Nee. Dat is zo'n catchphrase van bepaalde politieke partijen en het is verkeerd. Ik ben het er helemaal mee eens regeringen in deze landen te veel misbruik maken van het geld dat ze krijgen, maar het vervangen door "middelen" is belachelijk. Ik heb het ooit eens zo verwoord zien staan, en ik ben het er eigenlijk wel mee eens: "Men zegt dat je hen geen vissen moet geven. Men zegt dat je hen moet leren vissen. Ik vind dat je hen vishengels moet leren maken."
Nu, die vissen zijn een stom voorbeeld en over het algemeen weet men in ontwikkelingslanden beter hoe je vishengels moet maken dan de gemiddelde mens hier, maar mijn punt is dat je moet investeren in het zélf laten ontwikkelen van een goed werkende economie. Je moet geen economie voor hen ontwikkelen, want dat werkt niet. We hebben de kennis van het gebied, de geschiedenis, de cultuur en allerlei andere factoren gewoon niet goed genoeg. Dat is een fout die we vaak maken: omdat iets hier werkt, betekent nog niet dat het elders werkt.
Dus ja, we moeten geld geven. Want als je daar zelf structuren gaat zetten, stuiken die inéén op het moment dat je er weer wegtrekt. Men is veel meer met geld dan met materiaal, al ga je me niet horen ontkennen dat er problemen zijn met de manier van besteden van dat geld. Maar dat geldt voor alles. Dat is niet alleen een probleem in ontwikkelingslanden.
[ bericht aangepast op 28 jan 2018 - 14:13 ]
Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried