Ohorat schreef:
Ik kom er echt niet bij dat mensen Vlaams Belang kunnen stemmen. Racistisch, anti-euthanasie, anti-abortus, anti-lgbtq+. Gewoon om die 'eigen volk eerst' propaganda.
Wel allemaal op het hoge paard zitten om het hele Dries VL en schild en vrienden dank memes gedoe, maar dan wel alsnog op die dingen stemmen. Hypocriet.
Het komt waarschijnlijk omdat Vlaams Belang op een vrij manipulatieve manier reclame heeft gevoerd. Ze zetten standpunten als 'Wij zijn tegen dierenmishandeling!' en 'De pensioenleeftijd mag niet omhoog!' in de verf, terwijl ze hun meer obscure standpunten in de schaduw zetten. Ik kom zelf niet zoveel in contact met Vlaams Belang, maar ik denk niet dat ze ergens op een bord 'Wij schaffen abortus af!' of 'Geen euthanasie meer!' of 'Homoseksualiteit moet strafbaar worden!' gaan zetten. Ze zetten hun 'standaard' dingen, waarvan ze weten dat mensen het willen horen, in het licht. En sommige mensen stemmen alleen op basis van wat ze zien en zoeken zelf niets meer op over de partij waarop ze gaan stemmen. Bovendien jagen ze mensen schrik aan door de immigranten als de grote boemannen neer te zetten. Slogans als 'eigen volk eerst!' doen het goed bij (volgens mij) zowel de armere klassen als de rijkere.
Mijn mama bijvoorbeeld. Zij kan de partijen niet uit elkaar houden, heeft geen idee wat links en rechts is en snapt niet dat Vlaams Belang 'wint' als NVA nog steeds de meeste stemmen heeft. Voordat ze gingen stemmen, vroeg ze letterlijk aan mij op wie ze moest stemmen. Ik zei dat ze misschien zo'n stemtest moest maken, maar dat weigerde ze zelfs te doen. (Dus ik zei maar CD&V, want daar kun je niet echt iets mis mee doen en anders stemt ze blanco en tbh haat ik blanco stemmen.) Maar ik kan me goed voorstellen dat als iemand van VB naar haar toe was gekomen en had gezegd 'hey, jij wil toch ook dat dierenmishandeling strenger bestraft wordt?' dat ze zonder twijfel op VB had gestemd.
Dus ja, ik denk dat er heel veel mensen zijn die op Vlaams Belang stemmen omdat ze enkel die dingen hebben gezien die VB wilde dat gezien werden.
[ bericht aangepast op 26 mei 2019 - 20:51 ]
If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.