Okoye schreef:
(...)
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik ben het natuurlijk met je eens dat de automobilist in de fout zit maar inderdaad je eerste bericht kwam wat grof over en enige wat ik probeerde te zeggen is dat het baasje het risico ook neemt door de kat buiten te laten (ongeacht de overweging waarom etc.) en dat er gewoon risico's zijn als je dier los buiten rond loopt. En het kwam op mij over alsof je daar geen verantwoordelijkheid voor wilde nemen en dat vond ik nogal raar. Ik snap je redenen voor je katten loslaten natuurlijk en ben daar ook niet op tegen das persoonlijke afweging. Vind alleen dat bij iedere beslissing over een huisdier je zelf verantwoordelijk bent, en je er ook bij stil moet staan dat je het risico wist en bewust hebt genomen als er iets mis gaat ipv je zo te uiten over een ander. Alsnog echt heel sneu om te horen dat het al zo vaak mis is gegaan ik weet hoe rot het is om een diertje te verliezen, en het is verder niet bedoelt als kritiek op je dier los laten lopen he. Sterkte met alles!
Ik wil er nog even aan toevoegen, die vergelijking met een kind is echt te ver gezocht en ik ga daar niet eens op reageren omdat dat echt een compleet uit de context getrokken vergelijking is die nergens op slaat.
Ik probeer niet te zeggen dat een kat gelijk staat aan een kind, het is gewoon de situatie waarin je blijkbaar vindt dat het mijn schuld is dat iets/iemand op straat liep en dat daar een auto tegen rijdt, terwijl die auto daar helemaal niet hoorde te zijn. Dat was de vergelijking die ik trok, niet dat een kat gelijk is een een kind. Had die vergelijking even goed kunnen maken met een hond of een egel.
En natuurlijk ben ik verantwoordelijk voor mijn beslissingen, het is enkel niet mijn beslissing om te rijden waar ik niet mag rijden en het is wel mijn/onze beslissing om ervoor te zorgen dat we ergens gaan wonen waar onder normale omstandigheden geen auto's mogen passeren. Het lijkt me dat iemand die daar rijdt nogal buiten mijn mogelijkheden valt. En goed, zoals ik al zei, ja, mijn woorden van gisteren waren niet heel net en die automobilist had er wellicht ook niet veel aan kunnen doen, maar ik was vreselijk pissed en hoewel ik nu vooral kwaad ben op de situatie (en het feit dat die auto daar was, zelfs al kon die misschien niet meer op tijd stoppen, of was het donker of weet ik veel wat), hoop ik dat je begrijpt dat er voor mij op dat moment niet veel verschil zat tussen automobilist die er niet moest zijn en m'n kat doodgereden heeft (a.k.a. de situatie) en de automobilist (a.k.a. de persoon), hoewel er wel een verschil in zit. Dus, ja, m'n woorden waren zeer grof en, ja, ik had ze niet moeten gebruiken, en, ja, het is nogal ongepast die woorden te gebruiken, maar op dat moment was ik vreselijk pissed, dus ik had de keuze van het oftewel a, online te uiten, oftewel goed te schreeuwen uit frustratie, maar dan zou ik m'n buren wakker gemaakt hebben, en dat was ook niet vet geweest.
Maar goed, tenzij je echt nog iets wil zeggen zou ik dit graag afsluiten, als het niet erg is voor je, want we zitten duidelijk gewoon met een meningsverschil van wiens fout dit is.
(Oh, en sorry trouwens als m'n reactie op jou hard overkwam, dat was niet de bedoeling.)
Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried