Of eigenlijk minder Merkel, want haar partij heeft erg veel kiezers verloren, maar wel lánger Merkel. Ze krijgt een vierde regeerperiode! Niemand valt flauw van dit nieuws, want ze werd praktisch gisteren al tot winnaar gekroond, nog voor de allereerste stem. Er zijn wel andere dingen gebeurd die toch een beetje voor een aardverschuiving zorgen.
Voor de mensen die in de war zijn: er waren vandaag verkiezingen in Duitsland voor de Bundestag, het Duitse parlement. Ja, op een zondag. Ik snap er ook weinig van.
Het laatste nieuws van nu.nl:
Exitpolls: Duitse bondskanselier Merkel op weg naar verkiezingswinst
Uit de eerste exitpeilingen na de Duitse stembusgang blijkt zondagavond dat de christen-democratische CDU van bondskanselier Angela Merkel, zoals al werd verwacht, afstevent op een verkiezingsoverwinning.
Het CDU/CSU-blok komt volgens de exitpolls uit op ongeveer 33 procent van de stemmen, ongeveer 8 procent minder dan bij de vorige verkiezingen. Desondanks is Merkels partij nog ruim de grootste.
De sociaaldemocratische SPD blijft steken op 21 procent.
De partij die op een ander vlak als winnaar uit de verkiezingsstrijd lijkt te komen is het populistische Alternative für Deutschland (AfD). Het ligt op koers om als rechts-populistische partij de derde partij in de Bondsdag te worden. Volgens de exitpolls komt de partij uit op 13 procent van de stemmen.
Het verlies van de SPD levert een probleem op voor Merkel. De sociaaldemocraten hebben zondagavond direct laten weten door het verlies geen zin meer te hebben in een nieuwe regeerperiode. Merkel zal dus op zoek moeten naar andere partijen om een coalitie mee te vormen.
Een mogelijkheid daarbij is de 'Jamaica'-optie, waarbij Merkel een coalitie vormt met de democraten van de FDP en de Groenen. Geen van de partijen lijkt echter heel erg warm te lopen voor een coalitie met partijen die ideologisch enorm verschillen.
Maar wat betekent dit nou allemaal? Als je mijn samenvatting wilt, in het soort-van-kort:
Yay! Dit was mijn zonnige perspectief op recente gebeurtenissen. Hebben jullie iets meegekregen van de Duitse verkiezingen? Wat vinden jullie van de uitslag?
"Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan