Oki, there we go. Ik ga eerst even herhalen wat ik reeds gezegd heb en wat Inge hierboven ook uitlegt: je kan niet dé oorzaak van discriminatie of een dergelijk begrip aanduiden. Dit is heel wat gecompliceerder dan iemand die zijn voet breekt en zo even kan verklaren dat het is omdat hij uit een boom is gesprongen en verkeerd geland is. Discriminatie komt er door heel veel verschillende factoren, waarvan, in mijn nederige opinie, nationalisme zeker één is. Hierbij moet men wel onthouden dat nationalisme een oorzaak kan wezen van discriminatie, maar dat dit daarom niet altijd het gevolg is.
Voor je treffelijk kunt discussiëren over twee begrippen en of die invloed hebben op elkaar, is het natuurlijk wel belangrijk dat je weet wat de exacte betekenis ervan is. De betekenis van nationalisme is dat het een politieke ideologie is die ernaar streeft dat elk volk (meestal gaat het hier wel over het volk in kwestie, het volk waartoe de desbetreffende nationalist behoort) een eigen natie mag stichten, op basis van sociale en culturele overeenkomsten. Hoe strikt die sociale en culturele "waarden" genomen worden, ligt aan de eigen invulling.
Discriminatie, positief of negatief, gaat erover dat men mensen anders gaat behandelen op basis van eigenschappen of kenmerken: geloof, huidskleur, afkomst, politieke overtuigingen, et cetera.
Is nationalisme de oorzaak van discriminatie? Neen. Zoals Inge en Qing zeggen boven mij, speelt er veel meer mee (onder andere onbegrip, angst voor wat men niet kent, de schuld van dingen niet op jezelf willen nemen (een zondebok nodig hebben, m.a.w.), enzoverder enzovoort). Discriminatie van minderheidsgroepen naar minderheidsgroepen, of minderheidsgroepen naar meerderheidsgroepen bestaat ook. In die mate als andersom? Als je 't mij vraagt komt het nog niet eens dichtbij, maar het bestaat wel, dus alles zomaar even op nationalisme te gaan steken, is ronduit belachelijk.
Daarenboven is er, zoals ik reeds zei in m'n vorig bericht, een correlatie tussen de twee, maar zeker geen causaal verband. Gewoon omdat je voor een natie wilt voor je "volk", betekent niet direct dat je daarom anderen, die niet tot je volk behoort, anders gaat behandelen. Wanneer je dit als nationalist doet, is er geen verband en zeker geen oorzaak.
Nu, is nationalisme in vele gevallen een oorzaak van discriminatie? Ja, want nationalisme wordt heel vaak niet ingevuld zoals ik het hierboven beschreef. Zoals Inge ook vermeldt, zijn partijen als de AfD, PVV, FN, Vlaams Belang, enzovoort, in vele gevallen de norm geworden voor wat vandaag gezien wordt als nationalisme. Ik kan hier alles wat ze zei gaan herhalen, maar dat zou niet veel bijbrengen, natuurlijk. Deze partijen streven immers naar een land voor """hun""" volk (volgens de definitie de bevolkingsgroep met éénzelfde sociaal-culturele achtergrond, maar door deze partijen dus ook voornamelijk herleid naar de blanke, west-Europese persoon die in een christelijke familie opgevoed is en een kapitalistisch-nationalistisch-conservatieve blik heeft op het politieke landschap) en al wie daar niet in thuishoort, mag lekker opflikkeren. In dit geval gaat het dus wel hand in hand met discriminatie, want dan ga je mensen die "anders" zijn op een andere manier gaan behandelen.
Dus ja, ik geloof dat de twee heel vaak een duidelijke link hebben, maar het is zeker niet dé oorzaak en het gaat ook niet altíjd tezamen - hoewel, naar mijn mening, het vaak wel het geval is.
Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried