• JUSTE LA FIN

“juste la fin” is een blog/story die ik bij ga houden met betrekking tot de research die ik in de komende tijd ga doen over verschillende onderwerp. Met name over LGBTQ+, feminisme, seksisme, racisme en het romantizeren van mentale ziektes. Ik zal films gaan kijken, boeken gaan lezen, muziek gaan luisteren, art gaan bestuderen en daarover mijn gedachten en gevoelens over schrijver. Als je suggesties hebt over welke werken ik zou moeten bekijken, kan je die altijd achter laten in een reactie of in een berichtje naar mij sturen. Suggesties, maar ook meningen zijn altijd welkom.

Deze blog/story heet “juste la fin”, omdat dit project betrekking heeft tot het afstudeerproject van mijn studie. Het is gewoon het einde en hierna zal ik een nieuw hoofdstuk van mijn leven beginnen.

Dit jaar studeer ik af en op basis van onder andere dit topic heb ik een lijst gemaakt van interessante werken die ik ga analyseren. Naast dat ben ik van om ook zelf dingen te maken - denk hierbij aan filmpjes, foto's, schrijfsels - die ik ook in de story zal zetten. Het wordt een soort van reis door allemaal materiaal, opzoek naar het verhaal dat ik wil gaan vertellen in mijn eindfilm. Het leek mij leuk om deze met jullie te delen. Zoals ik hierboven al gezet heb, zijn meningen en suggesties van harte welkom! Als je iets wil toevoegen of het niet eens bent met mijn bevindingen, maar je dit zeker laten weten. Het enige dat ik vraag is of je wel gebruik wil maken van onderbouwde argumenten. Aan gewoonweg "ik ben het hier niet mee eens' heb ik niks. Ik zal ook af en toe vragen/stellingen posten in dit topic om daarover verder onderzoek te kunnen doen en jullie mening te horen! ^^

My fake plants died, because I did not pretend to water them.

Marlow: Na het lezen van deze blogpost en het zien van de fotoserie, heb ik ook gelijk een kijkje genomen op haar instagram. Naar mijn mening hebben al haar foto's wel iets gemeen en geven naar mijn gevoel een soort statement af. Dit laatste juist door de tederheid van de foto's. Ze hebben niets provocerend of dwingend, wat mij eerder zou afschrikken.

De foto's hebben zeker wel wat gemeen. Dat is niet wat ik bedoelde. Voor mij was een van de foto's anders dan de andere, waardoor de booschap veranderde/versterkt werd. De foto's geven inderdaad duidelijk een statement af, maar de "heftigere" foto's staan op het instagram account en toen ik dat zag was dat meteen duidelijk. Dit stuk was echter gebasseerd op de foto serie, maar ik zal sowieso nog verder op de foto's van deze fotografe ingaan. Ik wil dat alleen voor wat verder in de research bewaren als ik wat beter mijn mening en standpunt weet en kan onderbouwen.

Pickett schreef:
    (...)
    De foto's hebben zeker wel wat gemeen. Dat is niet wat ik bedoelde. Voor mij was een van de foto's anders dan de andere, waardoor de booschap veranderde/versterkt werd. De foto's geven inderdaad duidelijk een statement af, maar de "heftigere" foto's staan op het instagram account en toen ik dat zag was dat meteen duidelijk. Dit stuk was echter gebasseerd op de foto serie, maar ik zal sowieso nog verder op de foto's van deze fotografe ingaan. Ik wil dat alleen voor wat verder in de research bewaren als ik wat beter mijn mening en standpunt weet en kan onderbouwen.

Ik vond de foto's van de fotoseries wat lastiger eigenlijk, ik kon eigenlijk niet goed formuleren van mijn interpretatie ervan was.

That is a perfect copy of reality.

Marlow schreef:
    (...)

Ik vond de foto's van de fotoseries wat lastiger eigenlijk, ik kon eigenlijk niet goed formuleren van mijn interpretatie ervan was.

Ja, de fotoserie had een wat subtielere boodschap naar mijn idee, maar dit was mijn eerste indruk daarvan. Geen idee of het klopt haha.

Ik vind het juist leuk aan kunst dat je je eigen interpretatie aan dat soort dingen kan geven. De fotograaf/kunstenaar had vast een eigen idee erbij, maar net als met gedichten en zelfs boeken geven kijkers en lezers er toch weer een eigen draai aan, waardoor het ambigu is en het niet per se één betekenis moet hebben. (:

You gave me my life all those years ago, now I give you yours.

Dougal schreef:
    Ik vind het juist leuk aan kunst dat je je eigen interpretatie aan dat soort dingen kan geven. De fotograaf/kunstenaar had vast een eigen idee erbij, maar net als met gedichten en zelfs boeken geven kijkers en lezers er toch weer een eigen draai aan, waardoor het ambigu is en het niet per se één betekenis moet hebben. (:

Yap dat is waar. Het is de perceptie van de kijker. Daarom ben ik ook zo benieuwd wat jullie interpretatie is.

Pickett schreef:
    (...)
    Ja, de fotoserie had een wat subtielere boodschap naar mijn idee, maar dit was mijn eerste indruk daarvan. Geen idee of het klopt haha.

Ja klopt - die boodschap was wat minder "heftig" dan sommige foto's op haar instagram. Desalniettemin nog steeds heel mooi tho.

That is a perfect copy of reality.

FAIRY TALES “a damsel in distress”. Ik kwam op dit onderwerp omdat ik een sprookje aan het schrijven was. Ironisch. Ik weet niet zo goed wat ik van dit stuk vindt, want het wijkt af van de stijl die ik meestal handteer - qua onderwerp - maar ook weer niet of zo. That doesn't make sense, maar hopelijk maakt het stukje wel sense. Laat mij weten wat jullie ervan vinden!

Goed stukje. Hoewel ik het grotendeels met je eens ben, wil ik wel graag één ding in de discussie gooien: in deze sprookjes zie je de vrouwen als hoofdpersoon, soms zelfs als een soort van heldin. Hoe dan ook, het verhaal draait om de vrouw, en dat is iets heel anders dan de meeste narratieven die nog steeds zijn gefocust op mannen. Zelfs nu is dat nog een probleem! Kijk maar eens wat er in de bioscoop draait. Ik denk dat disney en sprookjes een rol te spelen hebben bij het normaliseren van vrouwen als hoofdrolspelers in hun eigen verhaal, in plaats van vrouwen als accessoires of love interest. Maar dan moet Disney zich wel (blijven) vernieuwen.

Rest in Peace, Son of Gondor

BoromirOfGondor schreef:
    Goed stukje. Hoewel ik het grotendeels met je eens ben, wil ik wel graag één ding in de discussie gooien: in deze sprookjes zie je de vrouwen als hoofdpersoon, soms zelfs als een soort van heldin. Hoe dan ook, het verhaal draait om de vrouw, en dat is iets heel anders dan de meeste narratieven die nog steeds zijn gefocust op mannen. Zelfs nu is dat nog een probleem! Kijk maar eens wat er in de bioscoop draait. Ik denk dat disney en sprookjes een rol te spelen hebben bij het normaliseren van vrouwen als hoofdrolspelers in hun eigen verhaal, in plaats van vrouwen als accessoires of love interest. Maar dan moet Disney zich wel (blijven) vernieuwen.

Daar heb je gelijk in inderdaad. In sprookjes is de hoofdpersoon vaak een vrouw, terwijl dit in veel films niet zo is. Dat is zeker een interessant punt wat je aansnijd. Het is alleen wel jammer dat ze dan wel neergezet worden als "zwak" in de meeste oude sprookjes, hoewel dit in de Disney films wel langzaam beter begint te worden. Bedankt voor het reageren trouwens (:

Pickett schreef:
    (...)
    Daar heb je gelijk in inderdaad. In sprookjes is de hoofdpersoon vaak een vrouw, terwijl dit in veel films niet zo is. Dat is zeker een interessant punt wat je aansnijd. Het is alleen wel jammer dat ze dan wel neergezet worden als "zwak" in de meeste oude sprookjes, hoewel dit in de Disney films wel langzaam beter begint te worden. Bedankt voor het reageren trouwens (:

Ik heb het stuk nog niet gelezen maar nu ik jullie gesprekje lees, komt de film Lucy wel in mij op. En in veel series zijn de vrouwen wel meer hoofdrol dan bijrol (bv Rizzoli&Isles, Bones, Greys Anatomy) en echt niet als vrouwen verscheurd door liefdesverdriet die daardoor het leven niet meer zien zitten (De mannen van Anne neigt daar een beetje naar).

Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

Dougal: I agree, yet I don't, if you know what I mean. I'm all for new ideas for Disney movies and I'm a hige fan of Zootopia where a great lesson is learned. Still, I quite enjoy movies like Sjow White or Tangled. Of course we shouldn't white wash everything and not everyone in this world is straight, but movies have to have this little spark of magic, something every child (including our inner children) wants to see. I bet it's society nowadays that makes it easy to produce movies like these, yet makes it difficult. For example: Donald Trump. I'm not in one way a fan of his, but I'm sure if he wants to, he can order Disney/Pixar to make movies about a wall around Mexico. That's not really related, but still.
          I agree that it has become better, but it shouldn't all be about the good intentions, but about pleasing the public. And I bet that isn't done by making gay princes. Unfortunately.

Hope you understand my brainfart, lol.

True true, ik denk ook niet dat elke prinses lesbisch of zwart moet zijn als het ware, maar wat meer diversiteit is altijd goed. Ik zou niet weten hoe hier op gereageerd zal worden door het publiek, maar bijvoorbeeld Princess and the Frog werd ook erg goed bekeken. Daarnaast is Frozen een van de grootste merchandise films op het moment en die draait voornamelijk rondom de relatie tussen twee sterke vrouwen en twee zussen. Er wordt zelfs gezegd dat Elsa op vrouwen valt, maar dit is denk ik meer een speculatie. Het kan dus wel en grof gezegd: de kijkers van Disney films zijn echt niet alleen maar blank. Ik denk dat ik als ik gekleurd was of op vrouwen viel, het juist fijn vinden als je iemand hebt om je mee te identificeren. Natuurlijk is homoseksualiteit iets wat minder aan de orde is als kind (dan bedoel ik dat je er dan waarschijnlijk nog niet mee bezig bent), maar het zorgt er wel voor dat het meer geaccepteerd wordt, omdat het ook geportretteerd wordt in een film. If that makes sense? c;

Perffect schreef:
    (...)

Ik heb het stuk nog niet gelezen maar nu ik jullie gesprekje lees, komt de film Lucy wel in mij op. En in veel series zijn de vrouwen wel meer hoofdrol dan bijrol (bv Rizzoli&Isles, Bones, Greys Anatomy) en echt niet als vrouwen verscheurd door liefdesverdriet die daardoor het leven niet meer zien zitten (De mannen van Anne neigt daar een beetje naar).

Er zijn zeker wel films waarbij vrouwen de hoofdrol spelen, maar de discussie gaat voornamelijk om vrouwenrollen in sprookjes/disney films en hoe over het algemeen vrouwenrollen worden verdeeld. Dit neemt zeker niet weg dat er geen goede films zijn met een sterke vrouwelijke hoofdrol (:

Pickett schreef:
    (...)

Absoluut mee eens, in veel oudere films moet ze toch vaak nog gered worden door een man. Disney verbetert zich inderdaad de laatste tijd, maar die lesbische prinses waar je het over had, wil ik ook nog heel graag zien! Ik weet niet of je Moana hebt gezien (of hoe het in Nederlands ook heet), maar ik ben heel positief over die film. Graag gedaan.

Rest in Peace, Son of Gondor

BoromirOfGondor schreef:
    (...)

Absoluut mee eens, in veel oudere films moet ze toch vaak nog gered worden door een man. Disney verbetert zich inderdaad de laatste tijd, maar die lesbische prinses waar je het over had, wil ik ook nog heel graag zien! Ik weet niet of je Moana hebt gezien (of hoe het in Nederlands ook heet), maar ik ben heel positief over die film. Graag gedaan.

Ik wil Moana nog heel erg graag zien, maar ik heb er nog geen tijd voor gehad. Tot nu toe spreekt iedereen er lovend over, dus ik ben heel erg benieuwd!

Pickett schreef:
    (...)
    Er zijn zeker wel films waarbij vrouwen de hoofdrol spelen, maar de discussie gaat voornamelijk om vrouwenrollen in sprookjes/disney films en hoe over het algemeen vrouwenrollen worden verdeeld. Dit neemt zeker niet weg dat er geen goede films zijn met een sterke vrouwelijke hoofdrol (:

Ja ik reageerde ook op jullie en niet op het stuk (dat had ik gezegd dacht ik).
    Je zei namelijk het volgende: In sprookjes is de hoofdpersoon vaak een vrouw, terwijl dit in veel films niet zo is.
    En ik las dat en toen kwamen er allemaal dingetjes in mij op en dat wilde ik even delen haha.

Continue to share your heart with other people even if it has been broken.