• De stelling van deze week luidt:
    Een vierdaagse werkweek is goed voor iedereen.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Voor het krijgen van genoeg rust wel. Alleen nu de samenleving steeds meer op 24/7 overgaat, is het niet meer realiseerbaar denk ik. Dan moet alles op de schop, niet alleen nationaal, maar ook internationaal. Het lijkt me mooi, maar het is niet realiseerbaar.


    26 - 02 - '16

    Dat hangt zo erg van de persoon en het beroep af! Ik denk niet dat je daar snel over kunt oordelen

    [ bericht aangepast op 25 feb 2018 - 14:12 ]


    And then we'll see it.

    Bokeh schreef:
    Voor het krijgen van genoeg rust wel. Alleen nu de samenleving steeds meer op 24/7 overgaat, is het niet meer realiseerbaar denk ik. Dan moet alles op de schop, niet alleen nationaal, maar ook internationaal. Het lijkt me mooi, maar het is niet realiseerbaar.

    Het is denk ik inderdaad neit mogelijk. Dingen moeten gebouwd, vervoerd, gemaakt, en verzonnen blijven worden. Met 4 dagen werk duurt dat veel langer.
    Maar ja, het zou meestal wel erg prettig zijn :9~


    Zoek en je zult vinden. Vindt je het niet, dan is het zoek.

    Het duurde even voordat ik de stelling goed snapte. Het houdt dus in dat het invoeren van een vierdaagse werkweek goed voor iedereen zou zijn? Ten eerste een belangrijke vraag: zouden we het weekend dan twee of drie dagen laten duren?

    Maar in elk geval:
    Ik denk niet dat het goed is voor iedereen, want door zoiets zou onderwijs nog meer tijd kosten. Nóg meer jaren op de middelbare school en nóg meer jaren opleiding. En als je hetzelfde educatiesysteem zou willen houden, moet je mensen meer laten doen in het weekend en wat is daar nou het extra nut van?

    Het zou bovenal veel verwarring veroorzaken en ik denk gewoon dat het problemen (zoals vermoeidheid, burn-outs, etc.) niet op zou lossen.

    [ bericht aangepast op 25 feb 2018 - 19:09 ]


    Time is not your enemy. You are your own enemy, and you envy time because it moves on.

    Ehh nee? Dan moeten mensen meer betaalt worden voor minder uren om rond te komen en dat kan niet. Bovendien zouden weekenddiensten dan nog duurder worden in ziekenhuizen enzo. Leuk en aardig allemaal, maar de hele economie soort in met een langer weekend imao.
    Dus mensen die een paar centen kunnen missen hebben misschien meer rust maar mensen die enorm op hun passen moet letten zijn aan de straat toegeschreven.


    i wanna die with you once or twice.

    Aaaah, a-t-on lit le manifeste du PS? :Y) Goh, ik kan hier eigenlijk niet veel over zeggen, want mijn kennis over economie is niet zo daverend goed. Ik denk dat het voor de mensen an sich een goed initiatief is, maar ik geloof niet dat het economisch haalbaar is.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Bokeh schreef:
    Voor het krijgen van genoeg rust wel. Alleen nu de samenleving steeds meer op 24/7 overgaat, is het niet meer realiseerbaar denk ik. Dan moet alles op de schop, niet alleen nationaal, maar ook internationaal. Het lijkt me mooi, maar het is niet realiseerbaar.


    I'm a warrior, and you can never hurt me again.

    Ik denk niet dat dat mogelijk is. Op zich vindt iedereen dat waarschijnlijk een fantastisch idee, maar dan willen ze nog steeds evenveel betaald krijgen. En dat gaat natuurlijk niet. :')


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Ja. ^^

    Want dan creëer je meer werk. Dus meer jobs. En dat is wel best interessant om een nieuwe economische crisis te voorkomen lijkt me. Het vraagt wat werk van de politiek, maar als ze het goed uitwerken, lijkt het me zeker haalbaar. Het is onvoorstelbaar hoeveel burn-outs er zijn. Ik werk in een organisatie waar ruim 5000 mensen werken en de verzuimgraad van langdurig zieken ligt zeer hoog, voornamelijk burn-out. Ik weet dat ik zelf ook hier zeer vatbaar voor ben, maar zolang ik mijn grenzen afbaken, valt het mee. Al zou ik 4 werkdagen ook wel zien zitten. Dat zou de stress zeker verlichten, maar dan moeten ze ook een systeem vinden dat je dan meer dan '100%' mag werken. Want ik zou er dan zeker niet mee in zitten om af en toe ook een 5e extra dag te doen. ^^
    Maar dat lijkt me geen probleem omdat er als uitzondering nu ook al een 6 dagenweek bestaat. =)

    En de mensen die iets zeggen over weekenddiensten enzo: een 4 dagenweek is niet per se van maandag tem donderdag hé. Afhankelijk van wat je met je werkgever afspreekt kan het ook een andere dag zijn dan vrijdag. Want werkgevers gaan nog altijd dezelfde dienstverlening voorzien, doorgaans 5 van de 7 dagen. Dus als iedereen maar 4 dagen werkt, is er sowieso een beurtrol. ^^


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    @ iedereen die zegt dat het zorgt voor minder burn outs en stress — dat heeft toch met de werkdruk te maken en niet met het aantal werkdagen?


    Dare schreef:
    @ iedereen die zegt dat het zorgt voor minder burn outs en stress — dat heeft toch met de werkdruk te maken en niet met het aantal werkdagen?

    In mijn ogen wel. Als ik mijn job voor een deel zou kunnen delen met iemand anders, dan is voor mij de werkdruk veel lichter. Nu werk ik met 1 ander persoon voor dezelfde regio. En moesten we beide 4 dagen werken en daarom een 3e krijgen, dan zou de werkdruk verlicht worden. Want iemand voor 4 dagen per week in dienst nemen is goedkoper dan voor 5 dagen. Dus dan is de kans al groot dat de werkgever een extra voltijdse in zou huren. ^^
    In ieder geval: voor mijn werk zou het voor minder stress zorgen. =)


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury