xMinion schreef:
Ik ben het er mee eens en niet mee eens.
In Nederland vind ik middelbare school te algemeen, omdat je na een paar jaar pas kunt kijken welke richting je op wilt gaan. Dat was op mijn school toch zo, dan kon je pas na het derde jaar kiezen welke hoofdvakken je wilde, zoals economie bijvoorbeeld, dat was dan ook gewoon basis economie.
In België daarentegen moet je vanaf het tweede middelbaar al kiezen welke richting je wilt doen, bijvoorbeeld als je dan economie wilt doen, dan krijg je daar dus niet alleen de basis van, maar dan beginnen ze echt gelijk met alles van economie en zelfs dan heb je nog verschillende richtingen.
Hetzelfde geld voor wetenschappen, verzorging, kunst en cultuur, enz.
En je kunt ook niet zomaar vakken weglaten zoals in Nederland. Alleen je hoofdvak en alles wat daarbij hoort, wiskunde bijvoorbeeld, daar krijg je steeds meer uren van en van sommige gewoon minder, maar die vallen niet helemaal weg.
Maar als je echt van Nederland uitgaat, dan ben ik het er mee eens
Ik vind juist eigenlijk dat in de derde je vakkenpakket kiezen wel erg vroeg is, omdat het toch uitmaakt voor je studiekeuze en ik zelf rond die tijd nog geen idee had wat ik later zou willen doen. Ik ben nu uiteindelijk bij een master neurowetenschap uitgekomen, terwijl ik al sinds de derde geen natuurkunde of biologie meer heb gehad, en ik denk dat dat uiteindelijk wel geholpen had. Misschien dat dat minder een probleem zou zijn met een systeem zoals in België, maar ik denk dat later kiezen en minder vakken volgen op zich geen nadeel zijn.
Ik heb zelf best wel een andere ervaring dan de meesten hier, heb ik het gevoel. Ik heb op zich het gevoel dat ze bij ons op het vwo heel erg benadrukten hoeveel invloed je vakkenpakketkeuze heeft op je latere studiekeuze, terwijl je uiteindelijk juist nog allerlei verschillende kanten uitkunt, als je wilt. Ook was het bij mijn bachelorstudie zo dat de onderwerpen voor de meeste mensen op dat moment nog zo nieuw zijn dat je als het ware bij nul begint bij de meeste vakken, dus daar had de middelbare school me ook niet meer op hoeven voorbereiden. Ik ook het gevoel dat de school heel erg van ons verwachtte dat we na het vwo naar de universiteit zouden gaan en dat heel erg benadrukten, en ons daar ook wel voor probeerden klaar te stomen. Door de gigantische hoeveelheid huiswerk die ik op de middelbare kreeg, was de hoeveelheid zelfstudie in de eerste jaren op de uni eigenlijk niet zo heel zwaar. Ik heb het geluk dat ik ook onderzoeksverslagen heb leren schrijven op de middelbare, ook al was dat maar bij één vak (economie).
Ik denk uiteindelijk dus niet dat de middelbare school meer had kunnen of hoeven doen om me voor te bereiden op de universiteit, maar misschien dat het dan per school, of onderwijstype, heel erg kan verschillen.
"Take my advice; I don't use it anyway."