M0NA schreef:
(...)
Het is zo doorgeslagen. Dan gaan ze huilen omdat ze niet in de top van bedrijven zitten en ik vind dat dat logisch is - hadden ze harder moeten werken. Al die vrouwen willen iets bereiken, maar ze gaan niet harder werken en er iets aan doen, ze gaan op straat demonstreren en met de tieten bloot. Zo zit ik gewoon niet in elkaar.
Daarbij is het een probleem dat er mannen- en vrouwenrollen zijn, en ik vind dat niet erg, daarbij is het ook niet zo'n groot probleem als zij laten lijken. Mannen en vrouwen zijn anders, mannen en vrouwen willen vaak ook verschillende dingen en ja dan is het vaak zo dat de vrouw parttime gaat werken, op de kindjes past en stofzuigt.
Waar ik wel voor ben is dat iedereen gelijkWAARDIG is (dus niet gelijk, want ik heb niet dezelfde lichamelijke potentie als Rico Verhoeven en ik hoef dus ook echt niet bij hem in de ring te staan) en dat uitzonderingen geaccepteerd worden, dus bijvoorbeeld wanneer de man juist meer op de kinderen past en de vrouw de kostwinner is.
Ik hoef ook niet mijn zoontjes barbies aan te bieden, omdat "het moet kunnen kiezen". Als hij met barbies wil spelen merken we dat vanzelf en dan regelen we het dan.
Dit werkt ook een beetje door naar de homoseksuelen, of eigenlijk juist naar de mensen die niet zo genoemd willen worden maar wel totaal anders zijn.
Het is blijkbaar een probleem om dingen normaal te houden en er moeten 100 nieuwe begrippen geïntroduceerd worden en ik word er een beetje kriegel van. Ik denk dat het veel verwarrender is voor een kind als je het telkens hebt over jongens en meisjes en dingen ertussen en meisjes die tegelijkertikd een meisje en een jongen willen zijn etc etc. Als je gewoon je kind leert altijd respectvol te zijn, zowel je dochters als je zonen en respect te hebben voor zowel jongen als meisje als bruin als blank als hoofddoekdragend als transgender of aseksueel of gothic of extreem links of extreem rechts.
Ik ben een beetje afgedwaalf maar ik ben van mening dat dat echt de basis is van alles. Dat alles beter kan worden als wij onze kinderen goed en gezond en respectvol opvoeden.
Ik ben heel slecht in mijn mening verwoorden, maar ga toch een poging doen :') Nogmaals: ben hier slecht in. Wacht meestal tot iemand mijn mening verwoordt en quote het dan gewoon met 'true' eronder ofzo :')
Het is zo doorgeslagen. Dan gaan ze huilen omdat ze niet in de top van bedrijven zitten en ik vind dat dat logisch is - hadden ze harder moeten werken.
Ik vind dit nogal een lelijke veralgemening, want wat wanneer een vrouw wel hard gewerkt heeft? Ik ben vrij feministisch ingesteld en ik denk dat ik voor een heleboel feministen spreek als ik zeg dat wij niet die hoge posities zomaar willen hebben zonder ervoor te werken. Het is gewoon heel vaak zo dat vrouwen even hard (misschien zelfs harder) hebben gewerkt als een man en precies dezelfde capaciteiten heeft, maar dat toch die man gekozen wordt.
Dan heb ik nog niet gesproken over ons loonbriefje dat soms nog steeds lager is dan dat van een man.
Daarbij is het een probleem dat er mannen- en vrouwenrollen zijn, en ik vind dat niet erg, daarbij is het ook niet zo'n groot probleem als zij laten lijken.
Fijn dat jij het geen probleem vindt, maar er zijn vrouwen die het wel een probleem vinden. Er zijn vrouwen die wel gewoon carrière willen maken en als zij daarin belemmerd worden door het 'stereotype beeld van de huisvrouw' of als zij steeds opnieuw moeten verantwoorden waarom zij er niet voor hebben gekozen om part-time te werken en de man opzadelen met het werk... Ik wil maar zeggen, ik snap dat zij dat rollenpatroon willen verbreken. Bovendien vind ik dat het rollenpatroon veel vrouwen geen 'keuze' geeft. (Nu moet ik heel voorzichtig zijn met wat ik zeg, sorry als ik stom overkom, ben hier vreselijk in
) Iedereen ziet het altijd maar als vanzelfsprekend dat de vrouw part-time werkt (of misschien zelfs stopt met werken) en het huishouden doet, en daardoor wordt het té vanzelfsprekend. Vraag me gewoon af of sommige vrouwen niet 'meer' zouden kunnen doen als ze wisten dat die optie er was.
Daarnaast ben ik het wel eens met je mening over 'gelijkwaardigheid'. We zijn fysiek niet hetzelfde als mannen, dus logisch dat er verschillen zijn (like, er is een reden dat mannen- en vrouwensport gescheiden wordt met al dat testosteron van die kerels
). Maar ik denk wel dat we op alle andere vlakken dezelfde opties moeten hebben als mannen.
Bovendien denk ik dat feminisme iets is wat echt wel nodig blijft. Misschien niet zozeer in deze westerse wereld (want laten we allemaal eerlijk zijn: wij vrouwen hebben het hier goed), maar wel over de wereld. Er zijn nog steeds landen waar vrouwen niet dezelfde rechten hebben en dat is waar feminisme voor staat. Of dat geloof ik toch. Ik geloof niet dat wij zonder te werken allemaal privileges moeten krijgen, maar ik geloof wel dat wij vrouwen op zijn minst een gelijke kans verdienen - overal op deze wereld.
If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.