• Goedemorgen kinders,

    Tegenwoordig ben ik best in staat om zinnen te bouwen. Met puntjes, hoofdletters en komma's en dat soort gedoe, maar er is één ding dat ik niet onder de knie krijg. Ik heb het ontelbaar veel keren gegoogled, maar nog altijd zit ik met vraagtekens boven mijn hoofd.

    Wat zijn nou precies de regels omtrent het gebruik van - (streepjes) en ; (puntkomma's)? I don't really get it en ik hoop dat jullie als de slimme mensen die jullie zijn, me een beetje verder kunnen helpen.


    look at the stars, look how they shine for you;

    Bedoel je streepjes in de zin of streepjes tussen woorden?


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Streeptjes in een zin haha oeps.

    [ bericht aangepast op 21 maart 2018 - 10:08 ]


    look at the stars, look how they shine for you;

    Een puntkomma gebruik je als een zin nog niet "af" is of bij een opsomming.
    Net als de punt sluit de puntkomma een mededeling af, maar tegelijkertijd maakt hij duidelijk dat er een directe band is met de volgende mededeling.
    Voorbeeld: Beginnen jullie maar alvast; door het drukke verkeer ben ik wat later.

    Hoe je streepjes in een zin gebruikt weet ik eerlijk gezegd niet. Alleen tussen woorden.


    Life is a beautiful struggle

    Puntkomma’s doe ik op de gok; meestal in gevallen als dit.
    Oké, lekker duidelijk -_-
    Wat ik bedoel is dat als en twee zinnen hebt die niet met een komma aan elkaar kunnen/hoeven, maar wel een klein beetje met elkaar te maken hebben....
    Piet was zijn koffer in aan het pakken; hij ging op vakantie. Dit is dacht ik een geval waarin je dat kan doen. (Volgens mij staat dit voorbeeld ook ongeveer zo in mijn nederlandsboek...)

    En wat streepjes betreft, geen idee. In verhalen hier zie ik het vaak als notities.
    “Ze zakte neer op haar stoel en begon aan de opdracht -wat overigens niet haar favoriete bezigheid was- waarna ze blablablabla.”
    Ik geloofdet zoiets kan.

    Maar dit denk ik, ik weet het niet precies eigenlijk.


    Zoek en je zult vinden. Vindt je het niet, dan is het zoek.

    Hier staat een uitleg over de gedachtestreepjes. (:
    Zelf gebruik ik ze vaak voor een pauze die net wat langer is dan bij een komma.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Puntkomma's kun je gebruiken wanneer je een soort van opsomming hebt van zinnetjes. Dus in plaats van "Kira houdt van eten, spelen, slapen" wordt het "Kira houdt ervan als de kat gekke sprongen maakt; als haar kippen niet ophouden met tokken; en als haar hond s avonds bij haar komt liggen."

    Een puntkomma houdt het midden tussen een punt en een komma. Net als de punt sluit de puntkomma een mededeling af, maar tegelijkertijd maakt hij duidelijk dat er een directe band is met de volgende mededeling.

    (1) We hebben een mooie zomer gehad; vooral augustus was heerlijk zonnig.
    (2) Beginnen jullie maar alvast; door het drukke verkeer ben ik wat later.
    (3) Je moet zo’n kuur helemaal afmaken; doe je dat niet, dan kunnen de klachten terugkomen.

    Het gaat hier steeds om twee hoofdzinnen die vrij nauw met elkaar samenhangen; een punt tussen de zinnen zou een iets te sterke scheiding uitdrukken.

    Als een puntkomma past, past de punt meestal ook, maar met een punt staan de mededelingen losser van elkaar. -> van Onzetaal.nl

    [ bericht aangepast op 21 maart 2018 - 12:26 ]


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Een puntkomma is de plaats waar de schrijver een punt had kunnen zetten, maar verder besloot te gaan met een komma (krul)


    i wanna die with you once or twice.

    Streepjes gebruik je - hoe zal ik het zeggen - op een manier als deze.
    Een puntkomma gebruik je als een zin net niet helemaal af is maar wel had kunnen zijn; zoals deze.

    Er zijn geen heel strikte regels voor wat mij betreft (;


    And then we'll see it.