Voor mijn Culturele Studies masterproef doe ik onderzoek naar strong women ('sterke vrouwen') in Young Adult literatuur. Ik leg hier een link met het post-feminisme en probeer te ontdekken wat de lezers nu zelf van dergelijke vrouwelijke personages vinden. Hiervoor lees ik niet enkel wetenschappelijke literatuur, maar ook blogs, bekijk ik youtube videos, ...
Mijn onderzoek gaat vooral uit van de hypothese dat er vanuit het lezerspubliek steeds meer commentaar komt op dergelijke personages omdat "meisjes geen meisjes meer kunnen zijn". Ze krijgen meer traditioneel mannelijke eigenschappen: kracht, weinig emoties, op zichzelf gericht, ... Daarnaast is er ook de vaak terugkerende zin "ze is niet zoals alle anderen". Traditioneel vrouwelijke dingen zoals emoties tonen, van make-up houden, ... worden dan als een zwakte gezien.
Wat is jullie mening over dergelijke personages in Young Adult literatuur? Is er iets waar je je aan stoort of juich je dergelijke personages helemaal toe?
Opgelet: als je wilt dat ik je antwoord niet verwerk ik mijn masterproef (dit zal uiteraard anoniem gebeuren, maar het kan wel zijn dat ik je exacte woorden aan de hand van een citaat overneem om bijvoorbeeld een standpunt of theorie te verduidelijken), wil je dat dan expliciet vermelden?
The soul needs autumn.