• Hoi! De titel van deze topic zegt het al eigenlijk. Ik wil mijn boek na laten lezen, omdat taal niet mijn sterkste kant is en de vraag is: Hoe en door wie kan ik mijn boek na laten lezen, voordat ik hem naar een uitgever stuur. Ik heb al rond gezocht voor iemand die het wil doen, maar ik ben ook bang dat er iemand vandoor gaat met mijn verhaal en zelf uitgeeft :$ Weten jullie hier iets van?

    Alvast bedankt!

    Als je bang bent dat iemand met je verhaal ervandoor gaat, waarom laat je het dan niet lezen door mensen die je vertrouwt? Je moeder, vader, een vriendin, neef/nicht, etc.

    Hier op Q zijn ook altijd mensen die je willen helpen, maar dat staat misschien wat verder weg...


    It's never gonna happen, Guys.

    Ik zou het niet aan familie laten lezen, tbh. Die staan te dicht bij jou en gaan waarschijnlijk te lief zijn. Je moet echt iemand vinden die je amper kent. Dat is misschien akelig, maar ja, ik heb mn manuscript ook laten lezen door mensen die ik amper ken en dat is nog nooit mis gelopen. We zijn hier op Q trouwens een heel kleine gemeenschap en ik vertrouw de meeste mensen hier echt wel.
    Anders kun je iemand zoeken die het al voor andere mensen heeft gedaan en dan bij andere mensen gaan vragen hoe het is geweest? Je kunt ook een redacteur inhuren, maar die zijn belachelijk duur.
    Je kunt ook altijd een pdf maken met een watermerk ofzo, maar tegenwoordig kun je pdfs ook al terug omzetten naar een worddocument, dus ik weet niet hoeveel dat uitmaakt. Volgens mij is er in google drive of google documents ook ergens een functie die je kan gebruiken waardoor mensen niet kunnen kopiëren, maar weet niet meer precies hoe dat zit.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Sunai schreef:
    Ik zou het niet aan familie laten lezen, tbh. Die staan te dicht bij jou en gaan waarschijnlijk te lief zijn. Je moet echt iemand vinden die je amper kent. Dat is misschien akelig, maar ja, ik heb mn manuscript ook laten lezen door mensen die ik amper ken en dat is nog nooit mis gelopen. We zijn hier op Q trouwens een heel kleine gemeenschap en ik vertrouw de meeste mensen hier echt wel.
    Anders kun je iemand zoeken die het al voor andere mensen heeft gedaan en dan bij andere mensen gaan vragen hoe het is geweest? Je kunt ook een redacteur inhuren, maar die zijn belachelijk duur.
    Je kunt ook altijd een pdf maken met een watermerk ofzo, maar tegenwoordig kun je pdfs ook al terug omzetten naar een worddocument, dus ik weet niet hoeveel dat uitmaakt. Volgens mij is er in google drive of google documents ook ergens een functie die je kan gebruiken waardoor mensen niet kunnen kopiëren, maar weet niet meer precies hoe dat zit.


    Hartstikke waar! Oh ik wil dolgraag helpen maar moet ook echt aan mezelf denken. Ik heb nu drie manuscripten die ik lees en feedback op geef en vind dat superleuk om te doen, maar daar heb ik al moeite mee om tijd voor te vinden. Wanneer het wat rustiger is, maybe? :)


    SIC | PARVIS | MAGNA

    Als je me genoeg vertrouwt wil ik btw ook wel eens kijken, maar ik ben echt heel hard in commentaar geven, dus je moet wel een beetje sterk in je schoenen staan. Tis natuurlijk allemaal opbouwend en ik ga niet zeggen 'dit is echt slecht bruh', maar ja, heb al te horen gekregen dat ik iets te fel ben :') En ik heb ook een vaste critique parnter, die wel voorrang zou krijgen als zij feedback nodig heeft. (En ik weet ook niet of je manuscript in mijn straatje ligt, dus kan niks beloven)


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Als je een flaptekst post en een genre, dan kan ik even kijken of het me een beetje ligt (:
    Ik ben ook wel een kritische proeflezer, dus schrik niet als je veel opmerkingen ziet staan :')


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Hoe graag ik je zelf ook zou helpen ik zou niet gaan voor iemand die je via hier laat beoordelen. Via internet ken je elkaar namelijk niet echt en kan men ook makkelijker iets van je kopieren. Vraag rond in je omgeving, maar misschien beter niet bij zeer goede vrienden of familie, kijk naar klasgenoten, collega's of anderen die niet te dichtbij je staan. Als jij er echter geen probleem mee hebt om iemand uit je familie hiervoor te vragen moet je dat zeker doen. Belangrijks is dat je iemand los van internet echt kan ontmoeten, dat jij die persoon vertrouwt en er een goed gevoel over hebt

    Ninjaturtels schreef:
    Hoe graag ik je zelf ook zou helpen ik zou niet gaan voor iemand die je via hier laat beoordelen. Via internet ken je elkaar namelijk niet echt en kan men ook makkelijker iets van je kopieren. Vraag rond in je omgeving, maar misschien beter niet bij zeer goede vrienden of familie, kijk naar klasgenoten, collega's of anderen die niet te dichtbij je staan. Als jij er echter geen probleem mee hebt om iemand uit je familie hiervoor te vragen moet je dat zeker doen. Belangrijks is dat je iemand los van internet echt kan ontmoeten, dat jij die persoon vertrouwt en er een goed gevoel over hebt

    Een kennis irl kan het net zo goed kopiëren als iemand van t internet tho


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ninjaturtels schreef:
    Hoe graag ik je zelf ook zou helpen ik zou niet gaan voor iemand die je via hier laat beoordelen. Via internet ken je elkaar namelijk niet echt en kan men ook makkelijker iets van je kopieren. Vraag rond in je omgeving, maar misschien beter niet bij zeer goede vrienden of familie, kijk naar klasgenoten, collega's of anderen die niet te dichtbij je staan. Als jij er echter geen probleem mee hebt om iemand uit je familie hiervoor te vragen moet je dat zeker doen. Belangrijks is dat je iemand los van internet echt kan ontmoeten, dat jij die persoon vertrouwt en er een goed gevoel over hebt


    Ik snap je zorgen op dit punt heel goed. Zelf vind ik het ook altijd onwennig om mijn verhaal met iemand te delen of iets online te posten wat ik later wil uitgeven. Maar omdat er op Quizlet heel veel schrijvers zitten, vertrouw ik bijna iedereen hier eigenlijk wel. Ik denk dat we allemaal wel het respect delen om niet met andermans ideeën aan de haal te gaan. Daarbij is de community op Quizlet maar klein. Ik weet nog dat ik op de nanowrimo forums hulp zocht bij mijn verhaal en een uitbrander kreeg toen ik het niet wilde delen, want "niemand gaat je verhaal stelen" maar op dat forum stond ik er veel meer wantrouwend tegenover dan hier.


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"