Sunai schreef:
Oh man, als ik praat met mensen die op VB hebben gestemd word ik zo boos. Er is zoveel haat tegenover vreemdelingen.
Het erge is, vind ik dan persoonlijk, dat hun voorzitter op tv vaak erg sympathiek overkomt en altijd alles wat nuanceert. Toen ik naar Gert Late Night keek dacht ik soms echt even van 'oh hij is wel grappig/charmant' en natuurlijk hoort dat allemaal bij het imago en velen gaan daar gewoon in mee zonder erbij na te denken. Ik denk dat er daardoor ook veel jongeren op die partij hebben gestemd, gewoon door hoe dat Tom Van Grieken en zelfs Dries Van Langenhove overkomen. Volgens mij herkennen veel jongere mannen zich in hen. En hun campagne op sociale media was natuurlijk ook echt gericht op jongere mensen (aangezien ouderen zich vaak niet zo met FB bezighouden). En tja als mensen enkel maar die posts/slogans lezen, dan krijg je dus het probleem waar we nu mee zitten jammer genoeg.
Al vind ik het ook problematisch dat een hele hoop mensen wél op de hoogte zijn van het programma en dus voorstanders zijn van dingen zoals het herinvoeren van de doodstraf, chemische castratie, een onafhankelijk Vlaanderen. Ze hebben ook wel goede punten, maar tbh die zijn gewoon erg links zoals hun standpunten over het pensioen en een beter zorg van handicapten en mantelzorgers meer ondersteunen. Dat is denk ik ook één van de redenen waarom ouderen mensen zich erg in de partij kunnen vinden, het combineert de angst tegen alles wat niet-Belgisch is, met een betere pensioen. En dat zijn nu net twee dingen die erg leven bij ouderen doelgroepen.
Eigenlijk heeft het VB het gewoon slim gespeeld en is het nu aan de andere partijen om een antwoord te bieden en wat hervormingen door te voeren want dat is ook nodig. Ik hoop gewoon dat het een enorme wake up call is en dat de mensen die nu voor VB stemden dat niet meer doen bij de volgende verkiezingen. Want echt bijna al hun standpunten zijn zorgwekkend en zullen alleen maar voor meer verdeeldheid zorgen.
The soul needs autumn.