Ik had in het verleden altijd de 'go with the flow'-methode, maar die zorgde er altijd voor dat ik een verhaal nooit afrondde. Voor dit verhaal (en trouwens ook voor mijn verhaal dat ik samen met Ringwraith schrijf) heb ik een globaal idee en dan inderdaad per hoofdstuk een paar scènes of gebeurtenissen genoteerd. Het zijn echt twee totaal verschillende verhalen (een fantasy en een romance haha) dus de opbouw van de scènes is daardoor nogal verschillend, maar in beide verhalen werkt het.
Ik houd me daarbij niet aan 'regels' omdat ik dan mijn plezier in schrijven verlies, vrees ik, en doe de pacing meer op gevoel. Maar ik bedenk wel per scène/hoofdstuk voor mezelf: wat voegt dit toe aan het verhaal? Wat draagt dit bij? Is dit een scène die bedoeld is om te laten zien hoe het personage op dit moment is (status quo), of om een stukje ontwikkeling te laten zien, of draagt het bij aan het plot? Als het nergens aan bijdraagt, dan moet het dus weg of veranderd worden.
En mijn excel-bestandje waarin ik mijn scènes bijhoud, verandert vaak . In mijn eigen verhaal is hoofdstuk 3 inmiddels al hoofdstuk 6 omdat er nog meer scènes tussen zijn gekomen, en in ons gezamenlijke verhaal hebben we ook al behoorlijk lopen schuiven omdat het allemaal anders net niet lekker uitkwam of omdat een bepaalde scène ineens heel lang of heel kort was haha.
[ bericht aangepast op 22 april 2024 - 21:22 ]
If you want the rainbow, you gotta put up with the rain