• ik ben een leering van het citadel college en ik doe een onderzoek naar zintuigen en ik had een paar vragen
    -hebben zintuigen invloed op elkaar? en hoe?
    -kan je zintuigen vervangen? waarom wel of niet?

    Moeilijke vragen!
    Ik denk het eerlijk gezegd wel. Mensen die blind zijn horen vaak beter, en als je verkouden bent proef je vaak niet alle smaken of zijn deze verminderd.
    Ik denk niet dat je ze kunt vervangen. Wellicht in de toekomst, als we cyborg capriolen kunnen waarmaken haha.


    We were the forever that didn't last

    Ik denk dat Google/Google Scholar/de bibliotheek een betere plaats is om dit te vragen dan hier op Q.^^


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Zintuigen hebben zeker invloed op elkaar. Neem ruiken en proeven. Als je niet kan ruiken, dan kan je ook niet proeven. Ruik maar eens aan een ui terwijl je een kracker eet xD


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Laleah schreef:
    Zintuigen hebben zeker invloed op elkaar. Neem ruiken en proeven. Als je niet kan ruiken, dan kan je ook niet proeven. Ruik maar eens aan een ui terwijl je een kracker eet xD

    dankje wel maar weetje ook hoe dat komt

    Klaar schreef:
    Ik denk dat Google/Google Scholar/de bibliotheek een betere plaats is om dit te vragen dan hier op Q.^^

    Dat en om je te helpen met je laatste vraag:
    Nee, zintuigen zijn niet te vervangen, maar het licht eraan wat je er precies mee bedoelt: Bestaande zintuigen letterlijk vervangen of vervangen door een ander bestaande zintuig. Het lichaam heeft veel mogelijkheden om een zintuig te vervangen door een ander ( je kan het zien als compensatie). Denk hierbij aan blinden. Mensen die geen zicht hebben zijn afhankelijk aan andere zintuigen zoals tast en geluid om te functioneren in ziende wereld. Een ander voorbeeld is mensen die proprioceptie missen. Proprioceptie is een zintuig dat vaststelt waar een voet of arm is. Mensen die dit missen gebruiken vaak zicht om te weten waar hun ledematen zijn.

    De reden waarom wij zintuigen niet letterlijk kunnen vervangen heeft te maken met onze zenuwen en de hersenen. Wij kunnen enigszins een aantal zintuigen weer 'laten werken' door een beschadig of niet aanwezig deel van het lichaam te vervangen met een sensor. Dit geldt volgens mij nu nog alleen voor gehoor en een paar kleine studies naar zicht, maar tast, geur, hitte en koelte bijvoorbeeld weer niet. Een goed voorbeeld is de Cochleair Implantaat (CI). Via elektrische pulsen kan een zeer slechthorende/doven enigszins weer horen. Dit is niet voor iedereen een mogelijkheid. Als het gehoorzenuw ( nervus cochlearis) beschadigt is heeft de CI geen zin. Zelfde geldt voor hersenschade door bijvoorbeeld een beroerte.


    Hopelijk geeft dat een beetje een richting. Ik studeer zelf medische techniek, dus ik weet er een beetje vanaf ^^


    Seasons will change, but I shall remain

    Volgens mij hebben tong en neus wel met elkaar te maken. Als je verkouden bent, proef je minder. Je hebt al een beetje een vooroordeel over een smaak voordat je het geproefd heb. Dus op 1, ja.

    De tweede heb ik geen flauw idee


    Zoek en je zult vinden. Vindt je het niet, dan is het zoek.

    Google is uw beste vriend, ik heb er zelf helaas gen verstand van


    And as we fall, time is frozen I know we break, but we're not broken (Aedion -> YoungbIood)

    Ik zou hier toch google (sholar) voor gebruiken. Ik denk niet dat je op Q een expert gaat vinden over zintuigen.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    jstor is ook altijd een goede manier om wetenschappelijke artikels te vinden.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried