Eurovision 2024
Ta da tadadada daaaaaa da tada dada dadada da dada da da!
I KNOW! Veel te laat! Dit jaar veel later dan normaal dat ik een topic open, maar ik ben er al wel sinds november mee bezig.
Het Eurovision Song Contest. Elk jaar weer ben ik er obsessed mee. Ik volg zo goed als alle voorrondes van alle landen. (En ook dit jaar waren er weer geweldige nummers die het jammer genoeg niet gehaald hebben,
Wat is ESC? Oké, voor de mensen die onder een steen heeft geleefd de afgelopen 68 jaar. ESC is sinds 24 mei 1956 een jaarlijks terugkerend muziekfestijn waarbij deelnemende landen een door hun gekozen liedje in stuurt die het opneemt tegen de rest. Het begon ooit met 7 landen (Waaronder NL) om de wereld te verbroederen na de 2e W.O. en is inmiddels uitgegroeid tot een heus wereldwijd fenomeen waar normaal meer dan 40 landen aan mee doen. Deze editie zijn dit er wederom maar 37, net zoals vorig jaar. Landen komen erbij en gaan ook weer weg vanwege financiële, politieke en culturele redenen. Of zoals Petra Mede en Måns Zelmerlöw het uitleggen: |
|
Het thema is niets veranderd met dat van vorig jaar, de EBU heeft ook een officiële statement naar buiten gebracht dat 'United by Music' het vaste slogan word van ESC. Wat wel veranderd is dit jaar is de puntentelling. In de halve finales gaat het alleen op televoting, dus zonder een vakjury. Bij de finale kunnen mensen ook direct al beginnen met stemmen zodra het eerste nummer begonnen is. Ook nieuw dit jaar is dat de Big 5 "6", in de halve finales ook al in diens geheel de nummers optreden. |
Semi 1: 7 mei (Yes, I know. This already happened.) Semi 2: 9 mei Finale: 11 mei -running order komt nog |
Landen Albania Armenia Australia Austria Azerbaijan Belgium Croatia Cyprus Czechia Denmark Estonia Finland France Georgia Germany Greece Iceland Ireland Israel Italy Latvia Lithuania Luxembourg Malta Moldova Netherlands Norway Poland Portugal San Marino Serbia Slovenia Spain Sweden Switzerland Ukraine United Kingdom |
Artiesten Besa Ladaniva Electric Fields Kaleen Fahree feat. Ilkin Dovlatov Mustii Baby Lasagna Silia Kapsis Aiko Saba 5miinust & Puuluup Windows95man Slimane Nutsa Buzaladze Isaak Marina Satti Hera Björk Bambie Thug Eden Golan Angelina Mango Dons Silvester Belt Tali Sarah Bonnici Natalia Barbu Joost Klein Gåte Luna Iolanda Megara Teya Dora Raiven Nebulossa Marcus & Martinus Nemo Alyona Alyona & Jerry Heil Olly Alexander |
Song titels Titan Jako One Milkali (One Blood) We Will Rave Özünle Apar Before the Party's Over Rim Tim Tagi Dim Liar Pedestal Sand (nendest) Narkootikumidest ei tea me (Küll) midagi No Rules Mon Amour Firefighter Always on the Run Zari Scared of Heights Doomsday Blue Hurricane La Noia Hollow Luktelk Fighter LOOP In the Middle Europapa Ulveham The Tower Grito 11:11. Ramonda Veronika Zorra Unforgettable The Code Teresa & Maria Dizzy |
[ bericht aangepast op 9 mei 2024 - 13:44 ]
Credendo Vides