Ristridin schreef:
(...)
Ja en niet alleen vallen, dat je je handen moet wassen terwijl er ook andere mensen zijn aka blood aka not gonna do that
Dat is ook hetgeen dat mij het meest tegenhoudt.
Ook het feit dat mijn moeder de menopauze voorbij is en laatst al haar maandverband en tampons aan mij heeft gedoneerd. Daar kan ik nog 5 jaar mee verder. Ook zonde om dan weer zo weg te gooien...
Ik probeer ook mijn steentje bij te dragen waar ik kan!
- Ik koop niet meer voedsel dan ik ga consumeren. Ik maak ook een meal plan op zondag zodat we op maandag naar de winkel kunnen en daarna normaal niet meer.
- Ik gebruik altijd een herbruikbare waterfles. Ik heb er een van
Nalgene. Deze is BPA-vrij en is gemaakt met een lage carbon-voetafdruk. Dus eco-vriendelijk geproduceerd.
- Ik gebruik dagelijks een
Boc'n Roll. Dat is een herbruikbaar boterhamzakje. Is het wat vies, dan ga je er eens met een natte doek over en het is proper. Heb je hem echt smerig gemaakt, dan gooi je hem in de 30°C was of spoel je hem uit onder de kraan. Een van mijn beste aankopen ooit en zeer eco-vriendelijk omdat ik geen zilverpapier ofzo gebruik. Ik heb geen brooddoos meer want die neemt teveel plaats in beslag, zeker leeg. Dus geen extra plastic. ^^
- Ik koop geen plastic dozen meer voor voedsel in te bewaren. Ik koop enkel nog glazen dozen indien ik er nieuwe nodig heb. Het is niet enkel duurzamer maar het ziet er ook beter uit. Als je spaghetti opwarmt in zo'n plastic doosje komen er van die vuile randen in te zitten. Ook kan je witte aanslag krijgen van de vaatwasser. Ik ben overtuigd van glazen bokalen voor mijn eten!
- Als ik groenten en fruit koop, koop ik ze los en steek ik ze niet in een plastic zakje als dat niet nodig is.
- Ik mix grote en kleine verpakkingen. Ik koop groot als ik de rest gewoon makkelijk kan invriezen. Maar ook wel eens klein om zo geen voedselverspilling te hebben. Want als het verse producten zijn die je niet kan invriezen en je koopt zo'n groot pak dat je alleen of met 2 niet op kan, dan is dat zonde van het eten om het te laten vervallen. Daarbij heb ik op ons appartementje ook gewoon niet voldoende bergruimte om alleen maar grote verpakkingen te kopen.
- Ik sorteer zo goed mogelijk op ons appartement. Helaas hebben we amper ruimte voor de vuilbakken. Momenteel hebben we een vuilbak voor restafval en PMD. Ons papier en karton doen we op een stapeltje. Als mijn vriend toch eens vergeten is om een zakje of de krat mee te nemen voor de boodschappen, dan neemt hij een kartonnen doosje mee en dan steken we het papier en karton daarin. Dat is net zo gemakkelijk voor de mensen die het papier eens in de maand komen ophalen voor de deur. Bepaalde GFT houden we bij voor de kippen van mijn ouders. Als wij bijvoorbeeld oud brood hebben, laten we dat drogen (want dan schimmelt het niet meer en kan je het langer bijhouden tot het in het eten gaat) en daar zijn de kippen enorm blij mee.
- Wij nemen altijd (tenzij mijn vriend het vergeet) een krat of een herbruikbare (stevige) zak mee als we gaan winkelen.
- Ik verleid mezelf niet tot prullen die ik niet nodig heb. Zoveel dingen die je in de winkel ziet zijn wel cute, maar heb je ze echt nodig? Dus nee, ik koop enkel dingen die ik echt nodig heb.
- Als er een kledingstuk is dat ik niet meer zal dragen, dan leg ik die opzij. Om het half jaar ofzo komt er via de brievenbus een zak binnen om kledij in te steken die op een afgesproken moment opgehaald zal worden door de Kringwinkel. Ofwel geven we die kleding dan aan hen, maar ik ken ook genoeg andere initiatieven die het kunnen gebruiken.
Tjah, er zullen nog wel dingen zijn die ik nu vergeet. Daarbij gaat zero waste ook zoveel verder dan plastic. Ik zie bijvoorbeeld best veel Youtubers een bidet hebben en veel gaan ook een stap verder en gebruiken herbruikbare doeken om hun intieme delen mee af te vegen na een toiletbezoek. Maar ik heb geen plaats voor een bidet en vind dat op zich ook wel wat vreemd/eng om zelf te hebben en ik ga geen handdoekjes bewaren met de vuiligheid van mezelf of een ander. Dat lijkt me echt gewoon bah...
Maar ik ben op zich ook wel veel bezig met minimalisme. Ik vind dat zeer goed aansluiten bij de zero waste-gedachte.
Ik maak me hoogstwaarschijnlijk nog steeds schuldig aan vele dingen, maar toch probeer ik zoveel mogelijk.
[ bericht aangepast op 17 juni 2018 - 23:19 ]
I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury