Hallo iedereen c:
Sinds we dit semester gesproken hebben over gezonde voeding, heb ik er steeds meer interesse voor ontwikkeld. Ik merkte ook steeds meer dat ikzelf vrij ongezond leef. Nu, met enorm veel goede moed ben ik beginnen letten op mijn levensstijl. Niet om af te vallen, wel om later atherosclerose en diabetes te vermijden. Op kot/kamers ging het vrij vlot, dit zijn de dingen die ik daar heb aangepast:
- Geen koekjes meer in huis halen; enkel fruit
- Wandelen naar de campus en terug (is dus iedere dag 4km)
- 's ochtends yoghurt met fruit, geen boterhammen of cornflakes
- geen choco meer tussen de boterhammen, maar kaas
- Geen boter meer gebruiken tussen de boterhammen
- Alle melkchocolade laten en ipv daarvan 10 gram zwarte chocolade eten per dag
- Meer groenten bij mijn eten en meer zelf dingen koken, er ook op letten dat het niet te ongezond is (al faal ik wel best hard, omdat ik veel pasta's eet)
- Geen frisdranken meer drinken; ik drink enkel nog melk en water (en veel water)
- Ik eet sowieso al niet veel vlees
- Ik eet sowieso ook geen chips, alleen in de bioscoop, wat ik bijna nooit doe :')
Nu, dat ging eigenlijk vrij vlot. Maar nu heb ik één probleem: thuis loopt het helemaal mis. Ik zeg het niet zo graag, maar mijn ouders geven niet echt veel om gezonde voeding. Mijn mama brengt enorm veel ongezonde voeding mee. Wit brood, allerlei koekjes, mega veel zoetigheden en ga zo maar verder. Vaak eten we ook minimaal 1x per week gefrituurd eten, vaak zelfs meer. Als ik geen ongezond eten in huis haal, dan eet ik het niet. Maar als het er is, wel dan... is de verleiding groot. Maakt het natuurlijk ook niet beter als mijn moeder 'speciaal voor mij' ijs meebrengt.
Ik heb mijn moeder hier al op gewezen en gezegd dat het ons allemaal goed zou doen als we gezonder zouden eten. Zij zegt dan op een vrij grove toon dat ze al geen alcohol drinkt en al niet rookt; mag ze dan helemaal niets meer? Dus zij gaat gewoon leuk door met ongezonde voeding en mijn discipline is niet goed genoeg om iedere keer nee te zeggen tegen die ijsjes in de koelkast (zeker niet bij 30 graden, djeez). Tweede probleem is dat mijn broer een enorme stijfvreter is en bijna geen groenten lust. Daarom zijn onze maaltijden bijna iedere dag aardappelen, vlees, saus en optioneel groenten (zodat mijn broer ze niet per se hoeft te eten).
Van wandelen komt er nu ook niet meer zoveel, maar ik zit in de examens, in de vakantie plan ik 2u per dag te wandelen, ook omdat ik misschien mee wil doen aan de dodentocht.
Nu, ik heb geen idee hoe ik dit nog kan aanpakken, heeft iemand misschien tips?
Lekkere, gezonde gerechtjes zijn ook altijd welkom c: (Voor op kot/kamers, want ik merk dat ik toch vaak terugval naar dezelfde gerechtjes omdat ik echt een inspiratieloze kok ben lol.) Liefst ook gerechten die niet te veel tijd in beslag nemen, want ik heb een stiekeme hekel aan de keuken :') Rijstgerechten zijn ook altijd welkom, want ik ben hier sinds kort mee beginnen experimenteren als variant op mijn pasta's :')
[ bericht aangepast op 25 juni 2018 - 20:03 ]
If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.