RSK schreef:
Ik was van plan om wekelijkse vraagjes te doen, en nu het hier wat kalmer is, dacht ik dat het een goed moment was om aan de slag te gaan
Hoe is het concept voor je SOTY tot stand gekomen? Vertel ons iets meer over je proces!
Eigenlijk is het verhaal afgelopen zomer ontstaan. Ik wilde al langer een verhaal over selkies schrijven, maar kon maar geen goed plot bedenken. Die 'spark' was er nooit.
Ook het thema rouw/afscheid nemen was iets waar ik al langer over wilde schrijven.
En toen las ik TJ Klune's 'Under the whispering door' en dat boek vond ik zo mooi. Donker en licht tegelijk.
En langzaam vielen de puzzelstukjes op z'n plaats. Ik bedacht waar ik echt over wilde schrijven, welke thema's, en mythe/selkie, de zee, afscheid nemen en onvoorwaardelijke liefde bleven terugkomen.
Oorspronkelijk wilde ik een kortverhaal maken over een oude vrouw die haar laatste tocht naar de zee maakt om weer naar de golven terug te keren. Maar ik heb er toch een iets langer verhaal van gemaakt omdat ik ook het verhaal wilde vertellen van diegenen die achter blijven en de liefde die je kunt blijven voelen voor iemand die je bent verloren.
Dit klinkt misschien nogal zwaar maar wil het meer als een herkenbare comfort read schrijven zodat je er herkenning en troost in kan vinden en hopelijk ook geluk.
The soul needs autumn.