De enige plaats waar mij over politiek leerden was tijdens de geschiedenislessen en dat ging dan voornamelijk over de historie van de partijen of de structuur van België. Dat is op zich heel interessant, want het geeft een goed beeld en een goede context, maar het vak maatschappijleer of burgerschap hebben wij nooit gehad. Ook tijdens andere lessen mondde de discussie al eens uit in politiek (godsdienst, Engels, bij god zelfs Nederlands), maar een apart vak heb ik er niet voor gehad. Behalve in het laatste jaar, waar het een seminarie was dat uit ons heel jaar drie mensen volgden (inclusief ikzelf) en dat waren zo ongeveer de meest politiek begane mensen uit mijn jaar, dus zo veel verschil heeft het niet gemaakt.
Ik vind het zeker geen slecht idee, maar het probleem is een beetje dat zoiets volgens mij snel te gekleurd wordt en dat je de rest best in geschiedenislessen kunt bespreken. Je zou sowieso bij de pure theorie moeten blijven, of geen conclusies mogen trekken als leerkracht of er héél voorzichtig mee omspringen, want men is hier begrijpelijk nogal allergisch aan politiek op school. Anderzijds is het best zielig dat er mensen zijn die onderhand in hun eerste jaar aan de universiteit zitten en nog steeds geen idee hebben wat links en recht is. :') Meer theorie omtrent politiek is sowieso nooit slecht, maar ik denk dat interesse daarvoor zelf moet groeien bij de persoon.
Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried