• Vanavond is de eerste aflevering van De pennen zijn geslepen, een programma waarbij BN'ers worden uitgedaagd om een thriller te schrijven onder de supervisie van twee literair agenten en Saskia Noort.

    Zijn er mensen die het gaan kijken? Ik neem het zelf op, ben benieuwd of ik er wat van opsteek.

    Onder de spoilerknop staat de volledige beschrijving van het programma, voor wie het leuk vindt. Het komt om half negen op NPO2.

    Een literaire thriller schrijven is geen sinecure. Dat ondervinden zeven BN'ers in De pennen zijn geslepen. Onder leiding van literair agenten Paul Sebes, Willem Bisseling en thrillerschrijfster Saskia Noort gaan ze de strijd aan.

    Zangers, dirigenten, bakkers, bloemschikkers; je kunt het zo gek niet bedenken of er is een talentenjacht voor op tv geweest. Avrotros gaat de uitdaging aan om de zoektocht naar schrijvers van literaire thrillers op een spannende manier in beeld te brengen. Zeven bekende Nederlanders kijken in deze wedstrijd of ze talent genoeg hebben om de nieuwe Saskia Noort te worden. De thrillerschrijfster zelf ondersteunt de kandidaten met haar kennis, samen met twee succesvolle literair agenten. De drie vormen ook de jury, die elke week een van de kandidaten naar huis stuurt. Monic Hendrickx, Gerda Havertong, Arnold Karskens, Hans Ubbink, Steven Pont, Tinkebell en Kees Moeliker hopen dus zo lang mogelijk in de villa te mogen verblijven waar de strijd zich afspeelt.

    Wapens, lijken en alibi's
    Daar verdiepen ze zich in de achtergronden van misdrijven en leren alles over wapens, lijken en alibi's. Juryleden Paul Sebes en Willem Bisseling vertegenwoordigen al 35 jaar bestsellerauteurs, onder wie Stephen King en Donna Tartt. Saskia Noort verkocht ruim 2,7 miljoen thrillers en kan de kandidaten dan ook over alle aspecten van het schrijfvak onderwijzen. De BN'er die de opgedane ervaringen in de wereld van misdaad, moord en intriges het best kan verwoorden in de schrijfopdrachten, mag een boek schrijven én uitbrengen. De verhalen van de bekende kandidaten zijn te lezen op Avrotros.nl/depennenzijngeslepen.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Skrivbar schreef:
    (...)

    Ja, nou, ik heb dus nog nooit een thriller geschreven laat staan een verhaal van slechts 750 woorden...

    150 woorden voor één alinea is ook zo weinig pfff


    Ik ook geen thriller hoor!! Maar wel een verhaal van 1000 of meer woorden. 750 is zooo weinig. Geen opsmuk dus

    Ik had het ook niet begrepen als dat het over een moord moest gaan, maar gewoon een 'spannend' verhaal.

    Ik heb echt zoveel respect voor mensen die goede thrillers kunnen schrijven - nog meer dan wanneer iemand super goed is in het fantasy of sci-fi genre. Bij een thriller moet je vaak het hele verhaal al weten en dan stapsgewijs details laten doorsijpelen die de lezer ook nog eens op het verkeerde spoor kunnen brengen. Je moet dan min of meer je eigen kennis vergeten en volledig opgaan in wat de lezer gaat ervaren en daar heb ik dan ook niets dan lof voor over.

    Moet de aflevering desondanks nog steeds terugkijken haha!

    Puellae schreef:
    Ow nou ja, ik dacht dat dat moest. Omdat ze in de serie ook allemaal een moord moesten beschrijven.

    Oh, ik moet nog terugkijken haha. Nou ja, anders heb ik pech. :Y)


    Every villain is a hero in his own mind.

    Tracker schreef:
    (...)
    Oh, ik moet nog terugkijken haha. Nou ja, anders heb ik pech. :Y)


    Als dat niet in de wedstrijd shittie staat, kunnen ze er niets tegen maken (: