AltAdam
———
Het duurde lang voordat Adam een beetje begreep wat er aan de hand was. Een andere versie van hem was terug in de tijd gesprongen om iets te veranderen aan het verleden. Daardoor was er heel veel veranderd.
Hij was oorspronkelijk samen geweest met Merrin, in plaats van Fox.
Hij was bevriend geweest met Jester en Onyx, die toen nog helemaal niet zo akelig waren.
Toph – die hem hier zo getergd had – bestónd helemaal niet.
Fire leefde daar nog.
Zo hóórde het leven te zijn. En sindsdien was het chaos in zijn hoofd. Want wat was híj dan? Een ongelukje? Een bijproduct van de fout van een andere versie van hem? De versie die zíjn lichaam de afgelopen week had overgenomen, die nog ergens achter in zijn geest sluimerde en ieder moment wakker kon worden?
‘Gaat het een beetje?’ Fox kneep in zijn hand.
Ze zaten hier al zeker een uur op de kamer. Fox was al een lange tijd stil, terwijl Adam een poging deed om alles te begrijpen. Het lukte nauwelijks.
‘Dus wij zijn nu uit elkaar?’ wist hij uiteindelijk uit te brengen.
De hele situatie was zo ontzettend surreëel dat het nauwelijks binnenkwam.
Fox sloeg zijn ogen neer. ‘De Adam die terugkwam… die was verliefd op Merrin. Dus ja… Uiteindelijk ontdekte Merrin ook dat hij gevoelens voor hem had en maakte hij het uit met Yrla. En wij… Nou ja, dat ging dus ook over. En ik… Kris leeft nog. En heb vannacht met Yr geslapen.’ Er schitterde tranen in Fox’ ogen. ‘En ik… ik weet het ook allemaal niet meer. Had jij ook gevoelens voor Merrin?’
Nu was het Adam die zijn blik neersloeg. ‘In het begin wel, denk ik. Hij… deed iets met me. Maar hij was samen met Yrla, dus ik heb het altijd weggedrukt. En jij was – en jou vond ik ook leuk. En we hadden het fijn samen.’
Fox zweeg en wreef over zijn gezicht. Zuchtte. ‘Misschien horen Merrin en jij toch bij elkaar.’
Adam beet op zijn lip. Hij wist het niet.
Er roerde zich iets in zijn maag als hij aan Merrin dacht. Maar was híj dat, of was dat de andere Adam? Het voelde alsof hij zichzelf totaal kwijt was.
‘Probeer alles eerst even te laten bezinken. Onderzoek je gevoelens, voor Merrin… voor mij…’
‘Maar Kris leeft nog. Wil je niet… Uiteindelijk wil je hem terug, toch?’
Fox’ vingers trilden. Toen Adam zijn blik probeerde te vangen, zag hij een traan in zijn ooghoek schitteren. ‘Ik durf niet te hopen,’ fluisterde hij. ‘Maar…’ Hij klemde zijn lippen op elkaar.
Adam glimlachte. ‘Ik snap het.’ De glimlach werd wat droeviger. ‘Voor jou zal Kris altijd je nummer één zijn. Jullie waren drie jaar samen. Het kostte je bijna twee jaar voor je je überhaupt weer voor iemand kon openstellen. En dat je zo snel met Yrla in bed bent gedoken, bewijst wel dat je gevoelens voor mij niet in de verste verte daarbij in de buurt kwamen.’
Fox’ schouders zakten naar beneden. ‘Sorry.’
‘Nee, het geeft niet.’ Adam gaf hem een knuffel. Fox had ontzettend veel van Kris gehouden, dat had hij altijd geweten. En gek genoeg had dat hem nooit echt gestoord, zelfs al begreep hij nu wel dat zij ook uit elkaar zouden gaan. Het deed een barstje door zijn hart schieten – en tegelijk dacht hij aan Merrin. Aan dat zij misschien wel op zo’n manier van elkaar konden houden als Fox en Kris hadden gedaan.
Trillerig haalde hij adem, maar hij wist niet wat hij moest zeggen. In plaats daarvan bleef hij Fox vasthouden – gewoon omdat hij het gevoel had dat hij ieder momenten uit elkaar kon vallen en hij íemands armen om zich heen wilde voelen.
Every villain is a hero in his own mind.