Mirinae schreef:
Lieve schatten, autisme is erfelijk. Dat betekent dat je het dus wel grotendeels in kan schatten, want er zullen ook andere factoren zijn natuurlijk, of je kind het heeft.
Ja, dat is waar. Autisme is erfelijk, maar daar stopt het ook mee. Twee niet-autistische mensen kunnen ook een kind met autisme krijgen, en autistische mensen kunnen ook een niet-autistisch kind krijgen. Dat is de meeste simpele erfelijkheid die er bestaat, en dan ga ik nog niet eens in op de factoren die genexpressie beïnvloeden die aanwezig of afwezig moeten zijn tijdens de zwangerschap en daarna. Bovendien is de erfelijkheidsfactor van autisme niet meer dan een aanleg. Het feit dat je die genen bezit wil niet zeggen dat je effectief autisme zal krijgen, of in welke mate je het zal krijgen. Indien je die genen bezit heb je een aanleg om autisme te krijgen.
"Mogelijk ontstaat autisme door erfelijke aanleg en omgevingsfactoren. Daarom erft autisme waarschijnlijk multifactorieel over.
Soms is autisme onderdeel van een erfelijk syndroom. Dan bepaalt dat syndroom de manier van overerven."
Bron
Andere interessante bron
Dus ja, je zou in de baarmoeder al kunnen testen of de genen voor autisme aanwezig zijn of niet, maar dat bepaalt nog niet of die genen zich gaan uiten, en indien die genen zich uiten, in hoeverre de invloed zal zijn.
Daarnaast wil ik wel even opmerken dat een ontwikkelingsstoornis niet ontstaat tijdens de ontwikkeling, maar eerder de ontwikkeling verhindert/beïnvloedt.
En het is een zeer interessant vraag of mensen met autisme/ASS zelf een kind zou nemen. En mijn antwoord daarop is, ik weet het niet. Ik zou zeker een hele tijd nodig hebben om aan het idee van "een kind" te wennen, en me erop voor te bereiden. En dat is, indien ik al een kind zou willen. Ik zou zeker niet zelf zwanger willen zijn. Ik ben lichamelijk ontzettend gevoelig, en ik zou dan waarschijnlijk veel last hebben van die zwangerschap.
Maar mensen die zwaardere autisme hebben, kan ik me inbeelden dat zij dat niet aan zouden kunnen.
Echt een interessant onderwerp.
You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt