Hooverphonic schreef:
(...)
Wow you just saved my ass. 😅 Ik had bijna de i7 en 16 GB gekocht lol
Maar als je het zo stelt zal ik meer dan genoeg hebben aan de goedkoopste macbook pro. Denk wel dat ik voor de nieuwste versie ga, want volgens mij zijn oudere modellen alleen nog maar refurbished te krijgen?
Vraagje wel nog, want opzich heb ik wel wat speling qua budget, wat raad je aan om er ‘extra’ bij te doen? Kan je het beste inzetten op de processor, werkgeheugen of opslag?
Ligt echt aan de situatie, haha. Imo is processor over het algemeen de beste keuze aangezien 8gb werkgeheugen meestal ruim genoeg is, maar hieronder wat redenen voor elk zodat je zelf ook kunt kijken.
Geheugen: als je echt veel grote programma's nodig hebt dan is 128 misschien wat krap. 256 gb is nog steeds krapjes, maar zit dan wel ingebouwd. In ieder geval komt dat geheugen van een SSD, wat basically een grote ingebouwde USB-stick is en dus sneller afleest dan een harde schijf (een grote CD-ROM). Je zou die externe HDD kunnen halen en de grote dingen daarop zetten, maar dan moet je die dus ook wel steeds meenemen. Daarbij duurt het misschien wat langer voordat grotere programma's opstarten, aangezien ze eerst vanaf die schijf gelezen moeten worden en daarna nog via de USB-kabel moeten worden "overgebracht".
Processor: een hogere kloksnelheid zorgt ervoor dat dingen sneller draaien, meer processoren zorgen ervoor dat er meer programma's tegelijkertijd actief kunnen draaien zonder dat de laptop traag doet of vastloopt. Een nieuwer model processor (e.g. 7xxx ipv 5xxx) met dezelfde kloksnelheid is over het algemeen efficiënter met het verdelen van taken en zal daarom sneller zijn. Dit is simpel neergezet ook het geval met i3, i5 en i7.
Stel dat je graag op YouTube zit terwijl je in een flink Photoshopbestand werkt met een Skype call op de achtergrond, dan zijn meer cores handiger. Als je over het algemeen meer snelheid wilt binnen programma's moet je een hogere kloksnelheid zoeken.
Werkgeheugen: hoe meer grote handelingen je kunt laten doen. Deze is lastig uit te leggen, dus ik probeer een relevant voorbeeldje te geven. Stel dat je in een 4K Photoshopbestand werkt en met een megabrush een streep gaat zetten. Vaak duurt het eventjes voordat Photoshop die actie ook werkelijk doet en krijg je zo'n laadbalkje in een pop-upje totdat ie hem verwerkt heeft en de brush stroke verschijnt. Dit gaat sneller met een groter werkgeheugen, omdat die actie daarin gepleurd wordt om vertaald te worden naar een paar pixels op je scherm. Het ligt natuurlijk veel complexer dan dat, haha, maar het is een beetje hoe goed je laptop kan nadenken? Over grote taken? Oh well.
8gb is dus meestal genoeg want normaal Photoshopwerk is niet zo intensief, maar als je in Blender werkt, moet de laptop bij iedere 3D actie heel goed nadenken en duurt dat met weinig RAM dus erggg lang en slaat ie soms vast door hoofdpijn :')
She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.