• Al een hele tijd kan ik mij niet meer vinden in mijn geloof. Ik ben vrij Rooms-katholiek opgevoed, maar de laatste tijd stap ik toch steeds meer van mij geloof af, zonder meer atheïst te worden (als dat niet al te verwarrend klinkt). Het punt is dat ik mij prima kan vinden in de moralen en een deel van de boodschappen die het geloof meebrengt (goed zijn voor je medemens, vrede, etc). Maar van de andere kant kan ik niet mee gaan in een geloof waarin alles letterlijk uit de Bijbel wordt gehaald. Steeds meer ben ik gaan twijfelen aan de integriteit van de Bijbel en daarmee ook mijn eigen geloof. Dus al een hele tijd ben ik zwevende, zoekende, of hoe je het ook wilt noemen.
    Daarom was ik op zoek naar een aantal andere blikken op de wereld, leven en dood. Dus vertel mij eens hoe jullie kijken naar het leven. Waarin geloven jullie, en waarom? Welke boodschappen haal je eruit? En wat over leven na de dood? Fout/goed? Straffen/beloningen? Zie dit niet als een vragenlijst alsjeblieft waarop je dit kopieert en kort antwoord geeft, maar vertel gewoon losjes over jouw levensvisie en hoe jij ertegenaan kijkt.
    Ik weet dat dit een wat zwaarder onderwerp is, maar ik was er gewoon benieuwd naar. Dit soort dingen deel je niet zomaar even met anderen. Respecteer elkaar dan ook. Als je op iemand anders reageer, val diegene dan niet aan, of plaats geen negatieve reactie. Als je een kritisch debat/discussie wilt voeren, vraag dan eerst aan die anderen of die daar voor open staat, alsjeblieft.
    Bedankt als je zou willen reageren!


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Geen idee


    26 - 02 - '16

    Ik behoor tot de derde generatie van niet-gelovigen van vaders kant.

    "Er bestaat geen God. Verder zijn andere spirituele bezigheden tijdverspilling, want het is onzin. Na de dood is er gewoon helemaal niks".

    Zo heb ik dit van huis uit meegekregen. Ik ben er iets losser in en stel eerder vraagtekens, dan dat ik alles dat (nog) niet concreet bewezen is, af te doen als onzin.

    Ik zal nu dus nuanceren met dat beweren dat er geen god bestaat net zo min na te gaan is als wanneer er wel een god zou bestaan. Wat er voor de oerknal was weet ik immers ook niet. Waar een mogelijke god zelf ooit is ontstaan is ook niet duidelijk.

    Ik geloof dat alle dingen die ik doe, ik die vanuit mijn eigen keuze doe. Daar heb ik ook de bijbehorende verantwoordelijkheid. Respect voor anderen horen daar ook bij. Verder vind ik het belangrijk om te nuanceren en na te denken voordat ik zomaar op een ander reageer wanneer deze op mij overkomt op een bepaalde manier. Ik stel vragen aan de persoon in kwestie om na te gaan of ik hem/haar goed begrijp, inplaats van meteen zelf wat te gaan roepen. Waardeoordelen over een ander probeer ik zo min mogelijk te hebben. In deze probeer ik eerst kritisch naar mezelf te kijken als ik iets vind van wat een ander zegt. Aan de andere kant wil ik ook eerlijk blijven in die zin dat als ik bijv. een quiz maak of je ergens wel of niet geschikt voor bent, je weet waar je aan toe bent en mogelijk waarom. Ook daarin probeer ik het vriendelijk en vooral informatief te houden. Dus niet veroordelend.

    Patholoog schreef:
    Als je op iemand anders reageer, val diegene dan niet aan, of plaats geen negatieve reactie. Als je een kritisch debat/discussie wilt voeren, vraag dan eerst aan die anderen of die daar voor open staat, alsjeblieft.[/10]

    Ik sta wel voor discussie open, mits de ander er ook voor openstaat.

    [ bericht aangepast op 16 april 2017 - 20:45 ]

    Ik geloof in mezelf :Y)
    Nee, even serieus. Ik geloof niet echt in god(en) en alles wat daarbij komt kijken. Ik geloof in mensen en vooral het goede in mensen. Ik denk echt niet dat je een religie nodig hebt om de ander goed te behandelen en om vergevingsgezind te zijn of wat dan ook. Ik denk gewoon dat je voor jezelf je eigen waarden en normen kunt bepalen en dat het niet per se nodig is om daar een label op te plakken.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik ben protestants. Ik heb nu alleen even geen tijd om daar erg diep op in te gaan, want het heeft eigenlijk invloed op alle aspecten van mijn leven. Maar als je specifieke vragen hebt dan kun je de altijd stellen. (:


    Every villain is a hero in his own mind.

    Ik heb eigenlijk nooit echt geloofd, maar noem mezelf ook geen Atheïst. Idk... Ik geloof gewoon niet.

    Tot een paar maanden geleden. Toen ik eind vorig jaar op reis ging naar Thailand en Cambodja, ben ik meer in aanraking gekomen met Boeddhisme. Natuurlijk wist ik er al wat van en heb me er altijd wel een beetje in geïnteresseerd, maar heb me er nooit echt in verdiept. Dat ben ik nu wel aan het doen.
    Nog steeds geloof ik niet in een Boeddha die tot verlichting kwam, dat vind ik vrij lastig te geloven. Maar ik interesseer me er wel in. Ik weet niet zeker of ik geloof in reïncarnatie, maar sta er wel open voor om er over te leren. Ik geloof wel in karma, maar waarschijnlijk minder dan een echte boeddhist er in gelooft. Zij geloven dat álles wat je doet, karma opbouwt, ook de dingen die je in vorige levens hebt gedaan.

    Al met al. Ik geloof nog steeds niet echt, maar interesseer me momenteel wel in het Boeddhisme en sta er ook open voor om er over te leren.

    Anyway. Interessante vraag en interessant topic.


    Inspiration can hit you any time

    Atheïst.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Ik ben opgegroeid zonder echt geloof, maar heb wel op christelijke scholen gezetten
    Het enige waar ik echt in geloof, samen met mijn moeder, is het universum en reïncarnatie
    Het universum is een soort van kracht waar alles uit voort komt. (Ik heb me er niet heel erg in verdiept voor de rest tbh) en daarnaast The Secret (Wet van de aantrekkingskracht)


    --

    Karma, that's all :')


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen