• Dus... Ik vertrek over 3-4 weken naar Thailand, maar heb nog helemaal niks kunnen plannen. Iemand aanraders qua must-sees en uitstappen en dergelijke? Heel veel bedankt!


    I hate being bipolar, it is awesome.

    Yes, me! Verschillende keren.

    Ga je naar het noorden of zuiden? Wat voor vakantie wil je? Dingen zien? Strand?

    Ik zal hier straks uitgebreider op reageren, dan zit ik op mijn laptop.


    Wel, ik verblijf bij een Thaise vriendin. Zij woont in Nonthaburi, een boogscheut van Bangkok. Maar het stadsleven is niet aan mij besteed, ik wil liever naar de mooie stranden en wat cultuur opsnuiven. Ik heb nu al heel wat parken opgeschreven, maar vroeg me af of er dingen zijn die ik zeker niet mag vergeten. 😊


    I hate being bipolar, it is awesome.

    Ben je alleen op zoek naar dingen rond Bangkok? Of ben je ook bereid te reizen en ergens anders te slapen? Oh, en hoe lang ga je?


    Ik ga 16 dagen, vliegen inbegrepen. Ik heb al veel opgeschreven in het noorden, Chiang Mai en Chiang Rai. Maar ik weet eigenlijk niet of mijn vriendin bereid is écht óveral mee naartoe te gaan. Zij heeft die dingen al duizend keer gezien, denk ik. Maar 't zou zonde zijn om enkel Bangkok te doen, als ik daar twee weken ben.


    I hate being bipolar, it is awesome.

    Nee maar ik wil wel met je ruilen haha (:


    And then we'll see it.

    Algemeen
    • Bekijk de website www.backpackeninazie.nl eens. Daar staan niet alleen verschillende routes op, maar ook veel tips over hoe ergens te komen, wat te doen en verschillende andere gemakkelijke tips voor reizen in Azië.
    • Blijf niet hangen op dezelfde plaats als de persoon waar je verblijft niet verder wil reizen, dat is zó veel zonde omdat het land zo prachtig is en je zo veel kan doen en zien. Daarnaast heb ik mezelf nooit ofte nimmer onveilig gevoeld in Thailand en is het heel gemakkelijk om daar alleen te reizen (zelfs als vrouw). Als je alleen wil zijn, ga je lekker alleen op pad. Maar het is ook gemakkelijk om daar contacten te leggen met andere personen (zowel lokale inwoners als reizigers).
    • Reis tussen je verschillende bestemmingen met een minivan. Die wordt volgepropt, maar ze zorgen er altijd voor dat de toeristen een ruime plek hebben. Het is super goedkoop en op de snelweg rijden ze goed door (geen file's) waardoor je niet lang onderweg bent (relatief gezien, dan). Mocht je minder tijd hebben, kun je altijd Skyscanner in de gaten houden op zoek naar goedkope vliegtickets, soms zitten er pareltjes tussen!

    Noorden
    • Bangkok — een stad met veel kanten (zowel lelijk en stinkend als indrukwekkend en prachtig). Als je weet waar je moet zoeken, is het ontzettend leuk om hier een paar dagen rond te wandelen om al het moois te bekijken, bijvoorbeeld: Grand Palace (koninklijk paleis), Wat Arun, Wat Benchamabophit, Wat Pho (enorme gouden, liggende Boeddha) en Wat Phra Kaew. Wat ook ontzettend leuk is om te doen in Bangkok, is een boottocht maken op de rivier die dwars door de stad loopt zodat je de stad van een afstand kan bekijken. Dit kan gewoon met de 'local' boot (waar ook de lokale inwoners mee gaan) waardoor je niet meer dan €0,50 kwijt zal zijn voor een ritje van ongeveer een half uur. Daarbij kan je op verschillende plekken in / uit stappen, waardoor je dit kan combineren met verschillende tempels (degene die ik hiervoor heb genoemd).
    Binnen Bangkok kun je heel gemakkelijk reizen met de metro of de 'skytrain'. Beiden gemakkelijk in gebruik (voor toeristen) en ontzettend goedkoop. Bij een informatiestand kan je een kaart halen (gratis) met het metro en 'skytrain' systeem erop, zodat je kan kijken waar je naartoe moet. Natuurlijk is het nemen van een taxi ook handig — super goedkoop, maar pas op dat ze altijd de meter aanzetten, anders betaal je te veel (alsof weinig in vergelijking met Nederland). Als je alleen bent, kan je ook met een 'mototaxi' gaan, dat is een (brom)motor met een taxi chauffeur erop met een oranje hesje aan. Dat is vaak sneller dan een gewone taxi, omdat de (brom)motors overal snel doorheen kunnen. Moet je daarvoor bang zijn? Nee, die mensen groeien op met zo'n rijstijl en wij nette Nederlands zijn dat gewoonweg niet gewend.
    Tijdens mijn verblijf in Bangkok heb ik geslapen in het Saphaipae Hostel — niet te groot, schoon en geweldige bedden. Daarnaast ligt het niet in het standaard backpackersgedeelte waardoor je 's avonds niet dood wordt gegooid met bonkende muziek. Plus, het ligt maar vijf minuten wandelen van een 'skytrain' station vandaan.
    Hetgeen veel wordt aangeraden (maar wat ik helaas niet heb gedaan / kunnen doen) zijn de 'floating markets' rondom Bangkok, bijvoorbeeld: Amphawa Floating Market, Damnoen Saduak Floating Market, Taling Chan Floating Market, Tha Kan Floating Market. Daarnaast zijn er dagtrips die je vanuit Bangkok kan maken naar plaatsen waar je schijnbaar prachtige tempels kan bewonderen, namelijk Ayutthaya en Kanchanaburi. Van de backpackers die ik in Thailand tegen ben gekomen, heb ik voornamelijk Ayutthaya aangeraden gekregen.
    • Chiang Mai — ietwat grote stad (dit was eerst de hoofdstad van Thailand), maar met pareltjes van bezienswaardigheden waardoor je er een paar dagen zoet kan zijn, waaronder: Wat Chedi Luang, Wat Chiang Man, Wat Phra Sing en Wat Phratat Doi Suthep. Daarnaast is er in Chiang Mai vaak een avondmarkt die verschillende straten lang is en waar je echt de mooiste spulletjes kan kopen. Vanuit Chiang Mai worden een héleboel tochten aangeboden naar de zogenaamde 'elephant rescue centers'. Ontzettend leuk om te doen, maar doe van te voren wel voldoende research op internet — ga alleen naar zulke centers als ze géén ritjes op olifanten aanbieden en waar de olifanten daadwerkelijk worden opgevangen (het toerisme daar wordt als bron gebruikt om eten voor de olifanten te kopen). Vanuit Chiang Mai worden er ook veel trekkings de jungle in aangeboden. Zelf heb ik dit niet gedaan, omdat ik niet zo'n jungle persoon ben. (':
    Wat echt geweldig is om te doen hier (en hoogstwaarschijnlijk één van mijn leukste bezigheden in vier maanden backpacken) is een Thaise kookcursus. Daar leer je niet alleen traditionele gerechten te maken, maar krijg je ook veel uitleg over de kruiden en de plaats waar het eten wordt gekocht (de markt). Zelf ben ik bij 'Asia Scenic Thai Cooking School' geweest en dat is écht een aanrader (je bent daar een volledige dag aan kwijt).
    • Chiang Rai — leuke stad met prachtige bezienswaardigheden met als hoogtepunt Wat Rong Khun (witte tempel). Daarnaast is er iedere avond een avondmarkt in Chiang Rai en die mag je écht niet missen — in het midden van de markt is een gigantische plein met allerlei voedselkraampjes er omheen, op dat plein staan plastic tafels en stoelen en nadat je je eten bij een kraampje hebt gehaald, ga je zitten en genieten van een Thaise dansshow.
    Tip voor overnachtingen in Chiang Rai: Mercy Hostel, één van de betere plaatsen waar ik heb geslapen in vier maanden (fijne bedden, prettige atmosfeer, geweldig personeel, grote gemeenschappelijke ruimte, et cetera).
    • Pai — klein, schattig hippie dorpje in de bergen (daar kan je alleen naartoe vanuit Chiang Mai). Let op, daar zitten veel backpackers joints te roken en is het niveau van dreadlocks en hippie broeken stukken hoger dan in de rest van Thailand. (': Daar moet je van houden. De tijd die ik daar heb doorgebracht, besteedde ik voornamelijk aan rond rijden in de omgeving op een (brom)motor om zo verschillende watervallen op te zoeken — Pai heeft namelijk een prachtige omgeving (er is bijvoorbeeld ook 'Pai Canyon', wat ze een mini Grand Canyon noemen). Oh, en een kleine tip als je daar naartoe gaat: rondom Pai zit een bedrijfje dat daar aardbeien verbouwt en daar ook allerlei shakes van verkoopt in een super schattige tuin en die zijn echt Goddelijk.

    Zuiden
    • Hua Hin — rustig badplaatsje op ongeveer drie uur rijden van Bangkok af. Fijn om aan het strand te liggen en een paar dagen te relaxen voordat je weer terug moet naar huis.
    • Koh Samui — rustig eiland waar je aan het strand kan liggen. Zelf vond ik dit een minder eiland — het is té groot om er gemakkelijk een rondje te maken en er is meer sprake van het massa toerisme (veel Engelsen en Russen die komen om te drinken).
    • Koh Tao — hét eiland om je duikbrevet te halen of om in een hangmat te chillen met een cocktail in je hand. 's Avonds zijn er vuurshows op het strand, waarna het strand verandert in een openlucht bar / discotheek. Daar leeft alles en iedereen alsof de rest van de wereld niet bestaat, waardoor je een super chille vibe krijgt (een echt vakantiegevoel).


    Oké de informatie is iets langer geworden dan ik gedachten had. :W


    Koffie schreef:
    Nee maar ik wil wel met je ruilen haha (:


    Op ruilen zeg ik neen, maar je mag altijd mee!
    - de vlieger zit wel al vol... 🤔

    [ bericht aangepast op 10 jan 2018 - 19:22 ]


    I hate being bipolar, it is awesome.

    Cresswell schreef:
    Oké de informatie is iets langer geworden dan ik gedachten had. :W


    Ik dacht net hetzelfde 😂 maar des te beter! Je kent het precies heel goed! Heel veel bedankt voor je hulp en tijd! X


    I hate being bipolar, it is awesome.

    Neee, jammer genoeg niet, hehe.


    Don't walk. Run, you sheep, run.