Hier de overige vragen, waarvan één van Adsthetic die ik vergeten was. Pfoeh, het voelt fijn om weer op een laptop te kunnen typen zeg.
@Adsthetic
Jan is een moderator en Piet's beste vriend. Jan weet alles over Piet en vice versa. Op een dag hebben ze knallende ruzie en Jan opent een topic waarin hij een heel duidelijke steek onder het water geeft aan Piet. Iets in de trant van: "Piet chanteert me om informatie door te geven." Piet reageert er dan op en onthult dat Jan hem soms dingen uit het modforum zegt. Beide partijen komen naar jou voor bemiddeling. Hoe pak je de case aan?
Ik zorg eerst dat ze allebei precies hun problemen op tafel leggen. Wat hen precies stoort aan de ander, hoe ze zich daar allebei bij voelen, maar ook het complete verhaal. Dan hoop ik dat beide partijen in ieder geval begrijpen waarom de ander zo heeft gehandeld. Dit doe ik vooral met vragen in de trant van: ''Piet, snap je waarom Jan dat heeft gedaan?'' of, ''Jan, hoe denk je dat Piet zich daarbij voelde?'' Als alles op tafel ligt kunnen we verder.
Hopelijk komen we dan tot een oplossing. Het kan best zijn dat de één er niks meer voor voelt om bevriend te blijven met de ander. Dan is het doel dat ze weer samen door een deur kunnen en geen wrok meer koesteren. Als ze allebei eigenlijk wel spijt hebben van hun acties, en het wel goed willen maken dan ga ik richting een oplossing. Hierbij horen dan bepaalde afspraken en beloftes, en dan hoop ik dat ze zich daar aan houden.
Daarnaast laat ik Jan wel even weten dat hij iets heeft gedaan wat echt niet kan. Jan is een moderator en heeft een voorbeeldfunctie, en moet beter weten dan gelijk een topic in het open te gooien over de streken van Piet. Het lijkt me dat de andere moderators precies besluiten wat er met Jan gedaan moet worden, maar daar bied ik wel even mijn bemiddeling aan.
@Eledhel
In hoeverre zullen jouw levenservaringen (bijvoorbeeld je schoolsituatie, werkervaring, sociale ontwikkeling etc.) meespelen in jouw rol als bemiddelaar? Voorbeeldje: stel, je bent vroeger bijvoorbeeld ontzettend gepest geweest, dan kan een ruzie die jij moet oplossen best triggerend werken, of iets in die richting. Idk ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel.
Ik ben niet écht gepest, maar wel veel buitengesloten. Ik ben altijd een beetje een buitenbeentje geweest, en daardoor heb ik geleerd om de meningen van anderen mezelf niet te persoonlijk aan te trekken en voor mezelf op te komen. Mocht iemand in de bemiddeling mij persoonlijk aanvallen, dan weet ik vrij zeker dat ik daar kalm op kan reageren, en goed kan handelen. Daarnaast is mijn hele filosofie gebaseerd op hoe ik mensen heb zien handelen, aangezien ik beter ben in het observeren van mensen dan socializen.
Stel, je bent heel actief in het LJH-topic en er is daar een grote ruzie, waar een paar van jouw vrienden bij betrokken zijn. Hoe los je dit op?
Ehm, dat vind ik een lastige, aangezien er al wat zaken voor mij worden bepaald. Ik zie mezelf nou niet echt snel actief worden in het LJH-topic, en daarnaast heb ik nauwelijks vrienden op Q. Wel mensen waar ik goed mee overweg kan, maar ik denk niet dat dat me zou tegenhouden van een objectieve aanpak.
Maar goed, laten we zeggen dat dit wel gebeurd. Ik denk dat ik iets scherper zou zijn met bemiddeling aanbieden, maar verder zou ik geen andere aanpak hebben dan normaal.
@Baudelaire
Wat vind jij dat je kunt toevoegen aan het huidige bemiddelaarsteam. Wat voor kwaliteiten zorgen ervoor dat we ons als team beter kunnen inzetten voor de users?
Ervaring met Quizlet? Niet dat de andere kandidaten dat niet hebben, maar ik denk toch dat dit één van mijn sterkere punten is. In de 6 jaar die ik op Q heb gezeten heb ik flink geobserveerd hoe het er aan toegaat en wat voor soort conflicten er vaak optreden. Daarnaast ga ik graag ruimdenkend te werk en kan ik goed samenwerken. Ik ben altijd wel flexibel in de samenwerking, en ik klamp me nooit erg koppig vast aan mijn eigen mening.
@Sacramental
2.1 Stel: je kunt niet omgaan met één (of meerdere) bemiddelaars of crewleden, hoe zou je dat behandelen? Wat zou je aanpak en houding zijn?
Ik ben niet echt iemand die erg van confrontatie houdt (een eigenschap waar ik nog echt aan moet werken), dus waarschijnlijk zal ik me zoveel aanpassen als ik kan. Mocht het echter echt niet meer kunnen, dan zou ik mijn problemen even netjes bij dit persoon neerleggen en samen tot een oplossing komen. Als het té erg botst (wat ik me niet kan voorstellen, aangezien ik best wel flexibel ben), dan probeer ik er voor te zorgen dat ik zo min mogelijk met deze persoon werk.
2.2 Wat als je het op een respectvolle manier verteld hebt en het contact verbeterd niet tussen jullie?
Hm, dat zou jammer zijn. Ik zou ten eerste proberen om precies op tafel te leggen wat, van de ander zijn/haar aanpak, er niet werkt voor mij. En andersom. Dan probeer ik diegene zo min mogelijk te betrekken bij mijn werk, en me zo min mogelijk te bemoeien met dat van haar/hem. Als het op een gegeven moment erg botst, dan zoek ik een derde partij en mening om te bemiddelen.
3. Hoe reageren jullie op ruzies in het echte leven? Niet alleen van jezelf, maar tevens van je vrienden / familie / collega’s, noem het maar op.
Om eerlijk te zijn neem ik wel vaak de rol van bemiddelaar aan. Aangezien emoties net iets sneller oplopen in het echte leven dan op het internet, zeggen mensen vaak iets waar ze later spijt van hebben. Ik probeer vaak in ieder geval de ruzie even te sussen, zodat ze normaal verder kunnen praten als ze weer helder kunnen denken. Dan gaat het eigenlijk meer richting een discussie. Daarnaast heb ik wel altijd de neiging om het op te nemen voor een partij die niet zo goed uit de woorden komt, en waarvan ik wel begrijp wat er bedoelt wordt. Ik bemiddel ook vaak als mijn zusjes ruzie hebben, maar daaronder valt vooral het van ze uit elkaar houden als het tot een punt van geweld komt.
Zelf ben ik altijd redelijk kalm in een ruzie. Ik moet zeggen dat ik me niet kan herinneren wanneer de laatste keer was dat ik ruzie had met iemand buiten mijn familie, maar in mijn familie treden er nog wel eens conflicten op. Als het echt ergens om gaat probeer ik het vaak nog wel uit te praten, maar anders loop ik gewoon weg.
4. Hoe zou je het aanpakken wanneer één van de users die ruzie heeft je vriend(in) is?
Ik zou gewoon objectief blijven, en daar beide partijen luisteren (niet dat ik veel vrienden op Q heb). Ik denk wel dat ik net iets enthousiaster te werk zou gaan, omdat ik graag zou willen dat het conflict wordt opgelost.
5. Als ex – bemiddelaar weet ik dus ook het één en ander van hoe het achter de schermen gaat en wat bemiddelaar – zijn precies inhoudt. Nu vraag ik me af hoezo je een goede vervanger zou zijn en waarom jij de juiste collega zou zijn voor de huidige bemiddelaars. (Dit gaat dus niet per sé om een karaktereigenschappen – vraag, maar over wat jij voor de bemiddelaars zou kunnen betekenen en wat je van het contact verwacht, bijv.)
Ik denk dat deze vraag goed aansluit bij de vraag van Baudelaire. Het lijkt me erg fijn om samen te werken met een groep mensen die grofweg hetzelfde doel en dezelfde morelen hebben. Hoewel je uit discussieren altijd nieuwe meningen en standpunten kan halen, word ik nog blijer van een samenwerking waarvan we allemaal op één lijn zitten. Ik zou het fantastisch vinden om samen te werken met mensen die zich allemaal willen inzetten om Quizlet een gezelligere plek te maken.
6. Stel: een user, crewlid, etc. verwacht van jou een gemeend excuus, hoe sta je daarin? (Het maakt verder niet uit wat er afgespeeld is, eigenlijk vraag ik het me af in verschillende situaties. Dus er is iets voorgevallen waar je er nog wel in kan komen en juist totaal niet.)
Als ik iets heb gedaan wat die persoon op één of andere manier heeft beledigd of wat dan ook; dan bied ik mijn excuses aan. Dat ik mijn excuses aanbied voor het feit dat de persoon zich rot voelt betekend niet dat ik ook mijn excuses aanbied voor mijn daden. Als ik 100% achter mijn keuzes sta, dan ga ik niet liegen en zeggen dat ik, mocht ik het over kunnen doen, het anders aan zou pakken. Dus als iemand zich rot voelt dan bied ik dáár mijn excuses voor aan, niet persé voor de dingen die ik heb gedaan. En als ik spijt heb van mijn daden, dan bied ik, vanzelfsprekend, daar ook mijn excuses voor aan. Ik hoop dat dit stukje een beetje te begrijpen is.
7. Denk je dat je je kan verbeteren als persoon mocht je bemiddelaar zijn geworden? Zo, ja of nee: waarom?
Ja, dat denk ik zeker. Door bemiddelaar te zijn krijg je automatisch meer inzicht in hoe verschillende soorten personen in verschillende soorten situaties zich voelen. Dit kan je helpen te groeien als persoon, en leren om sympatischer door het leven te gaan.
8. Nog een voorbeeld – vraag: Het loopt niet helemaal lekker in het team en naast het feit dat dit de sfeer aantast, merk je nog iets anders op. Nl. dat er niet eerlijk tegenover (sommige) users wordt gedaan. Jij, als bemiddelaar, kan alles meevolgen. Hoe zou je reageren?
Ik zou zeker ingrijpen, aangezien ik geloof dat een bemiddelaar de brug vormt tussen users en moderators, en dat het belangrijk is dat bemiddelaars het voor de users opnemen.
Als eerste zou ik mijn mening even openlijk op tafel leggen, en hopen dat er een aantal crewleden zijn die het ook opgemerkt hebben. Ik zou niet gelijk gaan wijzen, maar een beetje algemeen zeggen wat mij is opgevallen. Dan zou ik kijken of we wat gezamelijke afspraken kunnen maken met betrekking tot obectiviteit in bepaalde kwesties, en het gelijk behandelen van alle users. Mochten de crewleden die oneerlijk zijn geweest zich hier niet aan houden, dan ga ik wat specifieker zijn, en mensen persoonlijk aanspreken. Dan weten ze in ieder geval dat ik op hun doelde. Hopelijk komen we dan tot een oplossing.
8.2 Je komt erachter dat een crewlid informatie heeft doorgespeeld aan iemand. Wat zou je reactie zijn? Zou het anders zijn geweest als het crewlid een vriend(in) van je was?
Hangt er vanaf wat voor informatie? Als een mede bemiddelaar informatie doorspeelt van een user dat eigenlijk privé was, dan spreek ik die bemiddelaar daar wel even op aan, en zeg dat zoiets echt niet kan. Hopelijk dringt het dan tot diegene door, en anders schakel ik de andere bemiddelaars ook even in.
Mocht een crewlid informatie door hebben gespeeld over een bepaald event dat geheim had moeten blijven, dan raad ik aan dat zoiets beter niet kan. Ik vind dat toch iets minder erg dan persoonlijke informatie. Ik geef diegene nog een kans, en schakel anders de rest van de crew in.
En nee, ik denk niet dat het dan heel anders geweest zou zijn.
9. Bonusvraag: ben je bang voor vriendjespolitiek?
Als iemand liever stemt op een vriend of vriendin, omdat hij/zij die goed kent, dan is dat toch een prima reden? De bedoeling bij bemiddelaars is dat de users zich daarbij vertrouwt voelen, dus dan vind ik vriendjespolitiek niet zo erg. Ik heb er wel vertrouwen in dat de meeste users wel een wijze keuze maken. Dus nah, echt bang ben ik niet.
@Tad
Stel dat een discussie tussen jou en een andere user op het forum uit de hand loopt, waarbij je door de hoogopgelopen emoties net wat dingen eruit hebt gegooid die je beter niet had kunnen zeggen. Hoe zou je hiermee omgaan?
Dat zou me denk ik niet heel vaak gebeuren, aangezien ik mijn emoties redelijk onder controle heb (zeker op het internet), maar laten we zeggen stel.
Ik denk als ik zo boos wordt dat er echt dingen uitvliegen waar ik spijt van krijg, dat de ruzie dan ook best wel hevig is. Misschien had ik die dingen dan beter op een andere manier moeten zeggen, maar ze moesten wel gezegd worden. Ten eerste zou ik mijn excuses aanbieden omdat het er allemaal niet zo netjes uitkwam, en even duidelijk maken wat ik wel en niet meende. Daarna zou ik nog even rustig uitleggen wat me dwars zit, en dan hoop ik dat we samen tot een oplossing kunnen komen.
Stel je wordt bemiddelaar en zet enthousiast je beste beentje voor. Na verloop van tijd komt er bij een collega-bemiddelaar echter een berichtje van een user binnen, waarin deze persoon aangeeft niet echt veel vertrouwen meer te hebben in jou als bemiddelaar. Na verloop van tijd wordt het duidelijk dat deze user niet de enige is die andere verwachtingen had toen hij/zij op je stemde en dat er eveneens een aantal andere users zijn die zich niet langer fijn voelen bij jou als bemiddelaar. Hoe zou je hiermee omgaan?
Ouch. Nou, ik zou sowieso luisteren naar wat ze te zeggen hebben. Ik zou graag willen weten aan welke eisen ik niet voldoe, en wat er precies niet volgens verwachingen ging. Als ik denk dat het mogelijk is om me aan te passen zodat ik wel aan deze eisen voldoe, dan probeer ik dat eerst nog even. Mochten de users dan nog steeds klagen, dan denk ik eerlijk gezegd dat de lol er voor mij vanaf is, en zou ik misschien wel stoppen. Hangt er natuurlijk vanaf hoeveel users ontevreden zijn. Maar ja, aan een bemiddelaar die de users niet vertrouwen heb je ook niet zoveel.
@Jure 2.0
Zijn er bepaalde situaties in je leven geweest (of persisterende omstandigheden) waardoor je eigenschappen hebt ontwikkeld die je ongeschikt zouden maken voor de functie van bemiddelaar? En wat ga je eraan doen om deze eigenschap aan te pakken/je niet te laten belemmeren tijdens je bemiddeling? En stel dat je ongewild hoort over gelijkende situaties (stel, iemand wordt gepest hier en jij bent vroeger ook gepest), zou je je daardoor laten meeslepen door jouw eigen achtergrond? Wat zou je doen om met beide benen op de grond te blijven staan?
Hm, interessante vraag. Ik was vroeger (basisschool) altijd erg enthousiast over alles, maar ik ben daarna een tijdje best ongelukkig geweest (in de eerste en tweede klas vooral). Dat klinkt een beetje raar, maar ik heb nu het gevoel dat mijn enthousiasme heel snel tevoorschijn kan komen, maar ook heel snel kan verdwijnen. Ik ben wel erg goed geworden in tegen mijn zin in werken, maar daar wordt ik nooit echt blij van. Ik denk niet dat bemiddelaar zijn iets is waarbij ik op lange termijn mijn enthousiasme kan verliezen, maar het is best mogelijk.
Ik denk dat ik me juist goed kan inleven als het gaat om gelijkende situatie, en dat dat me helpt bij de bemiddeling. Ik moet wel zeggen dat ik niet echt op een voorbeeld kan komen (want het is ook niet alsof ik enorme jeugdtrauma’s heb), dus ik vind het een beetje lastig om te zeggen. Maar ik denk wel dat dit me bij de bemiddeling niet zou belemmeren.
Tweede vraag aan iedereen: zijn er mensen die je liever niet zou helpen? Hiermee bedoel ik geen individuen, maar 'mensen die vaak liegen', 'mensen die om de feiten heen draaien', 'mensen die hun verantwoordelijkheid niet nemen', noem maar op. En wat doe je als je tóch met zo'n persoon te maken krijgt?
Mensen die niet willen luisteren naar de ander, en zich koppig aan hun eigen standpunten vastklampen. Het is lastig om een conflict op te lossen als de ene partij niet meewerkt. Ik denk dat ik die persoon duidelijk zou vragen waar hij/zij heen wil met dit conflict, en wat voor hem/haar mogelijke oplossingen zijn. Dan moet diegene wel een duidelijk antwoord geven, en dan weet ik ook waar ik naartoe moet werken.
@Broughton
Een vraag voor alle kandidaten. Een scenario: stel er wordt binnen de crew - via het modforum - een aantal users zwartgemaakt, waaronder mensen die jij goed kent. Iemand besluit dit naar buiten te brengen en er ontstaan rellen waardoor users en crew tegen elkaar opgezet worden en vertrouwensbanden kapot gaan. Hoe ga jij om het dilemma geheimhoudingsplicht versus de waarheid?
Ik denk dat we beter, voor dat het naar buiten gebracht werd, die crewleden hadden kunnen aanspreken. Users zwartmaken kan namelijk echt niet. Maar aangezien het daar te laat voor is, moet ik maar even flink bemiddelen. Het belangrijkste is dat de waarheid dan ook duidelijk op tafel ligt, en het niet nog meer uit de hand loopt. Ik zou er proberen om voor te zorgen dat iedereen zijn mening kwijt kan, zonder enorm onbeschoft te zijn, wat de boel misschien een beetje verhelderd. In het verleden zijn er ook wel conflicten gewoon stopgezet door moderators, en dat lijkt me echt een heel slecht idee.
Het lijkt me dat een aantal crewleden dan ook persoonlijk problemen hebben met de users die ze hebben zwartgemaakt, dus het lijkt me belangrijk dat die conflicten eerst opgelost worden. Dan is er nog het algemene probleem van het zwartmaken, waardoor het vertrouwen in de mods gezakt is. Ik zou de moderators proberen zover te krijgen om een topic te openen waar ze hun excuses aanbieden, en hopelijk hersteld die band van vertrouwen dan langzamerhand weer. Mocht één moderator echt iets heel onbeschofts hebben gedaan, dan lijkt me het ook wel verstandig dat diegene misschien erover nadenkt om zijn/haar positie op te geven.
@Sempre
Is er, op dit moment, een mogelijkheid dat je privé leven je taken als bemiddelaar in de weg gaan zitten? (Denk aan school, je thuis situatie of misschien je gezondheid, je hoeft dit niet toe te lichten.)
Ik ga aan mijn eindexamenjaar beginnen, dus dat wordt wel stressvol. Maar goed, mijn brein is er niet op ingesteld om langer dan 1 uur per dag aan school te besteden, dus ik denk dat dat wel goed komt (met het bemiddelen, niet met school). Ik heb tot zover nog nooit gehad dat school echt in de weg stond.
Hoeveel tijd breng je gemiddeld door op Quizlet?
Ik surf vaak wat doelloos rond, maar ik denk ongeveer een uur per dag.
Verwacht je dat je nog lang op Quizlet actief zal blijven?
Als ik bemiddelaar wordt sowieso, want dan heb ik weer een doel op Quizlet. Maar anders weet ik het eigenlijk niet zo goed. Ik weet de laatste tijd eigenlijk niet zo goed wat ik wil doen op Q, maar dat kan best veranderen. Ik hoop dat de activiteit toeneemt, en niet af.
@Rubin
Jens en Kaat organiseerden samen een wedstrijd. In het begin werd er wel samen besproken, maar steeds meer maakte Jens zelf beslissingen zonder het aan Kaat te vragen. De wedstrijd eindigt alsof Jens de hoofdorganisator was, terwijl het de bedoeling was beiden als evenwaardige organisatoren eraan te werken. Dit zit Kaat dwars, echter vindt ze het moeilijk zelf met Jens erover te praten en schakelt jou in. Jens vindt een bemiddeling prima, maar geeft aan dat hij het druk heeft. Zowel Kaat en jij gaan hier rekening mee houden. Als bemiddelaar zou je ook geduldig moeten zijn, maar je merkt dat Jens eigenlijk wel elke dag nog online komt en redelijk actief op het forum bevindt. Er is ondertussen 1 week voorbij, maar nog steeds heb je geen antwoord van hem. Kaat merkt het ook op en stuurt je daarom de vraag: "Heb je al wat van Jens gehoord?". Wat doe je nu?
Ik zou Kaat vragen om nog iets meer geduld te hebben, en nog even wachten. Als ik na een aantal dagen nog geen antwoord heb, dan zoek ik weer contact met Jens. Ik ga hem niet pushen, maar ik wil wel dat hij weet dat het Kaat echt dwars zit, en dat het misschien ten koste kan gaan van de vriendschap als er niks aan gedaan wordt. Het is belangrijk dat dat voor Jens duidelijk is, maar door hem te veel te pushen raakt hij misschien geïrriteerd en wil hij helemaal niet meer praten. Ik zou hem dus zeker niet wijsen op zijn forum activiteit, want dat vind hij vast vervelend. Misschien heeft hij het druk, en gewoon geen zin in iets wat veel in zijn gedachten gaat rondspoken. Het kan ook zijn dat ik hem vraag wanneer hij denkt te kunnen, als het niet te veel over komt als pushen. Maar over het algemeen hangt het er dus vanaf op welke vragen hij antwoord en in wat voor manier.
Ik zet even 3 situaties op een rij:
1. Er is een conflict tussen een user en een moderator. De user vraagt bij jou bemiddeling aan.
2. Dezelfde situatie, maar hier is het de moderator die om bemiddeling vraagt.
3. Er is een conflict tussen 2 moderators.
Vind jij dat moderators verplicht zijn mee te doen aan een bemiddeling? Maak jij onderscheid tussen deze situaties? Indien je vind dat moderators verplicht eraan zijn: vind je in situatie 2 dat de user eveneens verplicht is mee te doen?
Ik vind verplicht een groot woord, maar ik denk wel dat de moderators aangemoedigt moeten worden om mee te doen aan een bemiddeling. Als moderator heb je immers een voorbeeldfunctie, en is het belangrijk om naar de users te luisteren.
Voor de user heb ik dat toch iets minder. Als de user echt weigert, dan valt daar niks aan te doen. Zolang ik maar alles duidelijk uit heb gelegd en de user het probleem ook snapt.
Bij twee moderators vind ik zeker dat deze mee moeten doen (geen dwang, wel drang), aangezien het misschien hun dagelijkse taken en samenwerking zou kunnen belemmeren als het niet goed botert.
@Scandal
Naar wie kijk je op?
Ik heb niet echt één persoon waar ik naar opkijk. Het zijn bij mij vooral fictieve personages die hun eigen belangen opzij kunnen schuiven voor die van een ander, of een groter belang. En daarnaast zowel alle mensenrechten activisten, die strijden voor de groepen van minderheden. Dat soort mensen vind ik echt geweldig.
Wat maakt je oncomfortabel?
Als mensen mijn humor niet snappen. Yikes. Of algemeen als dingen die ik doe of zeg niet goed worden begrepen. Dat geld ook voor andere mensen trouwens, als zoiets op TV gebeurt kan ik er ook TOTAAL niet tegen.
Waar zie je jezelf over 3 jaar? (zowel op Quizlet als in real life)
Op Quizlet hopelijk actief en enthousiast met iets bezig. En in real life ergens anders, en gelukkiger. Waarschijnlijk ergens aan het studeren, en hopelijk iets wat ik oprecht leuk vind. En ik hoop dat ik wat meer zelfvertrouwen heb.
Vertel eens over toen een collega/vriend/partner zijn werk niet naar behoren deed, bijvoorbeeld bij een groepswerk. Hoe pakte je dat aan?
Nou, de vorige keer dat zoiets gebeurde heb ik een Shakespeare parodie in mijn eentje voor Engels geschreven. Ik vond het ook leuk om te doen (nu ik er zo over nadenk stelde ik het misschien ook zelf voor, oeps), dus dat lijkt me niet echt een goed voorbeeld. Ik ben over het algemeen redelijk flexibel op dat gebied, en vind het niet erg om wat extra werk te doen. Vaak zijn er andere mensen in het groepje die er wat van zeggen, en ik heb eigenlijk nog nooit gehad dat niemand in mijn groepje iets deed behalve ik.
Wat geeft je energie?
Rennen, of eigenlijk elke andere vorm van fysieke activiteit (tenzij er teveel armspier voor nodig is, yikes). Of helemaal opgaan in een serie of film. En een goed gesprek helpt vaak ook wel, of als ik iets grappigs zie/hoor.
Wat ontneemt je energie?
Als ik het gevoel heb dat ik ergens vastloop. Zowel schoolwerk als in een discussie, als de andere persoon niet wil luisteren. En te lang op één plek zijn, of het gevoel hebben dat er niks is veranderd. Oh, en als ik me verveel.
Wat verwacht je aan te treffen op het bemiddelaars- en moderatorforum?
Geen idee, bloedofferingen, rituelen, dat soort dingen?
Bemiddelaars moeten niet enkel met elkaar samenwerken, maar ook met de moderators (en mij haha). Wat verwacht je van deze samenwerkingen? Wat/hoe ga je ondernemen indien het niet zo is als verwacht? (zowel als het beter als slechter is dan verwacht)
Ik heb eigenlijk best veel vertrouwen in de crew. Naar wat ik gezien heb is het echt een groep van mensen die serieus en enthousiast te werk gaat. Ik verwacht dus dat de samenwerkingen redelijk soepel gaat. En als dat niet zo is, tja, dan pas ik me aan? Dan geef ik toe dat mijn verwachingen misschien iets te hoog lagen, maar veel zal me dat niet belemmeren. Als het zelfs beter is (damN), dan ben ik nog blijer, en ga ik heel hard schreeuwen.
Het is algemeen geweten dat het lucht-je-hart vaak een gespreksonderwerp is op het modforum. Er zijn reeds ook al vele ingrepen gedaan over verschillende jaren. Recente ingrepen waren een sluiting voor enkele dagen en een oproep van de bemiddelaars. Wat vind jij van deze recente ingrepen en zou je iets anders gedaan hebben? (Het antwoord kan niet fout zijn want jullie hebben natuurlijk niet dezelfde achtergrondkennis als de crew.)
Meh, ik ben nooit zo’n fan geweest van het sluiten van topics waar een conflict gaande is. Dat heb ik wel vaker zien gebeuren, en ik geloof niet dat dit echt een goede oplossing is. Het topic is dan wel dicht, maar dat geld niet voor de emoties van de users. Ik snap het ook wel weer, aangezien je als moderator natuurlijk wil dat het conflict niet uit de hand loopt. Ik had zelf een bemiddelaar ingeschakelt die in het topic begint met bemiddelen, en dan suggereert dat het conflict ergens anders doorgaat. Ik denk dat als je gelijk zoiets zegt van ‘’Doe dit ergens ander of stop ermee’’, dat de users er dan mee stoppen en dat de spanningen juist meer oplopen. Ik zou in ieder geval genoeg bemiddeling inschakelen.
[/i]Geef een voorbeeld van toen je laatst (ik wil een uitleg over waarom je dat moment hebt gekozen): [/i]
- Partijdig was:
Vanavond tijdens het eten, toen mijn zusje en vader een discussie hadden over Harry Potter. Mijn vader zat het totaal af te kraken, en ik stond volledig achter mijn zusje. Harry Potter brengt bepaalde gevoelens van nostalgie met zich mee, dus daarom denk ik dat ik daar wat gevoeliger voor ben. Ik heb dit moment gekozen omdat mijn geheugen slecht is en dit letterlijk een uur geleden is gebeurt.
- Onpartijdig was:
Ik ben heel vaak onpartijdig, dus het is lastig om een moment te kiezen.
Ik was altijd best wel tegen het koninklijke huis, aangezien het me nogal zinloos leek. Echter had ik het er een tijd geleden met een vriendin over, en zij heeft me er van overtuigd dat er ook voordelen zijn bij een koning hebben. Dus nu heb ik zoiets van meh, het zal wel.
Dit leek me wel een goed moment omdat het je laat zien dat, als je je geest opensteld voor andere meningen en inzichten, je je eigen visies weer kan verleggen. Lang leve de koning.
- Trots was op jezelf:
Ik heb de hele vakantie zonder make-up rond gelopen (want daar doe ik normaal best moeilijk over), en daar ben ik wel trots op. Ik maak me sowieso veel minder druk om mijn uiterlijk de laatste tijd, en merk dat ik daardoor veel gelukkiger ben. Dit leek me wel een goed moment, want hoera voor zelfverzekerdheid.
- Een glimlach op je gezicht had:
Toen ik weer thuis was na twee weken Frankrijk. Ik hou ervan om op vakantie te zijn, maar weer thuiskomen is toch het allerfijnst. Als je op vakantie bent, waardeer je toch de comfort van je huis wat meer.
Ik heb dit moment gekozen omdat het belangrijk is om te waarderen wat je hebt. Oh, en het was gisteren dus kan ik het me nog herinneren.
- Iets nieuws leerde:
Ik zal maar niet de keer zeggen dat ik leerde dat huid een orgaan was, want daar zit een nogal beschamend verhaal achter. Anyways, ik leerde laatst dat je je er soms maar even bij moet neerleggen dat dingen veranderen, en niet altijd op een goede manier. Daarnaast wordt je veel gelukkiger als je die dingen niet vergelijkt met hoe ze vroeger waren. Game of Thrones.
Dit leek me wel een goed moment, omdat het eigenlijk op veel dingen van toepassing is.
What do we say to the god of death? ''Not today.''