• Vanavond is de eerste aflevering van De pennen zijn geslepen, een programma waarbij BN'ers worden uitgedaagd om een thriller te schrijven onder de supervisie van twee literair agenten en Saskia Noort.

    Zijn er mensen die het gaan kijken? Ik neem het zelf op, ben benieuwd of ik er wat van opsteek.

    Onder de spoilerknop staat de volledige beschrijving van het programma, voor wie het leuk vindt. Het komt om half negen op NPO2.

    Een literaire thriller schrijven is geen sinecure. Dat ondervinden zeven BN'ers in De pennen zijn geslepen. Onder leiding van literair agenten Paul Sebes, Willem Bisseling en thrillerschrijfster Saskia Noort gaan ze de strijd aan.

    Zangers, dirigenten, bakkers, bloemschikkers; je kunt het zo gek niet bedenken of er is een talentenjacht voor op tv geweest. Avrotros gaat de uitdaging aan om de zoektocht naar schrijvers van literaire thrillers op een spannende manier in beeld te brengen. Zeven bekende Nederlanders kijken in deze wedstrijd of ze talent genoeg hebben om de nieuwe Saskia Noort te worden. De thrillerschrijfster zelf ondersteunt de kandidaten met haar kennis, samen met twee succesvolle literair agenten. De drie vormen ook de jury, die elke week een van de kandidaten naar huis stuurt. Monic Hendrickx, Gerda Havertong, Arnold Karskens, Hans Ubbink, Steven Pont, Tinkebell en Kees Moeliker hopen dus zo lang mogelijk in de villa te mogen verblijven waar de strijd zich afspeelt.

    Wapens, lijken en alibi's
    Daar verdiepen ze zich in de achtergronden van misdrijven en leren alles over wapens, lijken en alibi's. Juryleden Paul Sebes en Willem Bisseling vertegenwoordigen al 35 jaar bestsellerauteurs, onder wie Stephen King en Donna Tartt. Saskia Noort verkocht ruim 2,7 miljoen thrillers en kan de kandidaten dan ook over alle aspecten van het schrijfvak onderwijzen. De BN'er die de opgedane ervaringen in de wereld van misdaad, moord en intriges het best kan verwoorden in de schrijfopdrachten, mag een boek schrijven én uitbrengen. De verhalen van de bekende kandidaten zijn te lezen op Avrotros.nl/depennenzijngeslepen.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Dit lijkt ongelofelijk leuk.


    Le Beau n’est que la promesse du bonheur | Will you dance, dear Emma? | page 28

    Bestond er maar zoiets in België :') Het is wel een origineel idee volr een talentenjacht, dat moet gezegd worden (;


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik heb geen idee eigenlijk. Ik heb het niet zo op Nederlandse televisie, maar ik ben wel benieuwd hoe het programma gaat.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Ik kijk nu. Echt super tof!

    Zojuist geleerd:

    5 W's
    wie wat waar wanneer waarom

    3 P's
    perspectief plot personages

    4 S'en
    sfeer stijl structuur spanning

    En je kunt ook meer tips lezen op: http://depennenzijngeslepen.avrotros.nl/

    Ik heb net een stukje gezien en heb nu ook zin om een thriller te gaan schrijven, haha! Morgen even de rest terug kijken.

    Oh, klinkt heel interessant! ^^ Als ik het online kan vinden, ga ik ook eens kijken.


    What would Emma do?

    Ik heb me ingeschreven voor de schrijfwedstrijd. :')

    Is er nog iemand die meedoet? Je moet de eerste alinea (max 150 woorden) van een kortverhaal insturen. (max 750 woorden)
    De uiteindelijke winnaar krijgt een masterclass schrijven in Zuid-Spanje cadeau. ^^


    Every villain is a hero in his own mind.

    Tracker schreef:
    Ik heb me ingeschreven voor de schrijfwedstrijd. :')

    Is er nog iemand die meedoet? Je moet de eerste alinea (max 150 woorden) van een kortverhaal insturen. (max 750 woorden)
    De uiteindelijke winnaar krijgt een masterclass schrijven in Zuid-Spanje cadeau. ^^


    Ik zit al dagen te broeden op iets, maar nog steeds geen goed idee. Wilde dus wel meedoen!

    Skrivbar schreef:
    (...)

    Ik zit al dagen te broeden op iets, maar nog steeds geen goed idee. Wilde dus wel meedoen!

    Ik heb er niet heel serieus voor gezeten en de eerste alinea gepakt van de thriller die ik toevallig net begonnen ben haha.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Ik houd van schrijven, maar vraag me ergens toch echt af waarom we overal wedstrijden van moeten maken. Dus persoonlijk ga ik er niet naar kijken, al zal het vast wel ergens leerzaam/interesant zijn.


    If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

    Ja ik wil ook mee gaan doen!!

    Ik vind het wel moeilijk! Zo weinig woorden... Haha.

    Ik wel direct een idee, alleen wist ik niet hoe ik het zou gaan uitwerken. De moord zelf moet ik ook nog bedenken, als in wat voor wapen enzo. De setting weet ik al hihi

    [ bericht aangepast op 1 nov 2016 - 19:08 ]

    Tracker schreef:
    (...)
    Ik heb er niet heel serieus voor gezeten en de eerste alinea gepakt van de thriller die ik toevallig net begonnen ben haha.


    Ja, nou, ik heb dus nog nooit een thriller geschreven laat staan een verhaal van slechts 750 woorden...

    150 woorden voor één alinea is ook zo weinig pfff

    Oh ik heb geen moord haha. Niet alle thrillers hebben een moord toch? Ik vind het ook vreselijk om korte verhalen te schrijven, dus ik houd gewoon een open einde. XD


    Every villain is a hero in his own mind.

    Ow nou ja, ik dacht dat dat moest. Omdat ze in de serie ook allemaal een moord moesten beschrijven.