• Hallo iedereen c:

    Sinds we dit semester gesproken hebben over gezonde voeding, heb ik er steeds meer interesse voor ontwikkeld. Ik merkte ook steeds meer dat ikzelf vrij ongezond leef. Nu, met enorm veel goede moed ben ik beginnen letten op mijn levensstijl. Niet om af te vallen, wel om later atherosclerose en diabetes te vermijden. Op kot/kamers ging het vrij vlot, dit zijn de dingen die ik daar heb aangepast:
    - Geen koekjes meer in huis halen; enkel fruit
    - Wandelen naar de campus en terug (is dus iedere dag 4km)
    - 's ochtends yoghurt met fruit, geen boterhammen of cornflakes
    - geen choco meer tussen de boterhammen, maar kaas
    - Geen boter meer gebruiken tussen de boterhammen
    - Alle melkchocolade laten en ipv daarvan 10 gram zwarte chocolade eten per dag
    - Meer groenten bij mijn eten en meer zelf dingen koken, er ook op letten dat het niet te ongezond is (al faal ik wel best hard, omdat ik veel pasta's eet)
    - Geen frisdranken meer drinken; ik drink enkel nog melk en water (en veel water)
    - Ik eet sowieso al niet veel vlees
    - Ik eet sowieso ook geen chips, alleen in de bioscoop, wat ik bijna nooit doe :')

    Nu, dat ging eigenlijk vrij vlot. Maar nu heb ik één probleem: thuis loopt het helemaal mis. Ik zeg het niet zo graag, maar mijn ouders geven niet echt veel om gezonde voeding. Mijn mama brengt enorm veel ongezonde voeding mee. Wit brood, allerlei koekjes, mega veel zoetigheden en ga zo maar verder. Vaak eten we ook minimaal 1x per week gefrituurd eten, vaak zelfs meer. Als ik geen ongezond eten in huis haal, dan eet ik het niet. Maar als het er is, wel dan... is de verleiding groot. Maakt het natuurlijk ook niet beter als mijn moeder 'speciaal voor mij' ijs meebrengt.
    Ik heb mijn moeder hier al op gewezen en gezegd dat het ons allemaal goed zou doen als we gezonder zouden eten. Zij zegt dan op een vrij grove toon dat ze al geen alcohol drinkt en al niet rookt; mag ze dan helemaal niets meer? Dus zij gaat gewoon leuk door met ongezonde voeding en mijn discipline is niet goed genoeg om iedere keer nee te zeggen tegen die ijsjes in de koelkast (zeker niet bij 30 graden, djeez). Tweede probleem is dat mijn broer een enorme stijfvreter is en bijna geen groenten lust. Daarom zijn onze maaltijden bijna iedere dag aardappelen, vlees, saus en optioneel groenten (zodat mijn broer ze niet per se hoeft te eten).
    Van wandelen komt er nu ook niet meer zoveel, maar ik zit in de examens, in de vakantie plan ik 2u per dag te wandelen, ook omdat ik misschien mee wil doen aan de dodentocht.

    Nu, ik heb geen idee hoe ik dit nog kan aanpakken, heeft iemand misschien tips?
    Lekkere, gezonde gerechtjes zijn ook altijd welkom c: (Voor op kot/kamers, want ik merk dat ik toch vaak terugval naar dezelfde gerechtjes omdat ik echt een inspiratieloze kok ben lol.) Liefst ook gerechten die niet te veel tijd in beslag nemen, want ik heb een stiekeme hekel aan de keuken :') Rijstgerechten zijn ook altijd welkom, want ik ben hier sinds kort mee beginnen experimenteren als variant op mijn pasta's :')

    [ bericht aangepast op 25 juni 2018 - 20:03 ]


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Als je het druk hebt tijdens de examenperiode kan je misschien meal prepping proberen? Succes btw, ik ga deze topic ook even volgen voor wat handige tips :Y)

    Nym schreef:
    CICO (calories in, calories out) is hoe afvallen in zijn basis werkt.



    Niet helemaal, afvallen is vooral het verbeteren van je eetgewoonten. Je kan beter gezonder eten dan minder eten denk ik. Anders krijg je het jojo-effect en kom je direct aan.


    I'm living in dreamworld, where I make my stories and a dream.

    OosterEiland schreef:
    (...)

    Niet helemaal, afvallen is vooral het verbeteren van je eetgewoonten. Je kan beter gezonder eten dan minder eten denk ik. Anders krijg je het jojo-effect en kom je direct aan.


    Dit.
    En de dingen die je erbij hebt genoemd zoals ''Honing mosterd'' is echt ongezond met al die suikers en vetten die er in zitten.
    Dan heeft het tellen van calorieën weinig nut.
    Mensen vergeten dat calorie een andere benaming is voor energie en niets meer.

    Like, je hoeft je calorieën echt niet te tellen, ik denk dat elk mens wel een beetje moet weten wat te veel is voor ons lichaam.

    Link voor mensen die nog steeds heel streng geloven dat calorieën tellen goed is

    Mensen zijn afgevallen op een dieet van Twinkies. Dat dat gezond is beweer ik totaal niet, maar afvallen, in zijn complete basis, is wel CICO. Minder eten werkt prima als je daardoor meer energie verbruikt dan opneemt; of dit een verandering is die sustainable is moet iedereen voor zichzelf beslissen. De meesten doen dat inderdaad door hun eetgewoontes om te gooien, aangezien je door juist te eten minder calorieën eet (zak chips vs. broccoli) en langer vol zit. En dan vervolgens krijg je ook je juiste stoffen binnen. Dat was echter mijn post niet, ik zei alleen hoe afvallen werkt. Gezonde voeding is om gezond te worden en moet uiteindelijk ook het streven zijn. Als je niet kan kiezen voor gezonde voeding kan je beter minder van het ongezonde eten.

    ScribbleTheFox schreef:
    (...)

    Dit.
    En de dingen die je erbij hebt genoemd zoals ''Honing mosterd'' is echt ongezond met al die suikers en vetten die er in zitten.
    Dan heeft het tellen van calorieën weinig nut.
    Mensen vergeten dat calorie een andere benaming is voor energie en niets meer.

    Like, je hoeft je calorieën echt niet te tellen, ik denk dat elk mens wel een beetje moet weten wat te veel is voor ons lichaam.

    Link voor mensen die nog steeds heel streng geloven dat calorieën tellen goed is


    Ik ga echt niet dood van een beetje suiker en vet over mijn halve kilo groenten hoor. :'D

    Het tellen van calorieën heeft zéker wel nut als je niet weet wat een normale portie is of hoe ongezond bepaalde dingen zijn. Ik zweer niet bij calorieën tellen of zo, maar om nou te zeggen dat het weinig nut heeft klopt simpelweg niet. Er zijn duizenden mensen die zo gewicht verliezen.

    Edit: En je link bevestigt precies wat ik hier zeg, eigenlijk.

    [ bericht aangepast op 26 juni 2018 - 1:26 ]


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Oh maar, als je het leuker voor jezelf wil maken kun je ook zoveel dingen maken die gezond zijn en er op lijken. Bijv, gooi een paar bananen in de vriezer, haal her er weer uit en gooi t (bevroren en ofc schilloos) in de keukenmachine
    Tada, bananenijs van alleen banaan (;
    Mijn zusje is vegan en eergisteren heb ik nog een brownie, chololademouse taart voor dr gemaakt zonder enige toegevoegte suikers/zoetstoffen (en dus zonder dierlijke producten).



    [ bericht aangepast op 26 juni 2018 - 7:49 ]


    i wanna die with you once or twice.

    Nym schreef:
    Mensen zijn afgevallen op een dieet van Twinkies. Dat dat gezond is beweer ik totaal niet, maar afvallen, in zijn complete basis, is wel CICO. Minder eten werkt prima als je daardoor meer energie verbruikt dan opneemt; of dit een verandering is die sustainable is moet iedereen voor zichzelf beslissen. De meesten doen dat inderdaad door hun eetgewoontes om te gooien, aangezien je door juist te eten minder calorieën eet (zak chips vs. broccoli) en langer vol zit. En dan vervolgens krijg je ook je juiste stoffen binnen. Dat was echter mijn post niet, ik zei alleen hoe afvallen werkt. Gezonde voeding is om gezond te worden en moet uiteindelijk ook het streven zijn. Als je niet kan kiezen voor gezonde voeding kan je beter minder van het ongezonde eten.


    Veel mensen denken inderdaad zo, maar CICO is zeer overschat. Het eten van voedsel met goede voedingsstoffen er in is belangrijker dan CICO. Het uiteindelijk doel van afvallen is niet dat je even afvalt, maar om de eetgewoonten te verbeteren. Ja, CICO kan je gebruiken om porties te meten, maar dan kan je beter het formaat van bijvoorbeeld je bord veranderen of samen te eten met mensen dan dat je alles op gaat tellen. Dat hou je niet vol.

    Vergeet ook niet dat veel mensen die aan onvergewicht leiden ook te weinig mineralen en vitamines opnemen. Dit kan niet opgelost worden met ‘calorie in, calorie out’ , maar alleen met het geheel verbeteren van de eetgewoonten. Het gaat misschien langzamer, maar je uiteindelijke gewicht is wel blijvender, omdat je gebruiken zijn aangepast.


    I'm living in dreamworld, where I make my stories and a dream.

    ScribbleTheFox schreef:

    Niet dat ik een discussie wil starten, maar ik weet echt niet waar die mythe van ''vlees is slecht'' vandaan komt.
    Like, als je Vegan bent of je geeft veel om dieren snap ik het echt wel, maar het maakt echt een héél groot verschil hoe je het bereid en waar het vlees vandaan komt.

    Als eerste, vegan is dat je geen enkel dierlijkproduct eet, dus niet alleen vlees niet. Vegetarisch is daar de term voor.
    Ten tweede, vlees kan ook heel slecht voor je zijn, omdat er antibiotica in kunnen zitten. Maar als je de uitgebreidde argumenten wil weten, kijk dan documentaires als What the health, want die leggen het beter uit dan ik.
    Ten derede, we horen van nature geen wol van schapen te moeten halen of koeien te moeten melken of kippen die zomaar eieren leggen. Dat is allemaal gemanipuleerd.
    Wij drinken gewoon klafjesmelk, but why?? Er zitten veel (ongezonde) vetten in melk en well voor de rest slaat t eigenlijk nergens op. Ooit een volwassen koe aan de borst bij je mamma zien liggen? Guess not. (': Het is nou niet echt natuurlijk om te doen. Net als honing van bijen stelen, onbervruchte eieren eten (bevrucht is weer anders btw maar dat eten wij niet. Dat wat wij uitplassen als we ongesteld zijn, is eigenlijk wat we eten bij een kip lol).
    And least but not least, mijn zusje (ik trouwens ook niet) vind het niet echt lekker. Zuivel niet, eieren niet, vlees niet.
    En met vegan vermijt je al snel dingen als de meeste koekjes, chocolade enzovoorts. (:



    OT: ik zou ook nog willen zeggen dat ook zuivel en dingen als roodvlees, spek/becan enzovoort vermijden ook niet verkeerd is. Je kunt echt wel vlees en lactose binnen krijgen hoor! Maar let wel op dat je er niet teveel van neemt en op wat voor soorten vlees je eet.


    i wanna die with you once or twice.

    SadEyes schreef:
    (...)
    Als eerste, vegan is dat je geen enkel dierlijkproduct eet, dus niet alleen vlees niet. Vegetarisch is daar de term voor.
    Ten tweede, vlees kan ook heel slecht voor je zijn, omdat er antibiotica in kunnen zitten. Maar als je de uitgebreidde argumenten wil weten, kijk dan documentaires als What the health, want die leggen het beter uit dan ik.
    Ten derede, we horen van nature geen wol van schapen te moeten halen of koeien te moeten melken of kippen die zomaar eieren leggen. Dat is allemaal gemanipuleerd.
    Wij drinken gewoon klafjesmelk, but why?? Er zitten veel (ongezonde) vetten in melk en well voor de rest slaat t eigenlijk nergens op. Ooit een volwassen koe aan de borst bij je mamma zien liggen? Guess not. (': Het is nou niet echt natuurlijk om te doen. Net als honing van bijen stelen, onbervruchte eieren eten (bevrucht is weer anders btw maar dat eten wij niet. Dat wat wij uitplassen als we ongesteld zijn, is eigenlijk wat we eten bij een kip lol).
    And least but not least, mijn zusje (ik trouwens ook niet) vind het niet echt lekker. Zuivel niet, eieren niet, vlees niet.
    En met vegan vermijt je al snel dingen als de meeste koekjes, chocolade enzovoorts. (:



    OT: ik zou ook nog willen zeggen dat ook zuivel en dingen als roodvlees, spek/becan enzovoort vermijden ook niet verkeerd is. Je kunt echt wel vlees en lactose binnen krijgen hoor! Maar let wel op dat je er niet teveel van neemt en op wat voor soorten vlees je eet.


    Just a friendly reminder dat er echt wel vitaminen zitten in dierlijke producten die we nodig hebben (B12 zit alleen in dierlijke producten en kunnen we zelf niet aanmaken). En eieren eten is zo vreemd niet, dat doen veel dieren. Dus als je zegt dat we geen dierlijke producten nodig hebt, probeer het dan maar eens je hele leven lang zonder supplementen en wordt geteisterd door bloedarmoede door B12 tekort.

    + er zitten geen ongezonde vetten in melk. Ja, er zitten transvetten in melk (dit zijn normaal gezien heel schadelijke vetten), maar de natuurlijke variant in melk blijkt geen negatieve effecten te hebben.

    [ bericht aangepast op 26 juni 2018 - 8:26 ]


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    @ Oostereiland.

    Op de vorige pagina zei je dat koolhydraten minderen niet nodig is. Maar dan vraag ik me af: waarom niet? Tuurlijk, langzame koolhydraten zijn goed voor je, maar dat heb ik eerder ook al gezegd. Maar ik maakte er een kanttekening bij dat koolhydraten, hoe langzaam ook, worden opgeslagen als vet als je er te veel van eet. En dat gebeurt al snel. Dus koolhydraten minderen (vooral de snelle, maar ook de langzame!) heeft wel degelijk zin. Voor je vezels kun je je ook wenden tot fruit en peulvruchten. Voor het volle gevoel eet je juist eiwitten (en elke dag een ei is niet slecht, want eiwit wordt niet opgeslagen als vet).

    @ Island
    Waar heb je gelezen dat de natuurlijke transvetten in melk niet slecht zijn?

    @ Iedereen die calorieën tellen slecht vindt en het aanpassen van je leefstijl goed: het een sluit het ander niet uit. Ik ben nu 4 weken bezig met afvallen en ik doe dat door middel van anders eten. Nee, ik gebruik geen weegschaal en meet niets af. Maar ik kijk wel op de verpakkingen van voedingsproducten. Ik vervang mijn zak chips door een appel of meloen. Een koekje kan geen kwaad, maar ik zorg dat ik met mijn tussendoortjes niet boven de 300 kcal per dag kom. Mijn hoofdmaaltijden zijn bij elkaar maximaal 1000 kcal. En nee, voor dat aantal kcal per dag hoef ik geen drastische maatregelen te nemen waardoor ik een crash dieet zou doen. Wat ik nu doe, kan ik een half jaar volhouden. Sterker nog, ik vind het zelfs redelijk makkelijk te doen. Juist omdat ik af en toe een stukje chocolade mag nemen. En val ik af? Daarop kan ik alleen antwoorden: JA. En veel ook. En nu hoor ik jullie denken: snel avallen is nooit goed. Maar geloof me: deze leefstijl is heel goed vol te houden, ook als ik later op mijn streefgewicht zit.

    Mijn punt is: calorieën tellen helpt bij het afvallen, omdat je weet wat goed is en wat niet. Wanneer je te veel eet. Maar tegelijkertijd betekent dat niet dat ik meteen een crash dieet doe. Calorieën tellen en een gezonde leefstijl aanpakken gaan heel goed samen.

    [ bericht aangepast op 26 juni 2018 - 8:49 ]

    @Pastiche
    Koolhydraten worden inderdaad omgezet in vet, maar volgens mij valt het wel mee. Voor vezels kunnen je inderdaad naar fruit gaan, maar vergeet niet dat deze ook suikers bevat. Peulvruchten is inderdaad wel een goed alternatief.

    Om eiwit te gebruiken om jezelf te vullen, kan inderdaad. In dat opzicht is het kijken waar je je energie vandaan haalt.


    I'm living in dreamworld, where I make my stories and a dream.

    @Pastische In mijn cursus metabolisme^^


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Over dat hele CICO: ik denk dat het hele principe van afvallen nu eenmaal is om meer te bewegen en gezonder te eten. Is het dan niet logisch dat je meer caloriën verbrandt en er minder binnenkrijgt dan voordien?

    Volgens mijn prof voeding maakt het btw niet uit of je bij een dieet al dan niet sterk je koolhydraten gaat verminderen of niet. Als in: of je je energie nu haalt uit koolhydraten (de 'gezonde' soort om het zo maar even te zeggen) of uit vetten maakt normaal gezien niet zoveel uit. Eiwitten vullen natuurlijk goed enzo, maar ik dacht dat de bovengrens van eiwitten iets was van 20% van je dagelijkse hoeveelheid voeding (don't shoot me als het 30% is tho) (en 30% voor vetten en in een normaal dieet maar liefst 50% koolhydraten). Dus dat is eigenlijk niet zoveel. De grote boosdoeners in het verhaal zijn toegevoegde suikers (sucrose en fructose) en vezels die snel verteren en dus een minder verzadigd gevoel geven. Koolhydraten doen niets mis, don't hate on them :')


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik kom hier vanaf mijn laptop nog op terug, mama heeft een afslankstudio en weet dus wel het een en ander hier vanaf maar wat ik de afgelopen tijd heb gedaan en wat écht goed werkt: je deelt het eten in in 3 verschillende groepen: koolhydraten (brood, crackers, aardappelen, rijst), vetten (vlees, vis, kaas) en vezels (fruit, groente), en probeert vervolgens geen koolhydraten en vetten in dezelfde maaltijd te eten! Je zal merken dat het dan het makkelijkst is (was voor mij in ieder geval) om de koolhydraten eruit te halen. Niets heel groots, maar dit kan je ook thuis makkelijk volhouden!

    Also, moet je echt elke dag chocola? Want anders liever helemaal niet!


    Spinning around, I'm weightless.

    Eilandpiraat schreef:
    Ik kom hier vanaf mijn laptop nog op terug, mama heeft een afslankstudio en weet dus wel het een en ander hier vanaf maar wat ik de afgelopen tijd heb gedaan en wat écht goed werkt: je deelt het eten in in 3 verschillende groepen: koolhydraten (brood, crackers, aardappelen, rijst), vetten (vlees, vis, kaas) en vezels (fruit, groente), en probeert vervolgens geen koolhydraten en vetten in dezelfde maaltijd te eten! Je zal merken dat het dan het makkelijkst is (was voor mij in ieder geval) om de koolhydraten eruit te halen. Niets heel groots, maar dit kan je ook thuis makkelijk volhouden!

    Also, moet je echt elke dag chocola? Want anders liever helemaal niet!

    Aan tien gram pure chocolade per dag gaat niemand dood haha :') Er zitten niet eens zoveel caloriën in en in cacao zitten een paar belangrijke micronutriënten (goed excuus enzo) (die micronutriënten zijn btw ook goed voor je tanden, vond ik wel een grappig detail). Mijn prof voeding zei ook dat je niet alles moet laten in een dieet, anders is het niet vol te houden. En ik kan echt niet zonder mijn chocolade :')

    Edit: maar voeding past toch nooit volledig onder één categorie? Ik bedoel: in fruit zit toch ook suiker? En onder welke categorie horen noten dan? Daar zitten echt tonnen vet in, maar het voelt zo vreemd om noten vet te noemen :')

    [ bericht aangepast op 26 juni 2018 - 10:18 ]


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Island schreef:
    (...)
    Aan tien gram pure chocolade per dag gaat niemand dood haha :') Er zitten niet eens zoveel caloriën in en in cacao zitten een paar belangrijke micronutriënten (goed excuus enzo) (die micronutriënten zijn btw ook goed voor je tanden, vond ik wel een grappig detail). Mijn prof voeding zei ook dat je niet alles moet laten in een dieet, anders is het niet vol te houden. En ik kan echt niet zonder mijn chocolade :')


    Ik zeg ook zeker niet dat je er dood aan gaat, en je hoeft echt niet alles te laten, maar ik kan me wel voorstellen dat de drempel naar dat ijsje kleiner wordt als jij elke dag een stukje chocola eet, dat bedoelde ik eigenlijk (: ik snap het heel goed hoor, ik eet ook een keer in de week iets wat eigenlijk niet in het dieet past hahaha


    Spinning around, I'm weightless.