• De stelling van deze week luidt:
    Stemmen is niet nodig want de partijen luisteren niet naar wat het volk wil.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Queer zijn is gewoon alles

    lovelyreads schreef:
    Ik word altijd zo pissig als mensen roepen dat ze niet gaan stemmen omdat het toch geen zin heeft. Je hebt stemrecht, maak er gebruik van! Weet je wel niet hoeveel mensen in de wereld dat recht niet hebben? Absoluut oneens met het eerste gedeelte van de stelling dus.

    We leven in een democratie, maar toch denk ik dat het allemaal nog democratischer kan door bijvoorbeeld regelmatiger referenda te organiseren. Al zegt dat ook niet altijd wat. Denk maar aan het Oekraïne-referendum. De uitkomsten van dit referendum werden doodleuk genegeerd en uiteindelijk hebben ze toch gedaan wat ze zelf willen. Wat dat betreft klopt het tweede gedeelte van de stelling wel enigszins.


    Over het eerste deel ben ik met je eens. Over het tweede deel van het Oekraïne-referendum wat minder. Het was algemeen bekend dat die "nee" geen echte "nee" was, maar meer een protest-stem. Dus in zoverre vond ik het wel eerlijk dat ze dat "genegeerd" hebben. En met genegeerd wil niet zeggen dat ze dat niet overwogen hebben.

    Uiteindelijk weten politici beter hoe alles in elkaar steekt, en hebben ze door tegen het referendum in te gaan misschien relaties met andere landen behouden, die anders minder waren geworden. Dat soort dingen zijn moeilijker te zeggen, en daar hebben enkel politici zelf zicht op. Misschien gaan ze tegen hun campagneplannen in omdat het uiteindelijk toch beter is op termijn, zonder dat de kiezer daar zich op heeft. Vaak wordt er ook aan ruilhandel gedaan. 'Zeg, stem jij voor dat op mij, dan stem ik voor dat op jou.' Zo zullen ze misschien tegen hun campagneplannen in gaan, om een ander plan verwezenlijk te krijgen. Wel jammer als je juist voor dat ene plan stemt op die partij natuurlijk.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Ook al luisteren partijen meteen niet direct naar het volk heeft stemmen daarmee nog niet meteen geen zin meer. Het maakt namelijk wel degelijk uit of je een bijvoorbeeld een links of rechts kabinet hebt. Daarbij is wat het volk wil niet altijd meteen het beste of slimste om te doen.
    En zelfs al zou je het met het tweede eens zijn snap ik niet zo goed wat je dan wilt. Dat mensen geen stemrecht meer hebben?


    Prachtig is de onsterfelijkheid maar wat doen wij in de tussentijd? ~ J. Bernlef

    Ik vind de stellingen de laatste tijd wel erg simpel hoor.
    stemmen heeft nut


    And as we fall, time is frozen I know we break, but we're not broken (Aedion -> YoungbIood)

    Oneens met de stelling. Stemmen is wel nodig en zonder stemrecht zal de regering nog veel minder luisteren naar wat het volk wil. Wat ik eigenlijk erger vind dan of er wel of niet naar het volk wordt geluisterd, is dat wetenschappers en descundigen veel te weinig serieus worden genomen. Ik vind het bijv. vreselijk dat klimatologen die feiten aantonen over de opwarming van de aarde, niet serieus worden genomen. Dat hun bevindingen worden afgedaan als een mening, terwijl het een glashelder bewijs is. De wereld gaat echt naar de klote.

    Daedric schreef:
    Oneens met het eerste gedeelte, eens met het tweede gedeelte.


    Denk aan de toekomst, niet aan het verleden