Mijn social media feeds staan er vol mee. Op maandag 18 juni werd de rapper XXXTentacion doodgeschoten in Florida, net boven Miami. De artiest is waarschijnlijk een slachtoffer van twee roofovervallers die het niet speciaal op hem hadden gemund; het gaat hier dus waarschijnlijk niet om een moordaanslag.
Na zijn dood breekt hij het Spotify single-day record met zijn nummer Sad en ter herdenking gingen op dinsdag fans massaal de straat op in Los Angeles. Dit liep zwaar uit de hand: vechtpartijen, vernieling van auto's. Uiteindelijk moest de politie ingrijpen met rubbere kogels en het gebied ontruimen. Nu was XXXTentacion altijd een vrij omstreden artiest en is hij meerdere keren beschuldig voor mishandeling. Zo zou hij onder andere zijn celgenoot in juvi hebben gewurgd (met de bedoeling hem te vermoorden) omdat deze hem aanstaarde en heeft hij zijn zwangere ex-vriendin in elkaar geslagen en bedreigd met een mes. Ook heeft hij uitspraken gedaan die bij sommige misschien niet helemaal door de beugel kunnen. Echter valt het mij op dat veel mensen op social media vinden dat hij desalniettemin een 'legend' is en hij zou met zijn muziek levens hebben gered. De vergelijking met Tupac die overigens ook wordt beschuldigd voor verkrachting heb ik ook al meerdere keren voorbij zien komen, hoewel velen dat ook wel weer te ver vinden gaan. Persoonlijk heb ik nog nooit een nummer van hem gehoord en heb ik alleen zijn naam een keer voorbij zien komen. Zelf wil ik dus niet echt een uitspraak doen hierover, omdat ik 'm niet 'ken', maar ik vroeg me af vinden jullie het terecht dat hij zoveel lof krijgt na zijn dood? |
|
I just caught the wave in your eyes