• Hoi hoi,

    Ik begrijp nooit zo goed wat wel of niet mag met de afbeeldingen die je op internet kunt vinden.

    Onlangs ben ik op Facebook een boekengroep gestart (vanuit een uitgeverij). Nu leek het een van de leden leuk om een map aan te maken waar iedereen zijn fantasy-plaatjes in kan plaatsen voor inspiratie en dergelijke (die natuurlijk van Pinterest komen). Nu was mijn vraag: mag dat?

    Is er iemand die in die richting studeert?


    Every villain is a hero in his own mind.

    Zolang je de plaatjes niet zeg maar 'van jezelf' noemt als ze dit niet zijn, dan mag je ze volgens mij gewoon op Facebook zetten. Het is natuurlijk ook altijd goed om als de maker bekend is credit te geven


    We've lived in the shadows for far too long.

    Volgens mij mag je afbeeldingen nooit (ongevraagd) voor commerciële doeleinden gebruiken, denk bijv. aan afbeeldingen met watermerk. Soms staat het ook op de websites waar de afbeeldingen oorspronkelijk vandaan komen. Tegenwoordig is dat een stuk moeilijker, omdat alle afbeeldingen worden repost op alle websites.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Standal schreef:
    Volgens mij mag je afbeeldingen nooit (ongevraagd) voor commerciële doeleinden gebruiken, denk bijv. aan afbeeldingen met watermerk. Soms staat het ook op de websites waar de afbeeldingen oorspronkelijk vandaan komen. Tegenwoordig is dat een stuk moeilijker, omdat alle afbeeldingen worden repost op alle websites.

    Maar wanneer is het commercieel? Dat is best een lastige grens.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Granian schreef:
    Zolang je de plaatjes niet zeg maar 'van jezelf' noemt als ze dit niet zijn, dan mag je ze volgens mij gewoon op Facebook zetten. Het is natuurlijk ook altijd goed om als de maker bekend is credit te geven

    Ja, dat dat ik ook. Maar ik kan het niet echt zwart op wit vinden.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Als je een afbeelding voor commerciële doeleinden gebruikt, mag je dat nooit ongevraagd doen.
    Ik denk dat het anders is als je een afbeelding gewoon op je facebook-pagina of op een website of dergelijke zet. Volgens mij volstaat een duidelijke credit dan.

    Ik ben geen expert dus ik weet het niet zeker. Staat hier niets van in de Facebook regels of help-pagina?


    The soul needs autumn.

    Hmm, bij nader inzien denk ik dat het niet mag. In elk geval niet volgens deze website.

    Al zou dat ook gelden voor covers hier, of niet?


    Every villain is a hero in his own mind.

    Navigator schreef:
    Hmm, bij nader inzien denk ik dat het niet mag. In elk geval niet volgens deze website.

    Al zou dat ook gelden voor covers hier, of niet?


    Ja, aangezien covers meestal uit niet-rechtenvrije afbeeldingen bestaan.


    The soul needs autumn.

    Wervelwind schreef:
    (...)

    Ja, aangezien covers meestal uit niet-rechtenvrije afbeeldingen bestaan.

    Nee hoor.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Navigator schreef:
    (...)
    Nee hoor.


    Oh? ik dacht dat de meesten hun afbeeldingen gewoon random van het internet haalden. (:
    (Ik bedoel Quizet-covers)


    The soul needs autumn.

    Wervelwind schreef:
    (...)

    Oh? ik dacht dat de meesten hun afbeeldingen gewoon random van het internet haalden. (:
    (Ik bedoel Quizet-covers)

    Ja, maar random afbeeldingen zijn niet rechtenvrij hoor. Juist niet.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Het mag officieel niet. Net zoals de covers die we hier maken ook eigenlijk niet mogen.

    However, er zitten verschillen tussen persoonlijk en professioneel gebruik. Professioneel betekent dat er financieel gewin bij komt kijken.

    Hoewel de Facebook group niet meteen tot gewin leidt, zou ik het risico niet nemen. Een map plaatjes op je eigen computer is niet te traceren, maar online is wel te zien wie wat post. Als de originele makers daar achter komen dan krijg je fikse boetes.

    Wat je wel mag doen is embedden en je zou ook het re-posten van tumblr kunnen overwegen, mits je de bron er bij laat staan. Want ook daar wordt een boel niet op de juiste manier verspreid.

    Een alternatief is toestemming vragen aan de makers van de afbeeldingen, maar a) rotklus en b) nee kun je ook krijgen. Doe je het dan alsnog, ben je nog verder van huis.

    Ik kan mijn boek hierover er even op naslaan, 'maar ik heb nu eerst een tentamen 😬

    Navigator schreef:
    (...)
    Ja, maar random afbeeldingen zijn niet rechtenvrij hoor. Juist niet.


    Dat is wat ik bedoelde. (;


    The soul needs autumn.

    Wervelwind schreef:
    (...)

    Dat is wat ik bedoelde. (;

    Oh hahaha ik las het niet goed. Sorry xD

    [ bericht aangepast op 26 jan 2017 - 11:15 ]


    Every villain is a hero in his own mind.

    Is je Facebookgroep privé? Want dan is het toch geen proffesioneel gebruik?


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.