”Volgens mij had jij andere dingen aan je hoofd, niet? Julian en Aidan zijn een goed begin. Ik zal Novalie vragen of ze wat meer weet.’’
Cas gaf zijn zusje een kleine glimlach. Haar woorden waren goed bedoeld, maar lieten hem niet minder dom voelen. Aiofe’s afdelingsgenoten uit hun eigen jaar had zijn eigen go to moeten zijn. De meeste had hij niet op het feest gespot, wat lichtelijk hoop gaf dat ze meer wisten dan hij deed, gezien Aiofe nooit op het feest was geweest. “Novalie laat ik inderdaad maar aan jou over, dan die ik die andere twee.” zuchtte hij. In een ver verleden had hij een relatie met Avalon en het was meer dan eens voorgekomen dat hij de tweelingzusjes door elkaar haalde. Zelf vond hij het ondertussen wel komisch, maar het ook wel voor wat ongemak tussen hem en Novalie gezorgd. “Bedankt though, Ami, het is lief dat je helpt. Weet niet hoe goed de professoren hiermee zijn.” Snape deed het in elk geval niet veel. Later moest hij ook maar checken of alles okay ging met Sasha. Vanuit zijn ooghoeken zag hij hoe Amira gelijk actie ondernam. In tegenstelling tot het slordige propje dat Dmitri en hij naar elkaar lieten overvliegen, kreeg zijn zusje het voor elkaar dat het papier in een papieren slang veranderde en al glibberend over de grond naar Novalie verdween. “Dit was nog beter geweest als het een leeuw was geweest en niet een slang,” murmelde Cas. Het zal altijd een raadsel voor hem zijn hoe Amira al die dingen voor elkaar kreeg.
De sfeer in het lokaal werd er niet beter op met Snape die rechts en links punten aftrok van alle afdelingen – behalve Slytherin natuurlijk. En toch wonnen ze zelden de House Cup. Beetje triest wel. Amira deed het wel goed, waarop Cas haar toefluisterde dat ze een nerd was. Liefdevol bedoeld natuurlijk. Amira had de brains, hij de baking skills. Verschil moet er zijn. Op haar rollende ogen gaf hij haar nog een zachte por.
‘’En nu blijf ik ze nog langer claimen,” antwoordde ze, doelend op de hersencellen die zo zelfzuchtig voor zichzelf had geclaimd. “Je mag ze wel een keertje lenen hoor.”
”Hmm, weet niet of het dan bij lenen blijft, wil ook graag dit jaar halen,” grijnsde hij. Dat was iets waar hij dit jaar nog veel hulp bij nodig ging hebben. Niet dat hij het erg vond als hij niet erg goed deed, hij wilde gewoon slagen. Als zijn uiteindelijke cijfers niet hooggenoeg waren voor een ministerie baantje, kon hij dat mooi ontlopen – ook al zou hij daarmee zeker zijn ouders op zijn dak halen. Het moest maar. Een kantoorbaan was absoluut niks voor hem. “Je kunt ook gewoon mijn verslagen maken? Dan bak ik koekjes voor jou.” IIlias schreef ook regelmatig essays voor hem, maar als Amira kon helpen was het wel een stuk makkelijker.
Snape bleef rustig door gaan met zijn vragenronde en wanneer het veilig was stopte hij een van de soesjes in zijn mond. Mompelend vertelde hij aan Amira dat Zoya de soesjes had gegeven als wijze van excuses. Cas wist niet of de dame de woorden ‘het spijt me’ ook daadwerkelijk ging zeggen wanneer ze gingen praten, maar soms zeiden daden meer dan woorden.
”Lief aangeboden, maar bedankt. Maar hoezo deed Zoya kut gisteren?’’
Cas wierp een snelle blik op Snape, die buitengehoorafstand leek te zijn. “Ze zat te zeuren dat ik er beroerd uitzag en moest gaan slapen, en niet naar Aiofe zoeke. Maar owee als je haar beledigd, dan is de wereld gelijk te klein.” Het was een van zijn grootste frustratiepunten tegenover Zoya. “Ik zei dat ze er goed uit zag, werd ze ook boos om? Wat moet je daar nou mee. Als je haar een compliment geeft is het niet goed en als je het niet doet is het ook niet goed. Wat moet ik daar nou weer mee? Mocht ook niet zeggen dat ik ook naar haar zou zoeken als ze vermist was.” Bij elke zin die hij sprak begon hij onbewust harder te praten. De onderliggende spanning in zijn stem was duidelijk hoorbaar en verwoed stak hij een soesje in zijn mond. “Echt, Merlin, Ami, die meid is nooit ergens tevreden mee. Ik ben blij dat jij niet zo ingewikkeld bent.” En dat Aiofe ook niet ingewikkeld was. Zij was juist met de kleinste dingen al blij. De brok die opzette in zijn keel slikte hij snel weg. Aan janken in het klaslokaal had hij niet veel.
Snape was druk bezig met Hufflepuffs afsnauwen, waarbij ook een compliment voor Amira kwam kijken, wat in elk geval nog iets positiefs was, maar het gezicht van zijn zusje lichtelijk betrokken. ‘’Snape is op dreef vandaag, vind je ook niet?’’
Cas pakte haar hand vast en kneep er zachtjes in. “Hey, jij kan er niks aan doen, okay? Snape is gewoon een lul, die heeft altijd de pik op iemand, ook als jij geen goede antwoorden geeft. Niet schuldig voelen, alsjeblieft? Je hebt niks verkeerd gedaan.” Hij knikte naar een van zijn soesjes en vervolgens naar Dmitri’s achterhoofd. “Hoe boos zou Snape worden als ik dit tegen Dmitri aangooi?” Hij kon dan in elk geval de les uitvluchten. Als hij zomaar de les uit ging kreeg hij ook wel punten verlies, kon hij er net zo goed wat flair aangeven.
|
|