Perffect schreef:
(...)
Ik denk niet dat het echt aan de kijk op vrouwen ligt. Maar meer over respect in het algemeen, de normen en waarden die hier in Nederland (België?) een beetje lijken te versloeberen. Hoe sommige kinderen tegen hun ouders, docenten, oude mensen, vrienden etc praten, heeft heel veel invloed op hoe ze zich bij onbekende mensen gedragen. Als je iemand opvoedt met het idee dat respect niet nodig is voor een vreemde of een vrouw, dat krijg je zulke exclamaties, niet omdat het idee erin zit dat "vrouwen minder zijn".
Daar ben ik het niet per se mee eens. Er zijn gewoon echt nog veel respectloze acties tegenover enkel vrouwen. Het feit dat een man die openlijk praat over hoe hij vrouwen aanrandt, op het moment een van de machtigste mannen van de wereld is, vind ik heel veelzeggend. Dat gebeurt echt niet zomaar.
Verder merk ik in heel veel situaties dat vrouwen nog lang niet zo serieus worden genomen als mannen - ik kan voorbeelden zoeken, maar ik zit nu op mijn telefoon, dus dat gaat nogal lastig.
Perffect schreef:
(...)
Er zijn ook zat vrouwen die "lekkertje!!" of andere dingen uitroepen naar mannen - wat ik hetzelfde vind als nagefloten worden.
En nogmaals denk ik niet dat dit te maken heeft met de kijk op vrouwen, maar met respect überhaupt. Wat dus dat tweerichtingsverkeer benadrukt (geen van beiden naroepen).
Misschien ligt het aan mij, maar volgens mij gebeurt dat in ieder geval een stuk minder dan bij vrouwen. Ervaring is natuurlijk geen feit, maar ik ken niemand en heb ook nooit iemand gezien/gehoord die dat doet. Het gebeurt wel en dat is een probleem, maar het is in hoeveelheid zeker niet gelijk.
Ook omdat als een man verkeerd opgevat wordt, je veel meer risico loopt even flink de waarheid te voelen. Niet dat alle mannen nou graag mensen slaan, maar als je bij de verkeerde man iets roept, zal die sneller terugbijten dan wanneer een vrouw alleen iets verkeerds geroepen wordt.
Bovendien vind ik het helemaal geen tweerichtingsverkeer. Ik vind dit soort kwesties geen 'als jij het doet, doe ik het ook'-situaties. Zowel vrouwen als mannen moeten zich continu verbeteren wat betreft dit soort situaties, zonder op de ander te wachten 'omdat die het ook doet'. Het feit dat twee mannen mij nafluiten betekent niet dat ik ook twee mannen mag naroepen (simpel genomen, maar globaal gezien). Het gaat erom dat het stopt.
Er moet altijd de eerste zijn die stopt met het rot behandelen van de ander.
En het is natuurlijk ook erg als het wél gebeurt, maar als vrouw, in je eentje tegenover een groep het voor jezelf opnemen, is vaak een stuk intimiderender.
[ bericht aangepast op 26 maart 2017 - 21:01 ]
Tijd voor koffie.