Dougal schreef:
Mooi stuk!
Ik heb geen van beide films gezien dus eigenlijk kan ik er niet echt iets over zeggen, haha. Toch vind ik dat ik ook vooroordelen heb, ook al wil ik van mezelf graag vinden dat ik een oh zo liberaal en open meisje ben tegenover anderen. Ik heb niet per se vooroordelen tegenover zwarte mensen, maar ook over dikke mensen, mensen met longkanker, jongens die zich 'verwijfd' gedragen waarvan ik meteen denk dat ze homo zijn terwijl dat niet nodig is etc. Het is denk ik gewoon mens-eigen om zo te denken. Het hoeft niet iets slechts te zijn, maar je kan er wat slechts van maken, zeg maar. Zoals veel aanhangers van Trump nu doen, die draven door bij hun meningen daden te voegen en het 'anderen' zo moeilijk mogelijk te maken. Dat vind ik eng, omdat ik niet weet hoe ver ze kunnen, willen en zullen gaan.
Ik wil ook even ingaan op wat Wervelwind zegt: het klopt niet dat de makers van de film The help zo graag wilden laten zien dat niet alle blanken slecht zijn, het ging er in de film (en het boek waarop het gebaseerd is!) om dat een blank meisje met behulp van een uitgever wil laten zien hoe het is als zwarte maid in de zestigerjaren in de VS. Wat in de film niet zo heel goed is uitgewerkt maar wel in het boek staat, is dat Skeeter (de hoofdpersoon) zich vooral realiseert dat Constantine (haar maid en de vrouw die haar heeft opgevoed) heel anders werd behandeld dan andere maids in de omgeving en daar wil ze over schrijven.
I completely agree with you on the first part. Iedereen heeft vooroordelen, maar het gaat er uiteindelijk om wat je ermee doet en hoe je erop handelt. Over het tweede deel, ik ga The Help denk ik snel kijken, want ik heb er al een aantal mensen over gehoord en ik begin nieuwsgierig te raken.
Bedankt allemaal voor het reageren, dat vind ik echt leuk! (:
My fake plants died, because I did not pretend to water them.