Hello allemaal,
Eventjes een doodserieus topic op deze dinsdagavond, want er is iets wat mij bezig houdt en waarvan ik geen idee heb hoe ik het moet aanvliegen. Dus ik dacht: ik vraag Q om hulp!
Ik vraag me af hoeveel mensen er hier een uitvaartverzekering hebben en als je er een hebt, hoe je dit dan hebt aangepakt. Waar kies je voor, voor welk bedrag verzeker je je? En bij welke organisatie?
De laatste dagen zie ik veel berichtjes voorbijkomen op sociale media over mensen die allerlei verzekeringen afsluiten, en ik kreeg vandaag weer een advertentie over het belang van een uitvaartverzekering als je jong bent. Ook heb ik pas het boek 'De zin van het leven' gelezen en daar ook allerlei wijze inzichten door opgedaan.
Als 18-jarige heb ik ook al regelmatig gegoogled of ik echt een uitvaartverzekering af moet sluiten, en de kosten hielden mij steeds tegen omdat ik toen gewoon nog minder budget had dan nu. Maar feit blijft dat doodgaan duur is, en je weet niet wanneer je einde daar is. Dan kan ik het maar beter goed geregeld hebben.
Maar bij welke organisatie doe ik dat het best? En is het beter om je 'tot je dood' te verzekeren, of tot 65 jaar (DAT KLINKT NOG ZO VER WEG)? Waar moet je op letten? Bij DELA worden vooral 'diensten' verzekerd en is er een klein bedrag wat vrij besteedbaar is. Bij Monuta is het dan weer een hoog bedrag wat vrij besteedbaar is, en wordt er ongeveer 2000 euro gereserveerd voor een 'uitvaartverzorger' bij Monuta.
Ik heb geen contact met familie dus ik heb ook daadwerkelijk geen idee wie het zou moeten regelen mocht ik plots een hartstilstand krijgen of aangereden worden of met de trein ontsporen of ernstig ziek worden of wat dan ook. De dood zit in een klein hoekje, doodgaan is de enige zekerheid die je hebt vanaf je geboorte. Dus dan kan ik het maar beter even netjes regelen en een kaartje in m'n portemonnee en in m'n telefoon stoppen met de bijbehorende informatie erbij - zodat wie dan ook altijd weet wat er moet gebeuren zonder dat er heel veel geregeld of uitgezocht moet worden en zonder dat het diegene veel geld kost...
Een nummer wat ik graag luister, 'We're All Gonna Die' van AJ Smith zegt: "World's on fire, let's toast the end, 'cause we're all gonna die, we just don't know when" en Klein Orkest zong in 'Over 100 Jaar' al "Het leven is tijdelijk en de dood is onvermijdelijk, maar stel dat je niet dood kon gaan dan had je stomweg niet bestaan."
Dus ja, ik ben hier op aarde en de enige zekerheid die ik heb is dat ik ooit een keer doodga, dus ik vind dat ik daar ook even bij stil moet staan, over na moet denken en dingen goed geregeld hebben zodat anderen daar niet mee opgezadeld worden.
Geen gezellig onderwerp dus dit keer (okay, ik zal binnenkort ook een vrolijk topic openen, beloofd!) maar wel belangrijk om bespreekbaar te maken. Althans, dat vind ik.
Ik ben benieuwd naar hoe dit bij jullie zit!
Ik heb trouwens wel in huis een envelop liggen met 'PAS OPENEN ALS IK DOOD BEN ', met een kopie van m'n paspoort erin en een lijstje met bijv. het polisnummer van m'n zorgverzekering, reisverzekering, inboedelverzekering, abonnementen die ik heb enzovoorts en manieren hoe het opgezegd kan worden en wat er met eventueel overgebleven geld moet gebeuren. Dus daarop ben ik wel enigszins voorbereid.
groetjes van mij
so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly