Ziektewet, dus ik "krijg" 70% van m'n laatst verdiende loon. Ik verdiende 9,96 per uur (destijds minimumloon) met een gemiddelde van 24,75 uur per week op basis van m'n 13 laatste gewerkte weken (waarvan 1 vakantieweek die als 17 uur telde en een week waarin ik ook al een dag ziek was geweest). Ik had gesolliciteerd voor 12 uur in de week (bijbaantje) maar werd soms 30 uur ingepland 🥹 ook gewoon tijdens tentamenweken enzo. Als ik minder wilde werken, moest ik maar vakantieuren opnemen. Overuren werden trouwens niet geteld of uitbetaald, dat waren er vaak ook 3 per week. No wonder dat iemand omvalt met een fulltime studie en 30 uur werken ernaast.
Met m'n inkomen zit ik dus ver onder het sociaal minimum en dus wordt het door de gemeente aangevuld tot bijstandsniveau, dus heb ook met de regeltjes van de Participatiewet te maken. En die zorgen ook voor enorm veel stress.
Ik wil heel graag werken en een normaal inkomen hebben maar ik ben nog aan het herstellen en ik weet dat ik geduld moet hebben. Alleen komt het m'n herstel ook niet bepaald ten goede dat ik nu soms dagen niks eet of alleen 's avonds wat brood met beleg om geld te besparen zodat ik ook nog iets 'leuks' kan doen met vrienden. Anders raak ik helemaal in een sociaal isolement, daar schiet ik ook niks mee op.
Het is goed dat er zo'n vangnet is in Nederland hoor, maar ik krijg er stress van. En ik weet dat er mensen zijn die het erger hebben, ik mag niet klagen, maar het doet wel pijn om overal te lezen dat het minimumloon (wat nu boven de 1900 ligt, bijstandsniveau is rond de 1100) straks wéér met 6 tientjes per maand omhoog gaat, want dat gaat betekenen dat alle vaste lasten en boodschappen enzo nog duurder gaan worden 'want men verdient meer'. Ik weet nu al niet eens hoe ik m'n hoofd boven water moet houden yk.
Hoop gewoon dat het snel weer beter gaat en ik aan een leuk baantje kan komen waar ik energie van krijg en waardoor ik geen stress meer heb mijn huur en andere dingen te betalen.