• Of eigenlijk minder Merkel, want haar partij heeft erg veel kiezers verloren, maar wel lánger Merkel. Ze krijgt een vierde regeerperiode! Niemand valt flauw van dit nieuws, want ze werd praktisch gisteren al tot winnaar gekroond, nog voor de allereerste stem. Er zijn wel andere dingen gebeurd die toch een beetje voor een aardverschuiving zorgen.

    Voor de mensen die in de war zijn: er waren vandaag verkiezingen in Duitsland voor de Bundestag, het Duitse parlement. Ja, op een zondag. Ik snap er ook weinig van. (nerd)

    Het laatste nieuws van nu.nl:

    Exitpolls: Duitse bondskanselier Merkel op weg naar verkiezingswinst

    Uit de eerste exitpeilingen na de Duitse stembusgang blijkt zondagavond dat de christen-democratische CDU van bondskanselier Angela Merkel, zoals al werd verwacht, afstevent op een verkiezingsoverwinning.

    Het CDU/CSU-blok komt volgens de exitpolls uit op ongeveer 33 procent van de stemmen, ongeveer 8 procent minder dan bij de vorige verkiezingen. Desondanks is Merkels partij nog ruim de grootste.

    De sociaaldemocratische SPD blijft steken op 21 procent.

    De partij die op een ander vlak als winnaar uit de verkiezingsstrijd lijkt te komen is het populistische Alternative für Deutschland (AfD). Het ligt op koers om als rechts-populistische partij de derde partij in de Bondsdag te worden. Volgens de exitpolls komt de partij uit op 13 procent van de stemmen.

    Het verlies van de SPD levert een probleem op voor Merkel. De sociaaldemocraten hebben zondagavond direct laten weten door het verlies geen zin meer te hebben in een nieuwe regeerperiode. Merkel zal dus op zoek moeten naar andere partijen om een coalitie mee te vormen.

    Een mogelijkheid daarbij is de 'Jamaica'-optie, waarbij Merkel een coalitie vormt met de democraten van de FDP en de Groenen. Geen van de partijen lijkt echter heel erg warm te lopen voor een coalitie met partijen die ideologisch enorm verschillen.


    Maar wat betekent dit nou allemaal? Als je mijn samenvatting wilt, in het soort-van-kort:
    > Merkel wint! Dit is exact 0,0% verrassend, want er is eigenlijk geen realistisch alternatief voor haar op het Duitse politieke toneel. Daarvoor is ze gewoon te bad ass, zeg maar.
    > Het CDU/CSU, Merkels partij, is van 41% naar 33% gegaan. Veel van hun stemmers zijn overgelopen naar de AfD.
    > De sociaaldemocraten (SPD), die samen met Merkels partij regeerden de afgelopen vier jaar, hebben hun slechtste resultaat behaald in... ooit. (Nederlandse kiezers krijgen hiervan mogelijk flashbacks naar de recente PvdA nederlaag. Dat is zeer terecht.)
    > De linkse en groene partijen, Die Linke en Die Grünen (geniet van de creativiteit in naamkeuzes, mensen), hebben wat winst behaald. Klamp je aan dit lichtpuntje vast.
    > Wannnnt niemand kan hier echt blij om zijn, want raad eens wie er ook plotseling in het parlement zullen verschijnen met 13,6% van de stemmen? De nazi's!
    > Niet dat ze zichzelf zo noemen, natuurlijk. Ze vinden het leuker als je ze de AfD noemt (Alternative für Deutschland), maar aangezien ze ondertussen ook roepen dat Duitsers trots moeten zijn op hun soldaten uit de Tweede Wereldoorlog, is enige verwarring begrijpelijk. AfD is nu de derde grootste partij van Duitsland, terwijl ze bij de vorige verkiezingen nog geen enkele zetel hadden.

    tl;dr: Duitsland, ons gigantische buurland en een van de machtigste landen in de EU, houdt weliswaar Merkel aan het stuur, maar iets meer dan één op de acht Duitsers leidt aan geheugenverlies voor de periode tussen 1940 en 1945, en heeft ervoor gestemd om kleine, rechthoekige snorretjes weer in de mode te brengen.

    tl;dr voor de tl;dr: help europa brandt


    Yay! Dit was mijn zonnige perspectief op recente gebeurtenissen. Hebben jullie iets meegekregen van de Duitse verkiezingen? Wat vinden jullie van de uitslag? (fish)


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Mijn vriend, die origine Duits is, zegt dat AfD Duitsland zal vernietigen. Ik kan hem begrijpen, want hun standpunten zijn erg, maar dan ook erg verontrustend.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Statesman schreef:
    Mijn vriend, die origine Duits is, zegt dat AfD Duitsland zal vernietigen. Ik kan hem begrijpen, want hun standpunten zijn erg, maar dan ook erg verontrustend.


    Jep! Ik vrees dat hij gelijk heeft. (nerd) Dat is ook precies waar mijn Duitse moeder en haar hele familie bang voor zijn.

    Ik heb mijn oma oprecht nog nooit zo bezorgd gezien als wanneer het over de huidige politieke situatie in haar land gaat. Mijn opa verbergt het beter, maar ze zijn allebei doodsbang, en ik haat het.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Square schreef:
    (...)

    Jep! Ik vrees dat hij gelijk heeft. (nerd) Dat is ook precies waar mijn Duitse moeder en haar hele familie bang voor zijn.

    Ik heb mijn oma oprecht nog nooit zo bezorgd gezien als wanneer het over de huidige politieke situatie in haar land gaat. Mijn opa verbergt het beter, maar ze zijn allebei doodsbang, en ik haat het.


    Ik hoef alleen al over AfD te beginnen en mijn vriend wordt boos. Hij noemt iedereen die op AfD stemt Nazi’s, dus zo heftig is het eigenlijk. Best erg als zelfs hij dit al zegt, een volbloed Duitser. Boah. Ik hoop echt dat mensen stoppen met zo dom te zijn, want dit gaat heel naar uitpakken zo.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Statesman schreef:
    (...)

    Ik hoef alleen al over AfD te beginnen en mijn vriend wordt boos. Hij noemt iedereen die op AfD stemt Nazi’s, dus zo heftig is het eigenlijk. Best erg als zelfs hij dit al zegt, een volbloed Duitser. Boah. Ik hoop echt dat mensen stoppen met zo dom te zijn, want dit gaat heel naar uitpakken zo.


    Hij is absoluut niet de enige! Er is een soort Duitse versie van programma's zoals Zondag met Lubach en de Daily Show, en daarin werden ruimschoots Hitlersnorretjes en hakenkruisen gebruikt in het stuk over de AfD. Er was een stukje waarin twee partijleden voetbalshirts droegen, maar hun nummers waren 33 en 45, de periode dat Hitlers partij aan de macht was. Ze waren niet subtiel in waar ze de AfD mee vergeleken.

    Maar ik ben ergens blij te horen dat hij er zulke negatieve gevoelens over heeft, want dat is naar mijn idee een positief ding, hoe op de kop dat ook klinkt.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Alexander Gauland, leider van de AfD: "We zullen op Merkel jagen en ons land weer herveroveren!"

    Want dat klinkt totaal niet zorgwekkend of als iets wat zou kunnen voorkomen in een Buzzfeed quiz met de titel "Is het een quote van echte politici uit 2017, of iets wat Hitler heeft gezegd?"


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    OVERIGENS, hier is een extreem ironisch fun fact: een "Gau" is een naam voor een kleine administratieve regio, zoiets als een gemeente. De term werd gebruikt in de Middeleeuwen en later in nazi-Duitsland door de letterlijke nazi's. De huidige voorman van de AfD heet Gau-land. Ha. Much fun.

    En nu zal ik mijn mond weer houden, want er komen alleen nog bittere dingen uit en dat is niet wie ik wil zijn. Bah.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Ik vind het ook heel erg verontrustend dat AfD naar het parlement mag. Ik had gehoopt dat op zijn minst de Duitser wel zouden beseffen wat zo'n partij kan aanrichten als je ze teveel macht en vrijheid geeft.


    Queer zijn is gewoon alles

    Ik moet eerlijk bekennen dat ik het nieuws niet echt volg, en de Duitse politiek al helemaal niet, maar nu ben ik toch wel nieuwsgierig geworden. Wat zijn de standpunten van de AfD dan, dat het zoveel haat oproept?


    "It doesn't matter who you are or what you look like, so long as somebody loves you."

    Square schreef:
    (...)

    Hij is absoluut niet de enige! Er is een soort Duitse versie van programma's zoals Zondag met Lubach en de Daily Show, en daarin werden ruimschoots Hitlersnorretjes en hakenkruisen gebruikt in het stuk over de AfD. Er was een stukje waarin twee partijleden voetbalshirts droegen, maar hun nummers waren 33 en 45, de periode dat Hitlers partij aan de macht was. Ze waren niet subtiel in waar ze de AfD mee vergeleken.

    Maar ik ben ergens blij te horen dat hij er zulke negatieve gevoelens over heeft, want dat is naar mijn idee een positief ding, hoe op de kop dat ook klinkt.


    Serieus? Wat een gekken, zeg!

    Ja ik ook, hahah. Geeft wel een geviel van geruststelling. Maar sowieso, als hij voor het AfD zou zijn, zou hij nooit een relatie aangaan met iemand die puur Hollands is, omdat AfD alleen volle Duitsers wil.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    AfD 26,1%


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Chlorisse schreef:
    Ik moet eerlijk bekennen dat ik het nieuws niet echt volg, en de Duitse politiek al helemaal niet, maar nu ben ik toch wel nieuwsgierig geworden. Wat zijn de standpunten van de AfD dan, dat het zoveel haat oproept?

    + die van Merkel? Heb weleens van haar gehoord, maar niet (actief) gevolgd.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Chlorisse schreef:
    Ik moet eerlijk bekennen dat ik het nieuws niet echt volg, en de Duitse politiek al helemaal niet, maar nu ben ik toch wel nieuwsgierig geworden. Wat zijn de standpunten van de AfD dan, dat het zoveel haat oproept?


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik had het wel gehoord van de verkiezingen. Ik hield me er verder echter totaal niet mee bezig.
    Maar na het lezen van jouw samenvatting, dacht ik echt: Wow, dat is echt wel een beetje mis. Krijg er gewoon de kriebels van als ik het lees.
    En ik vind Merkel altijd wel goed bezig, dus ik vind het niet erg dat ze blijft :Y)


    It's never gonna happen, Guys.

    Ik kreeg flashbacks naar onze eigen verkiezingen :'D


    Slowly, yet surely I am slipping into the role that was made just for me.

    Debbaut schreef:
    Ik vind het ook heel erg verontrustend dat AfD naar het parlement mag. Ik had gehoopt dat op zijn minst de Duitser wel zouden beseffen wat zo'n partij kan aanrichten als je ze teveel macht en vrijheid geeft.


    Een hele hoop Duitsers zijn dat met je eens, maar zo'n 12,6% niet, lijkt het. (no_chears)



    Chlorisse schreef:
    Ik moet eerlijk bekennen dat ik het nieuws niet echt volg, en de Duitse politiek al helemaal niet, maar nu ben ik toch wel nieuwsgierig geworden. Wat zijn de standpunten van de AfD dan, dat het zoveel haat oproept?


    De AfD is een partij die streng anti-immigratie is. Dat gaat zo ver dat ze zelfs een negatieve migratie willen in de komende paar jaren, wat zou betekenen dat er meer mensen het land moeten verlaten dan er binnenkomen. Dat is onrealistisch, maar niet op zichzelf genoeg voor dit soort backlash, natuurlijk.

    Het echte probleem zit in uitspraken die meerdere leden van de partijtop hebben gedaan, en hoe ver die gaan en hoe dicht ze in de buurt komen van letterlijke Hitlerquotes. Ze roepen een hoop dingen over "das Volk" en "ons land" en gaan recht in tegen zeventig jaar Duitse herinneringscultuur, wat min of meer betekent dat de Duitsers de oorlog niet wilden vergeten en daar lessen uit wilden blijven trekken. Dat lijkt de AfD niet nodig te vinden, en zelfs te zien als een onderdrukking van heel Duitsland. Alexander Gauland (AfD voorman) heeft geroepen dat Duitsers trots zouden moeten zijn op hun soldaten in de oorlog, Björn Höcke (voorzitter in Thüringen) heeft over het holocaustmonument in Berlijn gezegd dat de Duitsers het enige volk ter wereld zijn dat "een gedenkteken der schande" in haar hoofdstad heeft geplaatst, en Marcus Pretzell (voorzitter in Noordrijn-Westfalen) heeft gezegd dat grensbewaking alleen nut heeft als de bewakers hun wapens ook mogen gebruiken om "te waarschuwen, te verwonden of indien nodig te doden" (let wel dat het hier nog steeds om immigratie van onschuldige mensen gaat, zelfs al willen ze illegaal de grens oversteken). Gauland heeft geklaagd dat het nationale voetbalteam niet meer echt "Duits" is en over Boateng, een populaire Duitse voetballer met een donkere huidskleur, gezegd dat mensen hem wel leuk vinden spelen, maar hem niet als buurman zouden willen - dat soort shit is behoorlijk onbeschaamd racisme.

    Oh, en dan is er nog iets wat regelmatig terugkomt, en dat is dat AfD'ers zich zorgen maken dat de echte Duitser door de immigratie in een "grote, Europese brij" zal opgaan. Het komt erop neer dat ze zich zorgen maken dat het Duitse ras niet puur genoeg zal blijven.

    Dit zijn allemaal dingen die jarenlang extréém taboe zouden zijn geweest in Duitsland. De oorlog is pas zeventig jaar geleden en er zijn nog steeds mensen in leven die dat zelf hebben meegemaakt, en Duitsland heeft in die zeven decennia zijn uiterste best gedaan om weer op te krabbelen en op een respectvolle manier te leren omgaan met hun oorlogsverleden. De AfD heeft daar lak aan en voedt zich, erg succesvol, op een gevoel van frustratie onder delen van de Duitse bevolking. Ze zeggen daarbij dingen die griezelig, angstaanjagend herkenbaar zijn uit de geschiedenis en geven mensen een excuus om meningen te uiten die jarenlang not done waren - met goede reden, echter.

    En dan is er natuurlijk nog het leuke detail dat er een grote extreem rechtse vleugel binnen de partij is, met het soort types dat bij protesten daadwerkelijk hakenkruisen op hun mouw speldt. Officieel is dat niet waar de partij voor staat, maar onofficieel is dat precies het publiek waar ze op inspelen met alles wat ze zeggen en de manier waarop ze die dingen verwoorden.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan