Vrijdag 28 oktober
Adam
———
Tegen Merrin had hij gezegd dat hij vanavond huiswerk wilde maken. Wat ook zeker waar was – morgenavond was de karaoke en hij verwachtte dat ze dan laat zouden slapen en dat hij zondag misschien wel weinig concentratie had. Daarnaast had hij even tijd nodig om de ontdekking die hij vanmiddag gedaan had een plekje te geven. Er bestond een kans dat hij al een vriendje had. Die wachtte op zijn terugkeer – terwijl hij al met iemand anders in een relatie was. Terwijl hij hem vergéten was.
Natuurlijk was er ook een grote kans dat ze hun relatie al eerder beëindigd hadden, of dat ze afscheid van elkaar hadden genomen toen hij naar Experium ging. Maar hij kon zich niet zomaar van het gevoel ontdoen dat hij verkeerd bezig was. Hij moest meer over zijn relatie met Rory te weten komen.
Nadat hij bezig was geweest met zijn huiswerk voor biologie en Engels, had hij zijn tekenblok gepakt. Van zijn moeder, broertje en zusje had hij al eens een schets gemaakt. Nu maakte hij er ook een van Rory, hopend het dat het in het vervolg makkelijker een herinnering zou triggeren. Het tekenen van de jongen zorgde er toch voor dat hij zich schuldig tegenover Merrin voelde. Moest hij het hem al vertellen? Maar hij was bang dat het hem zou kwetsen. Straks kwam hij tot de conclusie dat ze hun relatie al na een paar weken of maanden hadden beëindigd, lang voordat hij naar Experium kwam. Dan maakte Merrin zich druk om niets. Nee – het was beter als hij eerst meer te weten kwam.
Toch keek hij meer om zich heen in de bibliotheek dan normaal, al waren er bijna geen anderen die op vrijdagavond huiswerk maakten. Hij had ook naar zijn kamer kunnen gaan, maar Onyx speelde al dagen op zijn mondharmonica en hoewel hij dat heus goed kon, werd hij na al die uren toch ook wel gek van dat geluid.
Uiteindelijk slaagde hij erin om Rory duidelijk op papier te krijgen. Even streek hij met zijn duim over de lijnen van zijn gezicht. Er was een tijd dat hij dat echt had gedaan. Het voelde vreemd dat hij zich dat niet meer kon herinneren, dat het gewoon… weg was.
Hij sloeg zijn schetsboek dicht en kwam overeind.
Toen hij terugkwam in zijn kamer, was Onyx voor de verandering niet aan het spelen. Hij zat overdwars op zijn bed en leek opgelucht hem te zien.
‘Hé,’ zei Adam. Hij kwam op zijn bed zitten, hij voelde wel aan dat er iets was. ‘Alles oké?’
‘Ik denk het,’ mompelde Onyx.
Adam was inmiddels wel aan zijn onzekere oogopslag gewend geraakt. Meestal betekende dat dat hij iets over Jester wilde zeggen.
‘Ik heb iets voor Jester gemaakt. Een droom. En ik dacht – misschien wil jij hem uitproberen?’ Hij sloeg zijn ogen neer. ‘Misschien zie je nog verbeterpunten. Of – vind je het gewoon stom.’
Adam had wel aangevoeld dat hij met iets groots bezig was, want hij was wel héél druk bezig geweest met zijn mondharmonica en zijn iNet. Hij was dan ook razendbenieuwd.
‘Ja hoor,’ glimlachte hij. ‘Kom maar op.’
‘Ik weet niet of de sfeer passend is. Ik heb alleen YouTube gebruikt.’
Onyx had hem af en toe dromen gestuurd, vooral in het begin dat hij hier sliep. Ze waren altijd erg leuk en levendig, dus hij kon niet wachten om te zien wat Onyx voor Jester in petto had.
Hij ging op zijn bed liggen, sloot zijn ogen en luisterde naar de tonen totdat alles pikzwart werd. Even zweefde hij – toen voelde hij steen onder zijn voeten en opende hij zijn ogen.
Nieuwsgierig keek hij om zich heen. Hij bevond zich op een groot plein, waar ook behoorlijk wat andere mensen liepen. Mensen die hij nog nooit gezien had. Voor hem rees een enorm sprookjesachtig kasteel op, met in het midden een poort met een entree.
Opeens stond Onyx naast hem. Hij had een zonnebril op en glimlachte een beetje gespannen naar hem. Adam realiseerde zich dat hij een rugzak droeg en vond daar ook een zonnebril in.
‘Wauw,’ zei hij tegen Onyx. ‘Heb je dit allemaal zelf bedacht?’
Hij wist niet zeker of het de echte Onyx was of een projectie van zijn fantasie, maar iets aan zijn houding deed hem het eerste vermoeden.
‘Nou ja, veel research dus.’
‘En we zitten nu in dezelfde droom?’
Onyx knikte. ‘Jep. Dat heb ik pasgeleden met Nish ontdekt.’
‘Zijn jullie hier ook geweest?’
Er trok een kleur over Onyx’ gezicht. ‘Nee. Dit heb ik speciaal voor Jes gemaakt.’
Adams lippen krulden om. ‘Wat lief zeg.’
Ze liepen dichter naar het sprookjeskasteel toe.
‘De andere bezoekers heb ik laatst toegevoegd,’ vertelde Onyx. ‘Ik had eerst helemaal geen andere mensen, maar dat was een beetje creepy.’
‘Dit is echter,’ beaamde Adam. Nieuwsgierig liep hij verder.
Hij vergat bijna dat het een droom was, zo realistisch was het. Er waren groepjes jongeren, ouders met jengelende kinderen en Onyx betaalde zelfs bij het loket voordat ze verder gingen. De details waren overweldigend.
Toen ze langs het loket waren, kwamen ze bij een fontein. Er stond een plattegrond voor. Nu pas drong het tot Adam door waar ze waren.
‘Een pretpark!’
‘Disneyland,’ beaamde Onyx. ‘Wel een beetje een compilatie van verschillende locaties.’
Disneyland… Hij begreep nu waarom het speciaal voor Jester gemaakt was. Hij wreef even bemoedigend over Onyx’ rug. Dit was het liefste wat iemand ooit voor iemand had gedaan, daar was hij van overtuigd.
‘Hij vindt het geweldig, ik weet het zeker!’
‘Ik hoop het,’ zei Onyx zacht. De blos op zijn wangen leek hier wel permanent. ‘De nacht na het bal hebben we samen een Disneyfilm gekeken. Ik dacht – dat ik misschien morgen ook wel kon vragen of hij dat wilde doen. Na de karaoke. Eerst een Disneyfilm kijken en dan dit. Maar ik weet niet… of het nog te vroeg is.’
‘Natuurlijk niet. Het is al zes weken geleden, je hebt zó hard aan jezelf gewerkt. Ik weet zeker dat hij dit hartstikke tof vindt.’
Er kroop een glimlach om Onyx’ lippen. ‘Waar wil je in? Een achtbaan? Een splash?’
‘Weet je zeker dat je dat je dat niet voor Jester wil bewaren?’
‘Ik moet eerst weten of de attracties ook echt genoeg zijn.’
Adam keek enthousiast op de plattengrond. ‘Nou, dan ga ik voor bobslee.’
Zij aan zij liepen ze naar de eerste attractie toe. Af en toe passeerden ze Disneyfiguren. Geen verklede mensen – nee ze leken écht. De rij was kort en al snel namen ze in het karretje plaats.
Met een grijns keek hij opzij naar de jongen die iedereen altijd zo angstaanjagend had gevonden. En nu had hij een Disneypark ontwropen, speciaal voor de jongen op wie hij verliefd was.
Het was een geweldige ervaring. Alles zag er tiptop uit, de geur en smaak van popcorn zat nog in zijn neus en mond toen ze het park verlieten en weer wakker werden. Het was inmiddels twee uur ’s nachts. Ze hadden uren door het park gelopen.
‘Dat was echt heel bijzonder,’ zei Adam. ‘En wat knap gemaakt.’ Hij grinnikte bij het zien van Onyx’ blozende wangen. ‘Wat een romanticus ben jij diep vanbinnen. Wie had dat dat gedacht.’
‘Romanticus?’ Onyx leek te schrikken. ‘Dat – dat was niet de bedoeling. Denk je dat ik hem afschrik?’
‘Nee,’ zei Adam vlug. ‘Het kan prima als vrienden.’
Al nam dat niet weg dat het wel mega romantisch was als iemand zoiets voor je deed.
Opluchting flitste over Onyx’ gezicht. ‘Oké. Gelukkig.’ Hij haalde een hand door zijn haar. ‘Nou ja – dit wilde ik morgen dus doen. Eerst een film kijken en dan dit.’ Hij beet nerveus op zijn lip. ‘En ik dacht nog aan een soort uitnodiging. In de vorm van een bioscoopkaartje.’
Hij had er echt goed over nagedacht. En Adam vond het lief – zo lief.
Als Jester nu niet inzag hoeveel Onyx van hem hield, hoeveel spijt hij had en hoe graag hij hem terug wilde, dan wist Adam het ook niet meer.
Hij ging naast Onyx zitten en gaf een kneepje in zijn hand. ‘Je bent hier uren mee bezig geweest, is het niet?’
Hij knikte aarzelend.
‘Geef hem morgen die uitnodiging. Hij vindt het vast hartstikke leuk. En zo niet… Dan ligt het echt niet aan jou, Onyx. Je hebt de afgelopen weken hartstikke best gedaan en ik ben apetrots op je.’ Hij sloeg een arm om hem heen. ‘Echt heel erg trots.’
Onyx trok een mondhoek op en leunde een beetje tegen hem aan. ‘Dankzij jouw hulp.’
‘Misschien. Maar het meeste heb je toch echt zelf gedaan. Ik had je van alles kunnen vertellen en honderd tips kunnen geven, maar uiteindelijk kwam de verandering uit jou alleen.’
Every villain is a hero in his own mind.