• Ik heb een vraagje....

    Eerste keer dat ik ever zo'n persoonlijk topic plaats, maar ik ben wat bezig met een onderzoekje. Namelijk, wat weten jullie over het hormoonstaafje?

    Een vriendin van mij heeft die sinds kort en het leek mij ook wel wat aangezien ik dus leuke elke maand (of elke twee maanden als ik doorslik) 4 dagen op hoge dosis pijnstillers leef en niet goed kan functioneren door de koppijn en buikpijn.. Het nadeel aan dit hormoonstaafje is blijkbaar dat je de menstruatie alleen niet kan regelen.. En ik wil er juist helemaal geen last van hebben. Mijn vriendin echter heeft al een jaar geen menstruatie gehad en zak dus aankomende twee jaar er ook geen meer hebben, want zo werkt dat ding blijkbaar.

    Dus ik vroeg me af of mensen hier wat ervaring mee hadden en dat zouden willen delen ^^

    (En nee, spiraaltje is geen optie voor mij, heb er te veel naars over gehoord...)


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Je kan het beste met je huisarts overleggen. Er zijn meerdere dingen waar op gelet moet worden met een staafje. En je HA weet precies waar hij bij jou om moet denken.

    Een spiraaltje valt heel erg mee. Als het echt zo erg was zouden ze die niet voorschrijven.

    Had de titel niet beter 'vrouwen met staafje' kunnen zijn? (: Gezien het niet echt over de pil gaat.

    [ bericht aangepast op 20 april 2017 - 17:18 ]

    Yrden schreef:
    Je kan het beste met je huisarts overleggen. Er zijn meerdere dingen waar op gelet moet worden met een staafje. En je HA weet precies waar hij bij jou om moet denken.

    Een spiraaltje valt heel erg mee. Als het echt zo erg was zouden ze die niet voorschrijven.


    Dat zou een optie zijn als ik het zeker zou weten, maar met de pil red ik me verder prima, alleen ik wilde deze andere optie even onderzoeken. Zeker omdat die nieuw is. Mijn ouders zijn allebei arts, dus om die reden ga ik niet snel naar de huisarts en zij zijn voor. Maar ik wilde zelf gewoon wat info van mensen die ervaring hebben, niet van iemand die erover heeft geleerd, dat komt daarna wel ^^

    En ja.. Nu ik erover nadenk xD maar maakt niet uit

    [ bericht aangepast op 20 april 2017 - 17:20 ]


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Ik zou er inderdaad even goed voor gaan zitten met je huisarts. Die heeft er verstand van, maar ook meer over jou. Anticonceptie is zo'n subjectief is, en zij/hij kan je goed door trajecten helpen. (: Succes ermee!

    Overigens, het spiraaltje is best wel goed/betrouwbaar hoor, ik hoor heel vaak super goede verhalen. Maar alleen de negatieve dingen worden doorverteld. :Y)


    Tijd voor koffie.

    Ik heb een hormoon staafje. Ik moet zeggen dat het voor mij echt een uitkomst is geweest. Ik wilde eigenlijk een spiraaltje maar ehh ja, het inbrengen bracht wat complicaties met zich mee en uiteindelijk heeft de gynaecologe de suggestie gedaan om voor een staafje te kiezen.

    Ik ben er zelf heeel erg tevreden over. Ja, in het begin is het raar want als je op je arm drukt voel je het wel zitten. En het inbrengen vond ik fucking creepy (maar dat vond ik van het spiraaltje ook en ik ben gewoon een bange schijterd wat dat betreft). Qua ongesteldheid is het bij mij echt bijna verdwenen. Soms echt een heel klein beetje maar dan is een inlegkruisje genoeg. En aangezien ik van te voren te vergelijken was met een bloedend rund daar beneden is dat nogal wat haha. Ik heb ook niet echt last gehad van bijwerkingen, alleen wat meer puistjes gekregen, maar dat is ook verdwenen. (En ook wel logisch want ja, hormonen.)

    Trouwens, je kunt ondanks het spiraaltje of het staafje wel nog ongesteld worden. Het wordt vaak wel minder, maar er is geen garantie dat je het helemaal uitblijft. (:

    Ik ben alleen wel bang voor het moment dat het er uit moet (over 1,5 jaar) maar aan de andere kant, dat was ik bij een spiraaltje ook wel geweest.


    When time and life shook hands and said goodbye.

    Yrden schreef:
    Je kan het beste met je huisarts overleggen. Er zijn meerdere dingen waar op gelet moet worden met een staafje. En je HA weet precies waar hij bij jou om moet denken.

    Een spiraaltje valt heel erg mee. Als het echt zo erg was zouden ze die niet voorschrijven.

    Had de titel niet beter 'vrouwen met staafje' kunnen zijn? (: Gezien het niet echt over de pil gaat.


    Niet helemaal eens. De Diane pil wordt ook nog steeds voorgeschreven en die staat ook bekend om best wel wat shit. En van het spiraaltje kun je bijvoorbeeld cystes ontwikkelen, maar omdat die ook weer verdwijnen en mensen daar lang niet altijd last van hebben, blijft de spiraal gewoon. Terwijl ik dat toch echt een heftige bijwerking vind.

    Ik heb geen ervaring met het staafje, maar volg dit topic wel even. Ik ben namelijk ook nog op zoek naar een vervanging voor de pil.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Ik zou even overleggen met de huisarts. Ik wil wel even zeggen ik ben echt 130% tevreden over mijn spiraaltje en de horrorverhalen worden altijd wel verteld maar het grootste gedeelte van de vrouwen gaat het helemaal top bij.


    The truth is out there.

    Er worden altijd alleen maar de negatieve verhalen rondverteld, hoor. Laat ik het zo zeggen: ik heb over de pil nog vééééél meer slechte dingen gehoord dan over het spiraaltje, staafje en alles bij elkaar. En veel indringendere dingen ook, echt persoonlijkheidsveranderingen of lichamen die ineens anders eruit gingen zien. Maar dat komt omdat de goede dingen toch niet onthouden worden. Ongeveer 85% van de mensen die ken die een spiraaltje hebben zijn er super tevreden mee. De andere 15% had een kleine bijwerking, maar geen cystes of blijvende dingen. De kans is er wel dat het verschrikkelijk verkeerd gaat, maar dat is echt met alles zo. De kans is er ook dat het verschrikkelijk misgaat met het staafje, de pil, of iets. Wacht, dit is niet zo hulpvaardig voor dit topic. :Y) Niet dat ik je ook super graag wil ompraten om toch een spiraaltje te nemen hoor, ik zou het zelf ook niet weten.

    Maar ik bedoel eerder, ik zou het spiraaltje niet zo snel afschrijven. Bespreek gewoon je opties en zorgen met de dokter en zij helpen je ongetwijfeld het allerbest verder!

    Uiteindelijk is alle anticonceptie grillig en/of kut (fijn en essentieel of course, maar een beetje meer funding naar onderzoek over anticonceptie zou fantastisch zijn. Looking at you, overheid).

    [ bericht aangepast op 20 april 2017 - 18:35 ]


    Tijd voor koffie.

    Ik heb dus twee vriendinnen die allebei een spiraaltje hebben en de een voelt m zitten als ze in kleermakerszit zit of op een bepaalde manier op haar stoel en de ander die heeft echt enorm heftige bijwerkingen, namelijk enorme buikpijn, waarvan ze weet dat het door het spiraaltje komt en ze vertelde dat dat ding haar vriend tijdens de sex gewoon beschadigd, dus zij wil er ook vanaf en is ook opzoek naar iets anders.

    Vandaar dat ik dus denk, liever niet. Het zijn de volwassen vrouwen in mijn omgeving die er geen probleem mee hebben, maar de mensen van mijn leeftijd wel. Ik ben er zelf ook gewoon niet zo fond op dat er iets in mijn baarmoedergeplaatst wordt. Dat is natuurlijk gewoon een mening, dus daarom ben ik opzoek naar andere manieren waarbij ik zo vaak mogelijk de memstruatie kan overslaan. En hier ben ik wat veeleisend in, want er is ook nog de prikpil heb ik begrepen, maarja... Naalden.. Not a big fan :')


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Tbh, ik niet niet eens dat het bestond...


    I'll lick the poison from right off your kiss

    Als je bang bent voor naalden, ehm ja. Het wordt wel met een spuit in je arm gezet. En om het eruit te halen moeten ze een sneetje in je arm maken en tbh, daar kijk ik ook niet echt naar uit ;$


    When time and life shook hands and said goodbye.

    Zelf gebruik ik de prikpil. Hiervoor moet je om de 12 weken naar de huisarts. (Wordt gewoon in je bil gezet). Zelf vind ik dit de fijnste oplossing, want ik vond het geen fijn idee dat er in me gesneden zou worden om een staafje uit mijn arm te halen en je wordt gewoon helemaal niet meer ongesteld (Ik gebruik het al 5 jaar en ik heb sinds ik het gebruikt heb nog geen last gehad). Mocht je toch op een leeftijd komen dat je kinderen wilt kun je er gewoon mee stoppen.

    Maar misschien kun je beter met de huisarts overleggen want het beste voor je is, hij of zij kent je natuurlijk veel beter dan dat wij dat doen en heeft ook inzicht over waar je allergisch voor bent en je medisch verleden waardoor sommige opties die wij opnoemen misschien wegvallen.


    If you don't understand my silence, you will never understand my words.

    Ik slik al 4 maanden de pil niet meer en ik heb nu juist helemaal geen last meer van het ongesteld zijn, terwijl last bij ongesteldheid juist de reden was voor mij om de pil te gaan slikken.

    Misschien dat je eens kunt proberen om 'm een tijdje niet te slikken?


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Ik weet wel dat je met zo'n staafje (en de prilpil) pas na 2 jaar na het stoppen weer vruchtbaar kunt worden. En in principe is dat geen probleem, bij de een korter dan bij de ander, maar misschien iets om in gedachten te houden bij het kiezen.

    Want wanneer je een spiraaltje verwijdert, kun je direct zwanger worden (en de pil en vaginale ring en de pleister ook ).

    De bloederige verhalen van het spiraaltje zijn volgens mij niet zoals het normaal is en ik heb ook gelezen dat ze dan een stukje van het draadje afknippen etc etc.

    Ik ben ook aan het twijfelen want ik wil niet meer aan de pil in pilvorm, maar ik vind het staafje enger dan het spiraaltje.


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    @Derks

    Dat zal ik even in mijn achterhoofd houden en het een keer proberen na mijn stage. Gewoon even als experiment.

    @perffect

    Oh kijk, dat wist ik dan bijvoorbeeld helemaal niet! Dat is zeker wat om even op in te kijken haha niet dat ik het een probleem vind om niet vruchtbaar te zijn, voorlopig blijft de kinderdrolm nog wel even uitgesteld namelijk. Maar wel goed om te weten, dankje.


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Laleah schreef:
    Ik heb dus twee vriendinnen die allebei een spiraaltje hebben en de een voelt m zitten als ze in kleermakerszit zit of op een bepaalde manier op haar stoel en de ander die heeft echt enorm heftige bijwerkingen, namelijk enorme buikpijn, waarvan ze weet dat het door het spiraaltje komt en ze vertelde dat dat ding haar vriend tijdens de sex gewoon beschadigd, dus zij wil er ook vanaf en is ook opzoek naar iets anders.

    Vandaar dat ik dus denk, liever niet. Het zijn de volwassen vrouwen in mijn omgeving die er geen probleem mee hebben, maar de mensen van mijn leeftijd wel. Ik ben er zelf ook gewoon niet zo fond op dat er iets in mijn baarmoedergeplaatst wordt. Dat is natuurlijk gewoon een mening, dus daarom ben ik opzoek naar andere manieren waarbij ik zo vaak mogelijk de memstruatie kan overslaan. En hier ben ik wat veeleisend in, want er is ook nog de prikpil heb ik begrepen, maarja... Naalden.. Not a big fan :')

    Niet om je om te praten, maar om je perspectief te bieden: ik zou qua hormonale ervaringen àltijd afgaan wat je moeder/tantes/nichten/zussen zeggen. Zij hebben namelijk genetisch bijna hetzelfde reguleringssysteem voor je hormonen als jij, dus die reacties kun je het beste als ervaringen opschrijven. Verder ga ik je er niet mee lastig vallen, want dit is geheel jouw eigen keuze. Succes ermee!


    Deep inside, I've never felt alive