt. En dat maakt me nog bozer op ze vanwege het negeren van alles wat de Israëlische delegatie doet. Zelfs al waren ze niet een genocide aan het plegen, dan is hun houding en getreiter alsnog reden genoeg om ze er ook uit te schoppen en dan gebeurd er niets? Zelfs niet nadat meerdere landen dit aangegeven hebben?

    Ze zijn geweldig in zichzelf een slachtofferrol aan te meten, ze zijn compleet gebrainwashed. Met elk beetje commentaar noemen ze je direct een Nazi en antisemitisch. De movement van 'Leave the girl alone, she did nothing wrong!' komt ook steeds meer op. Maar zij heeft al vaak genoeg getoond dat ze achter al de acties van haar land staat en dat ze hierna ook het Israëlische leger in gaat.


    Credendo Vides

    DreamerN schreef:
    Wilde inderdaad net de statement delen



    Als dit het is, waar ik ook wel sterk in geloof, dan is het echt schandalig wat de EBU flikt. En dat maakt me nog bozer op ze vanwege het negeren van alles wat de Israëlische delegatie doet. Zelfs al waren ze niet een genocide aan het plegen, dan is hun houding en getreiter alsnog reden genoeg om ze er ook uit te schoppen en dan gebeurd er niets? Zelfs niet nadat meerdere landen dit aangegeven hebben?

    Ze zijn geweldig in zichzelf een slachtofferrol aan te meten, ze zijn compleet gebrainwashed. Met elk beetje commentaar noemen ze je direct een Nazi en antisemitisch. De movement van 'Leave the girl alone, she did nothing wrong!' komt ook steeds meer op. Maar zij heeft al vaak genoeg getoond dat ze achter al de acties van haar land staat en dat ze hierna ook het Israëlische leger in gaat.

    Ik geloof AVROTROS ook wel eigenlijk. Zeker gezien ze 1. bijna nooit iets posten zoals dit en 2. zoals ik al noemde problemen gaan krijgen als ze het bij het foute eind hebben. I mean, we zien al dat EBU niet echt consequenties krijgt voor bepaalde dingen.. En de Israëlische crew gewoon hun gang laat gaan en adds van ze op YouTube toestaat. Als ze geen ongepast gedrag accepteren, wat terecht is, doe dat dan bij iedereen.
    Daarnaast geeft AVROTROS uitleg over de situatie en is de EBU er enkel generiek over. Natuurlijk gaat AVROTROS iets zeggen als het gaat om een wedstrijd die vanavond plaatsvindt! Ze kunnen niet oneindig wachten. Ze gaan trouwens een protest aantekenen bij de EBU tegen de gang van zaken, maar dit zal voor vanavond niets meer veranderen. En een aantal van de eerder genoemde landen willen volgens mij niet meer meedoen vanavond. Dus het wordt nog wat..

    Edit: gaat er uberhaubt iemand nog kijken hier vanavond eigenlijk?

    [ bericht aangepast op 11 mei 2024 - 19:35 ]


    If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

    Als de AVROTROS inderdaad het hele verhaal kent, dan heb ik zo ontzettend veel medelijden met Joost. Het was zijn droom om naar het songfestival te gaan, hij en zijn team hebben belachelijk veel uren in het perfectioneren van de act gestopt, het is een nummer geworden waar hij zo enorm veel emoties bij voelt en dan krijg je deze shitzooi.

    En het is zo'n vaag verhaal van de EBU, dat ze zo lang over hun keuze hebben gedaan... Als het gaat om een cameravrouw die niet mocht filmen maar het toch deed, dan hebben ze toch gewoon beelden? En als hij écht dreigend was, dan hadden ze hem toch direct kunnen diskwalificeren? Door zo lang niks van zich te laten horen, zorg je ervoor dat iedereen gaat speculeren en er complottheorieën rondgaan, én laat je iedereen - en dan met name het team van Joost en Joost zelf - in spanning zitten. Ik kan echt slecht tegen onrecht.


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Uitslag:

    Oké, of Kroatië, of Zwitserland wint, hier kan ik mee leven volgens mij! Edit: Het is Zwitserland en hen noemt vrede en vrijheid net. (Ik kijk enkel nu voor deze laatste optreden.)
    Kroatië was meer mijn lied, maar de tech achter dit Zwitsers nummer is goed en Nemo verdient het. Het is ook veel beter dan waar ik bang voor was.

    [ bericht aangepast op 12 mei 2024 - 0:53 ]


    If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

    Ik ben heel blij met de winnaar!


    We will not be quiet, Stonewall was a riot!

    Ook dat hen een heel zichtbaar non binair persoon is, toont wel wat ESC in the end kan betekenen.


    We will not be quiet, Stonewall was a riot!

    En best symbolisch dat Zwitserland wint als ultiem neutraal land doorheen de geschiedenis!:p


    We will not be quiet, Stonewall was a riot!

    Debbaut schreef:
    En best symbolisch dat Zwitserland wint als ultiem neutraal land doorheen de geschiedenis!:p

    Ja, hier moest ik ook al aan denken, Past wel bij de situatie nu, of het bedoeld is of niet. Maar ik ben wdus in elk geval ook blij met deze uitslag, het was een van de betere optredens in de semi finales voor mij en ik gun het Nemo, go them!


    If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

    ik ging wel stuk om dat ik iedere keer kon horen wanneer israel punten kreeg, omdat het boegeroep door mijn koptelefoon heen kwam. insgelijks met toen martin osterdahl de nederlandse punten door moest geven en hij oprecht niet te horen was.

    heb wel het winnende optreden gekeken aan het eind. groot fan van dat bambie thug hun kroon aan nemo gaf. en nog meer van nemo die hun kersverse eurovisietrofee kapot maakte


    because i knew you, i have been changed for good