Ik ben zeer onzeker over mijn lichaam (en jej moeder en zuster zijn letterlijk grassprieten en Leah is vet af). Ik heb immense faalangst. Eigenlijk is die zo groot dat ik de helft van de tijd niet eens meer aan bepaalde zaken begin uit angst te falen, het niet goed genoeg te doen, te denken dat anderen het zullen zien en me erop zullen veroordelen. Bang te zijn dat mensen gaan denken dat ik het niet kan, wat mijn angst enkel maar zou bevestigen. Bang zijn om afgewezen te worden. Jammer genoeg heb ik op die manier al heel wat dromen laten liggen.
Ook op andere vlakken ben ik vrij onzeker. Is dit wel goed genoeg? Kan het niet verkeerd geïnterpreteerd worden? Gaan anderen het goed genoeg vinden? Gaan anderen mij wel goed genoeg vinden? Gaan ze me wel leuk/fijn/slim/bezorgd genoeg vinden? Ga ik niet overkomen als een bemoeial? enzoverder enzovoort. Dit soort vragen spoken continu door mijn hoofd. En als mensen dan kritiek geven, komen weer andere vragen spoken: Doe ik dit verkeerd? Waarom doe ik dit verkeerd? Heb ik iets fout gedaan? Wat heb ik fout gedaan? Wat kan ik doen om het goed te maken? "Of gedachten als: Ik had dit moeten weten.", "Ik had het moeten zien."
Long story short: ik neem mezelf alles kwalijk. Ik neem het mezelf kwalijk als iemand tegen me aanloopt ("had ik maar moeten kijken of niemand aan kwam lopen"), als ik per ongeluk tegen iemand aanloop (logisch), als iemand iets laat vallen ("als ik nou maar dat glas gaan halen was"), maar ook veel grotere dingen waar ik helemaal niets aan kan veranderen, letterlijk wereldproblemen en zo. Dat ik mezelf dat kwalijk neem, heeft ook geen super positief effect op mijn zelfbeeld. :')
Maar dan weer denk ik van: ik overdrijf. Iedereen heeft dat. Je stelt jezelf aan, Leah. Ik ben letterlijk onzeker over elke vezel van mijn lijf, over alles wat ik doe en niet doe, over alles wat ik ben en niet ben. Maar hé, dat heeft iedereen, I guess, so yeah, wederom die: Leah, je stelt jezelf aan.
[ bericht aangepast op 10 aug 2017 - 11:25 ]
Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried